3823
Sök

Bil batteri

Bike
2 februari 2008
Trådstartare
börja bli dags o titta på nytt batteri för de blir trött jätte fort även att laddar det ofta o väl så det,
men tittar på de ja hade o vad som finns idag
men vilken Ah ska man ha de som satt i min bil då jag köpte den var bara på futtiga 50Ah
men sett de finns ju 60 70 75  80 90 100 110 o kanske starkare med
men frågan är vilken klass ska man välja o är det stor skillnad mellan säg ett 60 o 70Ah batteri ?

21 761 Inlägg
2 februari 2008
Det brukar inte vara så ruskigt stor skillnad mellan tex 60Ah och 70Ah batterier. Generellt sett, om man utgår ifrån batterier av samma modellserie, så ger det större batteriet ut lite mer startström.

Jag brukar rekommendera att mäta upp batterihyllan och sedan köpa det största batteriet som ryms där, om det tex ryms ett 75Ah batteri på din batterihylla så är det egentligen bara fördelar att köpa ett sånt.

Kollar man hos Tudor.se så verkar det som att tex ett 70-75Ah batteri ska kunna sitta i en Golf 1.8 GTI 1990 (är väl en sån bil du har) och då kan exempelvis ett Tudor Tech-Tronic2/Exide X-Treme2 77Ah vara lämpligt att sätta dit.

Men mät gärna hur lång och bred din batterihylla är så får vi se. Jo, kolla även hur högt batteriet kan vara. Originalbatteriet är gissningsvis 175mm högt, men det borde även gå att ha 190mm högt också.
Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2008)

Sök