3674
Sök

Koppla till 2ohm

Kungen
128 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Hur ska jag koppla 2st basar med dubbla 4ohms spolar in i mitt Sinus Live - SLA1500? fattar nada tongue
ska koppla till 2ohm
Senast redigerat av Jaaack (9 februari 2008)

"Det är inte farten du dör av - Det är sättet du stannar på"
- Mekonomen -

21 761 Inlägg
9 februari 2008
Det går inte att få till 2 Ohm med de där basarna, antingen blir det 1 Ohm eller 4 Ohm.

1 050 Inlägg
9 februari 2008
Vet att DLS tidigare hade en "BRIDGE-MATCHER" just för att lösa dessa Ohm kopplingar.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Kungen
128 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det går inte att få till 2 Ohm med de där basarna, antingen blir det 1 Ohm eller 4 Ohm.

skojjar du?! mina basar klarar bara 2 el 8ohm. det måste ju fan gå att koppla ner dom till 2ohm? yikes

är det någon som vet el är villig att hjälpa så kan ni mer än gärna adda mej på msn: kanon89@hotmail.com
behöver lösa detta innan måndag morgon då jag ska visa upp projektet. hmm

- Mekonomen -

med lem
1 925 Inlägg
9 februari 2008
Jaaack skrev:
Drönirettab skrev:

skojjar du?! mina basar klarar bara 2 el 8ohm. det måste ju fan gå att koppla ner dom till 2ohm? yikes

är det någon som vet el är villig att hjälpa så kan ni mer än gärna adda mej på msn: kanon89@hotmail.com

har du en bas så blir det 2 eller 8 ohm,, men nu när du har 2 basar blir det 1 eller 4 eller 16 ohm smile bara att välja..

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 050 Inlägg
9 februari 2008
Jaaack skrev:
Drönirettab skrev:

Drönirettab...vet nog vad han snackar om, han är 1.e Kopplingsmästare hos Lazzat. Det han inte vet om bryggkopplingar,nedlastning,mm är ej värt att veta. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
9 februari 2008
Så här är det:

Basarnas talspolar är på 4 Ohm per bas, då blir det 8 Ohm när man seriekopplar spolarna och 2 Ohm vid parallellkoppling.

Men eftersom det handlar om två basar som ska kopplas in i ett monosteg så måste man alltså antingen seriekoppla eller parallellkoppla basarna med varandra, då blir den totala impedansen 1 Ohm vid parallellkoppling och 4 Ohm vid seriekoppling.

Inget jag kan göra något åt tyvärr.

Kungen
128 Inlägg
9 februari 2008
Trådstartare
_fillan_ skrev:
Jaaack skrev:
Drönirettab skrev:

har du en bas så blir det 2 eller 8 ohm,, men nu när du har 2 basar blir det 1 eller 4 eller 16 ohm smile bara att välja..

jaha okej. när jag mejlade nardik.se där jag köpte basarna från så sa jag bara att jag hade EN bas till dom. o dom sa att det inte gick att koppla ner dom till 1ohm. men hade jag sagt 2st basar så borde dom ju klara 1ohm.. får fan ta o ringa dom imorn. tack iaf! smile

- Mekonomen -

2 911 Inlägg
9 februari 2008
Hur ska du ha det, först skriver du 2ohm och nu 1ohm.

Som redan sagts, 1 eller 4ohm är vad du kan trolla med.

Förstår dock inte varför du ska koppla i just 2ohm

778 Inlägg
9 februari 2008
ursäkta men jag tänkte låna den mhär tråden hur kopplar an 1ohm? smile

RM-operatör
667 Inlägg
9 februari 2008
Sluskk skrev:
ursäkta men jag tänkte låna den mhär tråden hur kopplar an 1ohm? smile

Beror på vad du har för något=) Den här är grymt smidig om man blir osäker=)
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp

Kungen
128 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
Decibel skrev:
Hur ska du ha det, först skriver du 2ohm och nu 1ohm.

Som redan sagts, 1 eller 4ohm är vad du kan trolla med.

Förstår dock inte varför du ska koppla i just 2ohm

nej men jag skulle koppla mina 2 basar till 1ohm.
jag är inte så bra på sånt här och mejlade nårdik där jag köpte dom. då sa jag bara att jag hade en bas, och dom sa då att det bara gick att koppla till 2 el 8ohm. hade jag sagt att jag hade 2basar hade dom väl förmodligen sagt att det går att koppla till 1ohm?
Eller finns det basar som inte klarar 1ohm? det är väl bara stegen som klarar olika styrkor? basarna kan man väl koppla till vilket motstånd som helst?

- Mekonomen -

400 Inlägg
10 februari 2008
Det är tvärtom smile
Alla steg är stabila Uppåt i ohm, men alla steg är inte stabila Neråt i ohm.
Vad har du för steg? Annars kolla kartongen eller manualen så SKa de stå vilken lägsta Ohm som den är stabil i.

Ride Like You´ve Never Been Hurt

Kungen
128 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
CroZZeN skrev:
Det är tvärtom smile
Vad har du för steg? Annars kolla kartongen eller manualen så SKa de stå vilken lägsta Ohm som den är stabil i.

jag har ett sinus live SL A1500. det ska funka i 1ohm står det.
men jag kan alltså koppla mina basar till 1ohm då eller hur? för basarna spelar ingen roll vilken ohm det är? bara stegen?

- Mekonomen -

1 058 Inlägg
10 februari 2008
Jaaack skrev:
CroZZeN skrev:
Det är tvärtom smile

jag har ett sinus live SL A1500. det ska funka i 1ohm står det.
men jag kan alltså koppla mina basar till 1ohm då eller hur? för basarna spelar ingen roll vilken ohm det är? bara stegen?

basarnas Ohm-tal är det som kallas för last. ju närmre 0 Ohm, desto närmre en ren kortslutning är det. alltså ju lägre impedans, (ohm), desto mer kräm får man ur steget.

eftersom ditt steg klarar 1ohm och jag antar att du vill ha mkt bas eftersom du köpt ett så kraftigt steg så råder väl ingen tvekan om den saken. att koppla 1ohm med dina prylar är busenkelt, du bara tar plus från alla spolar o kopplar på plus på steget, samma med minus. du kan köra två plus och två minus i varje plint i steget så blir det lättare att få in kablarna riktigt.

mvh//Tommie

PoLoud =D

Kungen
128 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
okej. då ska jag alltså kunna koppla såhär till mitt SINUS LIVE SL-A1500 monoblock.

http://f.playahead.se/4f/7d7a56cf501949817cca7a6f490691/share/0626ffc8540444c1bcfbadc0c1704cc6.jpg

- Mekonomen -

1 058 Inlägg
10 februari 2008
Precis :p

PoLoud =D

Sök