4163
Sök

Slutsteg fungerar inte, en lampa som de står Protection blinkar bara till.

6 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#1
Jag koppla in mitt GAS Monoblock (x1600M). Har dragit alla sladdar och kollat så att steget får ström på 12V,ström på remoten och så att den är gjordad med en multimeter. Men när jag sätter på stereon blinkar bara en lampa till,som det står "Protection" över, i typ en halv sekund.

Någon som vet vad det kan vara för fel?


1 050 Inlägg
9 februari 2008
#2
Yes, Kortslutning. Någonting är felkopplat. Eller så är steget bränt. (trasigt)
Det är därför det går in i skyddat läge.

Edit: Kan även vara basen som är felkopplad eller ev, talspolen som gett upp.
Mät gärna upp talspolen innan du försöker igen. Kan även vara så att du kopplat
med för låg last. Då blir steget brännhett.
Senast redigerat av E-30 (9 februari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

6 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#3
E-30 skrev:
Yes, Kortslutning. Någonting är felkopplat. Eller så är steget bränt. (trasigt)
Det är därför det går in i skyddat läge.

Tror inte något när felkopplat för strömen sitter på PWR,gjordkabeln på GND,remoten på RMT och lågnivå i Right och Left på input. Men det finns en knapp som man kan ändra på. Över den står det 3 olika lägen man kan ställa in.De 3 lägena är BY-BY,LP-LP och BY-LP. Vad ska man ställa den på?


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
9 februari 2008
#4
Kolla jorden igen det första du gör.
Skrapa och bulta fast den ordentligt i karossen.
Tror du att du gjort det redigt så gör om det ändå.
Har sett så många gånger att det varit just det som varit felet.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

658 Inlägg
9 februari 2008
#5
Skulle också tippa på jordfel/dålig jord..

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

1 050 Inlägg
9 februari 2008
#6
djimmie skrev:
E-30 skrev:
Yes, Kortslutning. Någonting är felkopplat. Eller så är steget bränt. (trasigt)
Det är därför det går in i skyddat läge.

Tror inte något när felkopplat för strömen sitter på PWR,gjordkabeln på GND,remoten på RMT och lågnivå i Right och Left på input. Men det finns en knapp som man kan ändra på. Över den står det 3 olika lägen man kan ställa in.De 3 lägena är BY-BY,LP-LP och BY-LP. Vad ska man ställa den på?

Kör du basar så ska knappen stå på LP = Low pass filter. (Basfilter)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

6 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
#7
BMTech skrev:
Kolla jorden igen det första du gör.
Skrapa och bulta fast den ordentligt i karossen.
Tror du att du gjort det redigt så gör om det ändå.
Har sett så många gånger att det varit just det som varit felet.

Hitta felet. Det var dåligt jordat och nu funkar det prima när jag bytte jordpunkt och skrapa bort färg från plåten. Nu behöver jag bara hjälp med inställningarna på slutsteget. Va ska basfilter, bassboost och dom grejerna stå på?

Tack för hjälpen


1 050 Inlägg
10 februari 2008
#8
djimmie skrev:
BMTech skrev:
Kolla jorden igen det första du gör.
Skrapa och bulta fast den ordentligt i karossen.
Tror du att du gjort det redigt så gör om det ändå.
Har sett så många gånger att det varit just det som varit felet.

Hitta felet. Det var dåligt jordat och nu funkar det prima när jag bytte jordpunkt och skrapa bort färg från plåten. Nu behöver jag bara hjälp med inställningarna på slutsteget. Va ska basfilter, bassboost och dom grejerna stå på?

Tack för hjälpen

Har du kört steget utan jordanslutning, så bör lågnivåjorden letat sig ut till plåtchassiet. Då bör det surra om steget när motorn är igång, det kan även "knäppa till" när man byter låt på cd:n.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

658 Inlägg
10 februari 2008
#9
djimmie skrev:
BMTech skrev:
Kolla jorden igen det första du gör.
Skrapa och bulta fast den ordentligt i karossen.
Tror du att du gjort det redigt så gör om det ändå.
Har sett så många gånger att det varit just det som varit felet.

Hitta felet. Det var dåligt jordat och nu funkar det prima när jag bytte jordpunkt och skrapa bort färg från plåten. Nu behöver jag bara hjälp med inställningarna på slutsteget. Va ska basfilter, bassboost och dom grejerna stå på?

Tack för hjälpen

Där får man nästan prova sig fram, beror lite på vad du ska lyssna på och vad du har för smak angående ljudet i bilen..

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
10 februari 2008
#10
Basfilter LP bassboost 0 eller nästan noll.
Har du subsonic så ha den på.
Gain brukar man grovjustera.
Börja på noll höj stereon så mycke du vågar så det inte låter illa om framsystemet.
Sen skruvar du upp basen med gainen tills det låter lagom ihop med frontarna.
Sen justera i huvudenheten.
Lycka till.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"


Sök