3813
Sök

inkoppling av mätare

Muttley
2 februari 2008
#1
Hej.
Ska sätta mätare i a stolpen nu och då kommer jag till den frågan då. Var ska jag dra strömmen ifrån? vilket är enklaste och kortaste vägen att dra kablarna:S
Den mätaren jag även ska koppla in är en voltmätare (har laddtryck) hur ska jag koppla voltmätaren för att få mest rätt värde?

glömde ju skriva att de gäller min v40 fas1
Senast redigerat av tkd_rille (2 februari 2008)

329 Inlägg
2 februari 2008
#2
tkd_rille skrev:
Hej.
Ska sätta mätare i a stolpen nu och då kommer jag till den frågan då. Var ska jag dra strömmen ifrån? vilket är enklaste och kortaste vägen att dra kablarna:S
Den mätaren jag även ska koppla in är en voltmätare (har laddtryck) hur ska jag koppla voltmätaren för att få mest rätt värde?

glömde ju skriva att de gäller min v40 fas1

pröva med att dra en plus och en minus så ska du se att det fungerar:-) .. spelar inte så stor roll var du tar strömen för dom visar aldrig så noga ändå... för ska du ha det så ska du ju dra direkt från batteriet.. men tror inte det gör någon skilnad på en sådan mätare..

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

Muttley
3 februari 2008
#3
Herr Nilsson skrev:
tkd_rille skrev:
Hej.
Ska sätta mätare i a stolpen nu och då kommer jag till den frågan då. Var ska jag dra strömmen ifrån? vilket är enklaste och kortaste vägen att dra kablarna:S
Den mätaren jag även ska koppla in är en voltmätare (har laddtryck) hur ska jag koppla voltmätaren för att få mest rätt värde?

glömde ju skriva att de gäller min v40 fas1

pröva med att dra en plus och en minus så ska du se att det fungerar:-) .. spelar inte så stor roll var du tar strömen för dom visar aldrig så noga ändå... för ska du ha det så ska du ju dra direkt från batteriet.. men tror inte det gör någon skilnad på en sådan mätare..

hehe jo smile så långt fattar jag att man använder pluss och minus så dum är jag inte smile dock så hittar jag ingen jättelämplig plats vid förarsidan, och de känns rätt mycket att klippa i bilens original sladdar smile. jag ska ta en närmre titt när jag vaknar igen ..

406 Inlägg
3 februari 2008
#4
Jag gjorde en fuling på min, kopplade till ljusomkopplaren och då fick jag t,o,m med ljusregleringen från instrumentpanelen, dvs jag kan sänka höja ljusstyrkan på mätaren med samma knapp som går till övriga mätare.

:DPlattan i mattan:D

C20LET
1 041 Inlägg
3 februari 2008
#5
Dra aldrig ström från batteriet till mättare därför att de kommer att va påslagen vare det sig om bilen e på eller inte o då menar jag först belysningen i mätaren o sen om det e volt mätare så kommer pilen att peka på siffrorna o det tar lite av batteriet.

Man brukar säga att man tar stöm från tändningen o vilket innbär att man tar ström från nån ström kabel som får ström när man vrider på tändningen, som i mitt fall så tog jag ström från Cigg tändaren o den får ström bara när tändningen e vriden.

så leta efter en sån ström kabel o koppla ihop den sedan behöver inte jord kabeln va lika lång eftersom du har jord punkter  i a Stolpen närmast, sen resten hittar du själv i koplings skemat.

Lycka till nu!

Vi tycker olika vet jag, that's it

4 506 Inlägg
3 februari 2008
#6
Som Calibra_92 sade, Koppla på 15 strömmen (15=tändningsström)
Ta tjuvare om du vet vad det är och ta strömmen från ngnt nära & lämpligt
som går på 15 strömmen.

Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.

Muttley
3 februari 2008
#7
tackar. ska ta mig en titt på de nu och försöka få in det. ska ta bilder när jag är färdig smile

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
3 februari 2008
#8
Tog också strömmen på ciguttaget, då följer mätaren ljusregleringen också.

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Muttley
3 februari 2008
#9
har kollat upp och vet var jag ska koppla in de nu, men hade inga kabelskor så kunde inte koppla in de idag tyvärr. så de blir ljusomkopplaren, tänkte ta cigguttaget men de var ström konstant i den. så man få väl se om man är ledig imoron så man kan fixa det=)

1 867 Inlägg
3 februari 2008
#10
Jag plockade ström till mätaren på stereons tändningsström, orkade inte hitta en lämplig "15ström" inne i panelen när jag höll på.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.


Sök