3183
Sök

ljudproblem i 245:an.. knstrande och generator vinande.. hur åtgärdar man det?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#1
har kopplat in baslåda och GAS alpha 6x9 i bilen nu, men när man provspelar så börjar ett knattrande ljud i 6x9 orna.. vilket är grymmt jobbigt.. sad sen när bilen är igång hörs fortfarande kanstrandet men då också generator vinandet.. blir galen på det, köper nya grejjer så e d massa missljud i det.. någon som är villig att hjälpa till med att lösa detta så skulle jag bli grymmt glad smile

// mvh j

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 050 Inlägg
25 januari 2008
#2
Du har förmodligen lagt lågnivåkablarna intill strömkabeln? därav oljudet.
Man måste lägga lågnivåkablaget på ena sidan av bilen, samt pluskabeln på den andra sidan.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#3
har pluskabeln på vänster sida, och lågnivån på högersida om kardan tunneln.. tycker inte att det borde störa så mkt.. men har dragit två lågnivå.. kan det spela ngn roll? har en till bas och en till 6X9 fasst till samma 4 kannals steg..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 050 Inlägg
26 januari 2008
#4
Vad är det för sorts bas du kopplat in? Hur många Ohm är den på. Har den en eller två talspolar?
Hur har du kopplat in allt till steget? Har du seriekopplat eller parallell-kopplat ?

Vilken är den lägta lasten steget tål (Ohm) brukar vara: 1-4 Ohm?

Vilka delningfrekvenser använder du till basen? bör vara:  Low pass: 100Hz
Samt till 6x9 High pass: 60-80Hz.

Rent spontant, så skulle jag gissa på att du bränt jordloopen i steget, detta p.g.a otillräcklig jordanslutning till steget. Då letar sig istället lågnivåns minusjord ut till chassiet för att jorda. Därav vinandet och knattret.
Ett klassiskt fel, jordanslutningen till ett slutsteg är oerhörd viktig, det måste vara "helt plåtrent" samt rätt anpassad jordkabel. Helst lödda kabelskor. Sedan måste jordningen anslutas i en "BALK" inte i lösa plåtar eller skruvar till baklysen. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#5
hmm, ok, vadå brännt jordloopen? allting är kopplat på egen kanal, det knasstrar bara i 6x9orna, och inte i basen, ska ta å kolla upp jordningen IGEN då! steget är på 4 Ohm..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#6
har gjort pltrent för jorden nu, men det fortsätter att tjuta å knasstra i högtalarna.. har bytt ena lågnivån också.. blir snart tokig på detta, ingenting blir som jag vill.. snäll ngn, vad ska jag göra?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 050 Inlägg
27 januari 2008
#7
Det spelar ingen roll om du gör plåtrent till jorden nu efteråt. Du har endast en chans...Sorry!

Det enda sättet att att få TYST på oljudet, är nog att lämna in steget för reparation av jordloppen (lågnivån) brukar kosta 5-600:- plus frakt. Du kan testa om jordloppen är bränd. Vira en liten tunn el-kabel runt lågnivåkontaktens guldpläterade rca kontakt (ytterhöljet) samt vidare till (renskrapad jord) blir det TYST på knattrandet nu, så vet du vad som är fel. = Lågnivåjorden.

För att undvika detta problem i framtiden, så jorda då med flera jordanslutningar: 3-5 stycken. Gör flera förgreningar med kraftiga jordkablar in till slutstegets minusterminal. (Det blir billigare i längden) big_smile
Senast redigerat av E-30 (27 januari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#8
men om det blir tyst om man jordar så.. borde det inte gå att jorda så hela tiden? så man slipper lämna in det? vart ska man lämna det om man måste lämna in det då?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 050 Inlägg
27 januari 2008
#9
båge skrev:
men om det blir tyst om man jordar så.. borde det inte gå att jorda så hela tiden? så man slipper lämna in det? vart ska man lämna det om man måste lämna in det då?

Nix, det låter ej bra för övrigt. Det är endast ett sätt för att konstatera att lågnivån brunnit av. Sorry!
För billigaste reparation lämna till Backes ljudbyggeri. www.backesljudbygg.se
Han brukar vara hygglig ca: 300:- wink

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#10
men det behöver inte låta så bra för tillfället! bara jag kan lyssna på lite musik! men om knasstrandet försvinner, försvinner tjutandet då också? för det är fortfarande inte borta, även så det är jordat i plåtren kaross, och kablarna dragna på varsin sida bilen..

kan remoten spela så stor roll?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 050 Inlägg
27 januari 2008
#11
Vad menar du med: Kan remoten spela så stor roll?? Hur kom remoten in i bilden? roll

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#12
ja att det viner från ganaratorn! eller har det bara att göra med signaljorden nu då?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.


Sök