Verkstads tvist!

Mazdaa626
24 januari 2008 · 45 Inlägg

Hejsan!

Det är så att jag lämnade in bilen för att byta toppackning som jag trodde var pajj. det var på en volvo verkstad i dingle..bara det att det inte blev så bra. motorn gick sönder samma dag igen. dom har troligen missat en spricka i en cylinderkanal. men dom vägrar ta tillbaka bilen och säger att det beror på trimningen. fast jag vet att det inte alls behöver bero på det!

så undrar om ngn mer haft problem med dom? hmm

/ Christian

Hamilton
24 januari 2008 · 8 865 Inlägg

Du har lämnat in bilen för byte av topplockspackning och dom har utfört de arbetet. Sedan om det funnits andra fel på bilen borde dom kanske ha upptäckt, sprickan har sanorligt varit där innan bytet och har med ditt trim att göra. Så verkstaden har inte gjort fel enligt mig.
Inget du kan få på en garanti i alla fall.

Fotograf på tierpidag.se
Mazdaa626
24 januari 2008 · 45 Inlägg

Alltså jag sa bara att bilen inte fungerade till dom och bad få bilen lagad för att jag behövde bilen. tycker att det är dåligt att missa ett sånt fel. tydligen att ganska vanligt fel har jag fått reda på.

Niklas1987 NO
24 januari 2008 · 2 182 Inlägg

Får tyvärr säga samma sak, sprickan är nog orsakat av trimmet och fanns där innan bytet.
Så verkstan har inte gjort nått fel om du inte kan bevisa att det är just deras fel.

EDIT: Ja det är ett ganska vanligt fel på S40, min far har även han haft en S40, spricka i toppen där med, den var inte trimmad

Senast redigerat av Niklas1987 (24 januari 2008)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Hamilton
24 januari 2008 · 8 865 Inlägg

I ditt första inlägg skriver du att du lämnat in den för byte av toppackning och nu att du lämnat in den för att den inte "fungerade". Vilket är det nu?
Hur har du kommit fram till att det är sprickor i toppen, har en ny verkstad konstaterat det eller?

Fotograf på tierpidag.se
John87 Stolt Volvoägare
24 januari 2008 · 4 913 Inlägg

Du säger ju själv att felet inte behöver bero på trimmet, men att det kan göra det.

Kan du bevisa att verkstaden gjorde fel så kör på.
Annars är det bara att svälja.

Tråkigt att det händer, men dom orsakade inte felet och dom gjorde deras jobb.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
buttrus örebro
24 januari 2008 · 46 Inlägg

Tja suttit och funderat här ett tag..jobbat på bil verkstad i nått år till och från så där.. Jobbet dom utfört har dom säkert gjort rätt och bra men om det läcker vatten igen så måste dom ju ta tillbka bilen och kolla iaf tycker jag..sen när det är isärplockat eller åt minstonde konstaterat att det är spricka i blocket och att den fanns där innan dom bytte packning..så är det konstigt att dom inte informerade dej om det..dom borde ju iaf ta tillbaka bilen och se så att det inte e packningen..hur som helst så e du ju tillbaka på ruta ett och det var ju dom som rev isär sist...och fel kan det ju bli...


Stå på dej säger jag... Du lär ju inte hunnit köra sönder packningen på samma dag iaf..nå garanti och service lär man ju ha!
som sagt dom kan ju ha gjort nått fel av misstag..

Kia Ceed SW "Eco Dynamics" (2011)
Volkswagen Polo "Miljöbilen" (1995)
Mazdaa626
24 januari 2008 · 45 Inlägg

Ja sa att jag trodde toppackingen hade gått sönder vilket den hade men har talat med autotech och dom säger att det troligtvis kan vara en spricka i kanalen eftersom den inte ens gick 20 mil innan det rasa igen!

och att det är trimmningens fel är galet eftersom jag vet flera s/v 40 som haft samma problem utan att vara trimmad. och om nu sprickan fanns innan bytet så borde dom ju ha sett det och informerat mig om detta, och inte bara bytt packning för det som sagt är ju bara dumt och lönlöst.

tråkigt att dom inte ens vill titta på den igen för att se vad som är fel..så får lämna in den till en annan verkstad för att undersöka felet. då kanske man kan få fram vad som orsakat det också!?

engolf
24 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Lämna den på samma verkstad och kräv att de river av toppen.

Om det är så att sprickan är tydlig, så har de slarvat och du kan kräva ersättning.
Om man omöjligt kan se sprickan när toppen är av, så har de nog itne gjort nåt fel.
Provkör de inte bilen efter en sådan reparation? Det tycker jag absolut att de måste göra...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang