eBay

Deathcore Master
10 februari 2008 · 179 Inlägg

Nån som handlat där? Funkat bra eller ?

Skickar dom ofta som "gift" eller? Tullavgift? Hur lång tid tar det?

xorox_88 Smack that ass!!
10 februari 2008 · 2 953 Inlägg

beror ju helt på vem man köper av ju allt de där

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
fritzo
10 februari 2008 · 123 Inlägg

det brukar ju finnas en liten sammanfattning av tidigare köpare som typ betygsatt säljaren, är det många bra vitsord brukar det inte vara problem, men är säljaren oseriös brukar betygsättningen skvallra om det.

En nackdel är ju att vissa personer totalt vägrar skicka utomlands, en del bryr sig inte, skicka mail till säljaren och fråga. Tullen baseras väl på varans värde om jag inte är helt ute och cyklar.....

men i övrigt ska det väl funka bra, har själv inte handlat e-bay

http://www.tullverket.se/sokordao/i/imp … 04585.html

*edit: Lade till en länk*

Senast redigerat av fritzo (10 februari 2008)

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 februari 2008 · 6 170 Inlägg

Det är som att fråga om tomten alltid levererar i tid.

Hur det går vid affärer genom ebay beror ju självklart helt och hållet på säljaren.

Jag köpte för ett tag sedan två st helt nya Gtech Pro RR från en kille på eBay och det gick smärtfritt, han hade sålt till sverige innan så han visste om det där med att skicka som gåva och det var inga problem.

Och sen skiljer det ju väldigt mycket på säljarnas vilja/ovilja att märka ett paket som gåva, att sälja till folk med overifierade paypal-konton och att överhuvudtaget sälja till utlandet.

Att tänka på när du letar efter grejor på eBay är ju också att det finns minst tre, kanske fler, olika eBay. Dels ebay.com (usa), ebay.co.uk (england) och ebay.de (tyskland).

Billigast handlar du definitivt på .com eftersom man inte betalar momsen då som man gör på .co.uk och .de men då gäller det ju också att få dom att skicka som gåva *och* märka ner varuvärdet till ca $70/under 500kr.

Angående hur lång tid det tar så beror ju även det på från fall till fall eftersom det finns så många olika fraktsätt men det brukar ju inte ta mer än en vecka att få hem grejorna.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Deathcore Master
10 februari 2008 · 179 Inlägg

I see, tack för svar.
One last question; får man alltid mail när dom skickat grejerna eller är det olika från person till person?

CrazY_SweD
10 februari 2008 · 155 Inlägg

Deathcore skrev:
I see, tack för svar.
One last question; får man alltid mail när dom skickat grejerna eller är det olika från person till person?

Jag fick inte något mail när dom hade skickat mitt kjolpaket... Några dagar efter jag hade betalt blev dom som jag köpt av struckna från ebay.. Några svettiga veckor innan paketet kom hem men hem kom det big_smile
Och Det här med "gift" beror oftast på hur stora grejerna är och om det är ett företag eller en privat person som skickar.
mvh Christofer

Super_Micke Bildrulle
10 februari 2008 · 499 Inlägg

Oftast kan man be alla skicka som gift. Det är ju upp till dig som köpare om du vill riskera det du köpt. Är det gift kan du inte försäkra det.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Germax
11 februari 2008 · 12 086 Inlägg

Supra_Micke skrev:
Oftast kan man be alla skicka som gift. Det är ju upp till dig som köpare om du vill riskera det du köpt. Är det gift kan du inte försäkra det.

Att de skickas som "gift" skiter svenska tullen i, överstiger värdet 200 sek SKA det tullas och momsas. Observera "ska", för mig har dom gjort det 1 ggn av 20.

Förövrigt kan man visst försäkra gift, har jag gjort flera ggr.

CrazY_SweD
11 februari 2008 · 155 Inlägg

Supra_Micke skrev:
Oftast kan man be alla skicka som gift. Det är ju upp till dig som köpare om du vill riskera det du köpt. Är det gift kan du inte försäkra det.

Alla företag som jag har varit kontakt med vill inte skicka som "gift" just pga att dom är ett företag.
mvh Christofer
Inlägg:100:D

Senast redigerat av CrazY_SweD (11 februari 2008)

falloutboy
11 februari 2008 · 1 723 Inlägg

det har alltid fungerat klockrent är jag handlat på Ebay.
Vissa säljare är företag som är noga med sin redovisning och då skriver de rätt värde på paketet, det är förövrigt olagligt att skriva fel värde. Det innebär att över 500kr får du betala tull, moms och postens avgift på 100kr. Under 500kr är det avgiftsfritt om det skickas som gåva.

Leveranstid kan variera beroende på om de väljer det billigaste fraktalternativet. Köpte bakljus från en privatperson och valde det biligaste, det tog ca 1 månad. Annars är rekordet 4 dagar från Kina! 4 dagar! Det tog en vecka att få ett paket från Borås till Luleå...

Kolla alltid vad säljaren har för omdöme och att de använder sig av Paypal.

en liten edit: det är OLAGLIGT att skriva fel värde... ser att jag skrivit att det är lagligt. hoppsan... smile

Senast redigerat av falloutboy (13 februari 2008)

Deathcore Master
13 februari 2008 · 179 Inlägg

Låter bra! tack för svaren!

CC72
13 februari 2008 · 1 661 Inlägg

När man registrerar sitt kort, vad är bäst att ta, sitt kort som man får lönen på eller ett kreditkort? Alltså, jag har 2 olika smile

tjompa
13 februari 2008 · 340 Inlägg

har du inte ett kreditkort måste du föra över pengar från ditt konto till ditt paypalkonto manuellt, har du däremot ett kreditkort bundet så dras det direkt från ditt konto.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 februari 2008 · 6 170 Inlägg

Sexyicecube skrev:
När man registrerar sitt kort, vad är bäst att ta, sitt kort som man får lönen på eller ett kreditkort? Alltså, jag har 2 olika smile

Har du ett bankkort med kreditkortsfunktion + ett kreditkort ??

Sålänge bara kortet står på dig så kan du ta vilket som antar jag men PP tar kanske inte ett bank-kreditkort.

Jag har inget kreditkort utan bara vanligt maestro-kort så jag kan inte verifiera mitt paypal-konto och det ger en mycket skit vid affärer på eBay hmm

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
CC72
13 februari 2008 · 1 661 Inlägg

Så om jag reggar mitt kreditkort så dras det automatiskt därifrån och jag får en räkning av min bank(Swebank) i slutet av månaden?

Finns det ingen risk att det dras mer pengar än vad det egentligen ska göra?

Senast redigerat av Sexyicecube (13 februari 2008)

falloutboy
13 februari 2008 · 1 723 Inlägg

paypal drar bara den summa som står på ebay.

jag har alltid använt mig av  mitt bankkort med Visa (nu med mastercard) och det har fungerat bra. dras från mitt lönekonto.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang