3696
Sök

hur fungerar regnsensorn?

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
goddag

satt och tänkte lite när jag åkte bil hur regnsenorn fungerar. vart sitter sensorn? smile

Administratör
2 992 Inlägg
3 138 Inlägg
3 februari 2008
Regnsensorn sitter i regel mot rutan i eller ovanför innerbackspegeln.

1 661 Inlägg
3 februari 2008
Ja, men ingen svarar hur den funkar? Kommer inte ihåg exakt men har för mig att det är en fotoelekriskt givare, inte så noga men den känner iallfall av att det kommer vatten på rutan eftersom ljuset bryts fel genom vattendropparna och då startar torkarna.
Rätta mig om jag har fel.
MVH

1 867 Inlägg
3 februari 2008
Det är nåt sånt ja.
Den ligger och belyser rutan med IRljus eller liknande och förväntar sig att rutan ska se ut på ett visst sätt, när det kommer vattendroppar på rutan så störs bilden sensorn och elektroniken har av rutan och torkarna startas.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
tack för bra svar smile då blir det alltså inte svindyrt att byta rutan (har fått ett stort stenskott =/ )

1 661 Inlägg
3 februari 2008
Hehe, nej det är inget som sitter i rutan inte... smile

Administratör
2 992 Inlägg
3 februari 2008
Är bara en hållare på rutan och i den hållare fäster man en gel klump som sensorn behöver för att fungera. Rutan tar du på försäkringen med en självrisk som i regel ligger runt 1500kr "35%"

En kopp av den svarta såsen...

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
tusen tack goffen fick även ett bra bonussvar wink

Bobo
3 februari 2008
När man byter ruta brukar glasfirman fråga om man har regnsensor eller inte. Jag har regnsensor på min bil men skulle hellre vara utan och köra hederligt intervall vilket funkar bättre, har testat det både i min bil och i en ny Ford gillar det inte.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
gillar det inte heller tycker den är rätt kass på att ha koll på hur mycket regn de kommer på rutan smile fast min bil är ju en 04 så kanske är bättre nu smile

Miklen
3 februari 2008
Har ingen själv men farsan hade på sin bmw -00a å den sensorn fungerade ypperligt.. dock så blev det nåt fel så den satte på vindrutetorkarna när ja körde in den i en stenmur i 150 big_smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 februari 2008
Det finns ju även den varianten som har en liten grej på var sida av rutan och skickar ljus (ir lär det väl vara här med ?) genom rutan från sida till sida genom att studsa ljuset mellan glasets sidor (typ som fiberkabel funkar, ljuset kommer inte ut ur glaset om det inte kommer över en viss vinkel) och på andra sidan rutan sitter det en mottagare som då fattar att det inte regnar.

När det sen regnar på rutan bryts signalen mellan sändaren och mottagaren eftersom rutans "form" ändras när vattnet bryter ljuset annorlunda och gör att det studsar igenom rutan och aldrig kommer fram till mottagaren som då sätter igång torkarna.

Eller någe sånt iaf tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

ElectroRaggare
886 Inlägg
4 februari 2008
smuts då?
Får den nojjan totalt när rutan blir skitig då?
Eller frost? Kul om torkarna rullar över en frusen ruta? hej då torkarblad!

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

Administratör
11 968 Inlägg
4 februari 2008
NxV skrev:
smuts då?
Får den nojjan totalt när rutan blir skitig då?
Eller frost? Kul om torkarna rullar över en frusen ruta? hej då torkarblad!

Oftast är regnsensorn ett separat läge eller så är intervalltorkningen ersatt av regnsensorläget, så du kan ju fortfarande stänga av torkarna helt.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök