3816
Sök

etanol(e85) som driv medel

Volvo850se
4 februari 2008
Trådstartare
hejsan..ja undar om de finns någon som vet om man törs tanka etanol(e85)..i sin vanliga volvo 850.en del säger att man kan de å en del att man inte kan de..tänkte om de finns någon här som e kunnig på sånt...

tacksam för svar.....mvh björn...

1 892 Inlägg
4 februari 2008
Halloj!  vet inte 850..
Jag har en Audi 80 2.0 E tankar 50/50 bensin Etanol..
har gjort det de senaste halvåret.
funkar klockrent!!
Mvh/Englund

blacken
5 februari 2008
Trådstartare

Bilmekaniker
19 Inlägg
5 februari 2008
funkar gör de säkert men hur bra det är är väll inte så svårt å lista ut, tex saabs bilar, massa bytt på dom för dom ska kunna köras på etanol, de byter dom ju inte i onödan. kör man på etanol får man iallafall göra service på bilen oftare!

R

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 februari 2008
Funkar jättebra ett tag, tills du får ett härligt motorhaveri smile Måste ju konvertera om de ska hålla, byta ut massa slangar å skit, tror allt står på den där länken ovan.

3 235 Inlägg
5 februari 2008
Montera en bränsletrycksregulator, så kommer du kunna tanka 100% etanol.

Just nu tankar jag mellan 50 och 70% etanol utan problem.

294 Inlägg
5 februari 2008
Hej,
glöm allt struntprat och myter om slangar och dylikt.

det du kan göra för att konvertera är att köpa spridare som flödar ca 30% mera.

du kan även köpa en bränsletrycksregulator.
det enklaste, är att köpa en etanolbox, denna förlänger spridartiderna med 30% och har ofta en bra kallstarts annorning.

Angående myten om slangar, etanol är som alla vet en alkohol, och alkohol använder vi som lösningsmedel och kraftig rengöring, samma händer med bilens bränslesystem, befintliga sprickor i slangar kommer att börja läcka då etanolen löser upp eventuella hatchlagringar i slangarna. bara att byta och vara glad igen, (slangarna kommer inte gå sönder igen)

Jag körde 3 000 mil med flextek konvertering, jag sparade 2kr och 20 öre per mil.
bilen gick att starta utan problem vid 14 minusgrader.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

375 Inlägg
5 februari 2008
Finns mycket myter om e85. Vad jag kan säga är att e85 rensar hela soppa systemet och detta gör att skit täpper igen soppa filter. Så detta bör bytas efter typ 100 mil första gången.

Sedan så är det redan 5% etanol i vanlig mackbensin och om etanol skulle vara skadligt så skulle det inte blandas i etanol. Det planeras även att det ska i med 10% etanol i den vanliga bensinen.

Ang din 850 så bör du iaf kunna köra med 30% inblandning utan problem.
Dvs 7 liter bensin och 3 liter e85.

Sök