Hejsan! Min kompis har en låda som är anpassad för 4 st 10" basar. Så jag undra om basarna verkligen spelar optimalt när dom sitter i samma låda. Han har byggt den själv men ja tycker att den verkar lite liten till 4 st 10" basar. För jag har en låda med 2 st 10" som var färdigbyggd när ja köpte den, och då borde ju hans låda var dubbelt så stor eller tänker jag fel? För den är inte dubbelt så stor.. Jag kunde få lådan om ja ville gratis men ja vill ju att det ska spela bra också basarna i fråga är Rockford Fosgate 10 tum Punch 2.
"Rockford Fosgate har alltid varit känt för ""The Punch"" och Stage2-serien fortsätter den traditionen. Basarna presterar bäst i små lådor. Vanliga slutna och basreflex fungerar bra. Ny dubbel magnet med förlängt polstycke gör att de här basarna levererar riktig bas. Koppla till ett slutsteg ur Rockford Fosgates Punch-serie och du kommer att förvånas hur mycket bas du kan spela i bilen. 10-tumsbas."
Lådans volym bestäms efter basarna! Dom som lådan var byggd för kanske inte behövde stor låda. En annan bas kanske kräver dubbelt eller trippelt så stor låda! Kolla upp och mät hur många liter den är på och kolla med någon som är duktig på låd förslag här på forumet! Dina basar kanske inte är optimerade för just den lådan!!!!
Lådan behöver ju inte vara lika stor. Ändrar man storleken på lådan så spelar basen lite annorlunda bara. Behöver inte vara sämre. Ändrar hur djupt basen klarar att spela, hur snärtig basen blir osv..
Det är ju inte säkert att 17-22 liter stämmer i din bil! Skriv och fråga volym på basen/basarna till din bil och vad du lyssnar på för musik! Även vad du har för slutsteg! Och tänk på att ha bra med ström!! (Batteri och laddning) Kanske dom vill ha mer eller mindre låda! Det finns massa duktiga bilstereo killar här! ( nämner inga namn så ingen känner sig utanför) Men flera tävlar och har medaljer i SM! Lägg en fråga om det och är det någon av dom jag tänker på så får du en bra låda som passar dig! Är själv dålig på det så därför råder jag dig att kolla med dom som kan det! Om ingen svarar på det så kolla på Lazzat.se! där håller "eliten" till! Många av dom är här också...
Det är ju inte säkert att 17-22 liter stämmer i din bil! Skriv och fråga volym på basen/basarna till din bil och vad du lyssnar på för musik! Även vad du har för slutsteg! Och tänk på att ha bra med ström!! (Batteri och laddning) Kanske dom vill ha mer eller mindre låda! Det finns massa duktiga bilstereo killar här! ( nämner inga namn så ingen känner sig utanför) Men flera tävlar och har medaljer i SM! Lägg en fråga om det och är det någon av dom jag tänker på så får du en bra låda som passar dig! Är själv dålig på det så därför råder jag dig att kolla med dom som kan det! Om ingen svarar på det så kolla på Lazzat.se! där håller "eliten" till! Många av dom är här också...
Låd volymen bestäms ju av basens parametrar inte om du kör saab eller volvo...
"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Låd volymen bestäms ju av basens parametrar inte om du kör saab eller volvo...
Nja. En viss effekt har bilmodellen faktiskt. Varje bil har en speciell avstämning. Genom att man ändrar på lådan så kan man matcha bilens avstämning bättre. Lite överkurs, men ändå. Misstänker att vissa av Gorgs bilstereogurus har sysslat lite med det?
Elementet styr den rekommenderade volymen i lådan, men man kan ju ändra karaktäreren genom att välja en större eller lägre volym i lådan. En större volym ger mer djupbas, då avstämningen hamnar lägre. Det handlar om vid vilka Hertz-tal man vill att basen ska förstärkas.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
har fått höra att det inte funkar så bra med flera basar i en sluten låda. fast jag har aldrig provat..
de kvittar vill ja lova..
kommer ha MASSA basar å massa steg i nya bygget å alla basar sitter i samma låda.. bara att mäta upp alla steg så att dom lämnar lika mycke ut..
fast skiljevägg gör ju lådan styvare men de går lika bra me stag.
Och så den stora grejen om man nu inte kör med MASSOR i samma låda:
Går en utav basarna sönder så kommer de andra basarna att få en annan volym att jobba med, större volym, och då ökar risken markant att man spelar sönder dem resterande elementen med!
Har man 2-4 basar så rekommenderar jag ALLTID att bygga separata lådor. Betänk att om ni har två basar och den ena pajjar så ser den andra basen 100% störe volym....Har man uppemot 10 så spelar detta mindre roll (eftersom de resterande 9 st till exempel då delar på en bas volym, dvs ökningen är sisådär 10%, inte en stor grej), men då ökar å andra sidan kravet på rejäl stagning. men den kan man ju åstadkomma på annat sätt.
(ps. nån kanske hävdar att en pajjad bas funkar som slavbas..det är en annan diskussion)
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
På vilket sätt har du utfört jämförande tester? Om detta är sant måste vi nog skriva om en hel del fysikböcker.
(Visst kan man få ett sådant beteende - men då har det med något annat att göra än själva uppdelningen i flera kamrar, tex felräknade portar eller att stora ostagade ytor som svänger med upplevs som ...luftigare...bas)
/Göran
Spiike skrev:
kör 4 st lådor i en stor låda, tro mej jag vet, det låter mkt bättre
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Stabiliteten. Och i en del extrema fall även begränsning utav stående våg. mvh Jonas
Sharky skrev:
På vilket sätt har du utfört jämförande tester? Om detta är sant måste vi nog skriva om en hel del fysikböcker.
(Visst kan man få ett sådant beteende - men då har det med något annat att göra än själva uppdelningen i flera kamrar, tex felräknade portar eller att stora ostagade ytor som svänger med upplevs som ...luftigare...bas)
/Göran
Spiike skrev:
kör 4 st lådor i en stor låda, tro mej jag vet, det låter mkt bättre
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!