Vägverket och barmarksstrategin !

ingesalt
5 januari 2008 · 45 Inlägg

Stefan skriver
3. Generellt så förlorar saltet sin förmåga runt -7 grader, lite beroende på nerkylningeffekten från vind och friktion från trafiken.
Salt tas från olika ställen, import givetvis men det tas även från inhemsk produktion.


Det senare ang. inhemsk produktion stämmer inte alls. Sverige producerar inget vägsalt. Så här skriver Vägverket i tidningen På Väg.

Saltets långa resa
Sverige importerar 400 000 ton vägsalt varje år. På Väg har följt dess väg – från gruvorna i norra Tyskland till vägstationerna i Sverige.

Salt bildades för mer än 230 miljoner år sedan. Stensalt ligger i gruvor djupt ned i marken eller i saltsjöar ovan jord. Havssalt tas ur havsvatten. De stora och mest kända underjordiska saltfyndigheterna sträcker sig från Asien, Ukraina, Vitryssland, övriga Mellaneuropa via England till Nordamerika.

Senast redigerat av ingesalt (5 januari 2008)

Tega Yrkesförare
5 januari 2008 · 1 073 Inlägg

Jösses! Räcker det inte med en propagandatråd?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 36&p=1

Senast redigerat av Tega (5 januari 2008)

Jimmy_N Makaronborrare
5 januari 2008 · 993 Inlägg

Tega skrev:
Jösses! Räcker det inte med en propagandatråd?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 36&p=1

Nej och inte ens 2 trådar verkar räcka tongue http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 89&p=3

TRYIT Teddan
5 januari 2008 · 2 495 Inlägg

Tega skrev:
Jösses! Räcker det inte med en propagandatråd?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 36&p=1

jag håller med dig, orkar inte fler sånna här trådar.


det roliga är ju att om man skall ha dubbdäck så får man ju byta varje gång man kommer malmö eller helsingborg ??

fy fan tänk att man kan vara så korkad å tycka att alla skall ha dubbdäck.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
FreddeM Systemutvecklare / System developer
6 januari 2008 · 31 Inlägg

Det jag ser som problemet med saltet efter t ex E4:an, är inte nu att det blir slaskigt och att sedan har man en skriskobana att åka på.

Problemet som jag ser ligger i att SALT lockar fram större vilt till vägen (Ren & Älg), och när   man nu har en fin skridskobana att åka med bilen på, så är det inte mysigt när man ser 5 renar  på vägen som springer innanför viltstängslet hmm iiik kaaabooom

(btw. viltstängslet håller bara ut småvilt, en älg kan lätt hoppa över..)

Andreas 940 -utan 940
7 januari 2008 · 1 728 Inlägg

FreddeM skrev:
Problemet som jag ser ligger i att SALT lockar fram större vilt till vägen (Ren & Älg), och när   man nu har en fin skridskobana att åka med bilen på, så är det inte mysigt när man ser 5 renar  på vägen som springer innanför viltstängslet hmm iiik kaaabooom

(btw. viltstängslet håller bara ut småvilt, en älg kan lätt hoppa över..)

Det är därför man åker Volvo eller SAAB som är byggda för att klara en älgkollision till skillnad från utländska märken. yikes

Jag tycker inte att det är så vanligt med vilt på vägarna, jag kör över 12000mil/år med tradaren mellan Örebro och Stockholm och det största jag har kört över är en hare (resulterade i ett knappt märkbart ryck i ratten), har aldrig ens varit nära att köra på nåt större djur trots att kör kväll/natt.

Senast redigerat av Andreas 940 (7 januari 2008)

loffe007
7 januari 2008 · 905 Inlägg

Andreas 940 skrev:

FreddeM skrev:
Problemet som jag ser ligger i att SALT lockar fram större vilt till vägen (Ren & Älg), och när   man nu har en fin skridskobana att åka med bilen på, så är det inte mysigt när man ser 5 renar  på vägen som springer innanför viltstängslet hmm iiik kaaabooom

(btw. viltstängslet håller bara ut småvilt, en älg kan lätt hoppa över..)

Det är därför man åker Volvo eller SAAB som är byggda för att klara en älgkollision till skillnad från utländska märken. yikes

Jag tycker inte att det är så vanligt med vilt på vägarna, jag kör över 12000mil/år med tradaren mellan Örebro och Stockholm och det största jag har kört över är en hare (resulterade i ett knappt märkbart ryck i ratten), har aldrig ens varit nära att köra på nåt större djur trots att kör kväll/natt.

själv var man väl en meter från en älg för nått år sen dimmit ute och såg han inte. detta var alltså inte ute i skogen utan precis i anknytning till centrum.

FreddeM Systemutvecklare / System developer
15 februari 2008 · 31 Inlägg

Andreas 940 skrev:

FreddeM skrev:
Problemet som jag ser ligger i att SALT lockar fram större vilt till vägen (Ren & Älg), och när   man nu har en fin skridskobana att åka med bilen på, så är det inte mysigt när man ser 5 renar  på vägen som springer innanför viltstängslet hmm iiik kaaabooom

(btw. viltstängslet håller bara ut småvilt, en älg kan lätt hoppa över..)

Det är därför man åker Volvo eller SAAB som är byggda för att klara en älgkollision till skillnad från utländska märken. yikes

Jag tycker inte att det är så vanligt med vilt på vägarna, jag kör över 12000mil/år med tradaren mellan Örebro och Stockholm och det största jag har kört över är en hare (resulterade i ett knappt märkbart ryck i ratten), har aldrig ens varit nära att köra på nåt större djur trots att kör kväll/natt.

Örebro och Sthlm, en sak!

Men här snackar vi om Norra norrland.. wink

Madhouse
16 februari 2008 · 1 079 Inlägg

Jag tycker salt är ett elände främst på den så mkt sämre sikten man får av blöta/svarta vägar och slask och modd så man får mata spolarvätska. Många gånger är saltandet obefogat, det saltas för att det ska saltas, bara ett exempel en väg här i min närhet torr och fin sen kommer en saltbil och har på salt fast det inte är halt, vägen blir blöt av saltet som drar åt sig fukt, på morgonen har det frusit på sen har man världens halkbana om man har fritktionsdäck, dubbat så är det lugnt bara att anpassa farten.

När det är lag på vinterdäck så tycker man ju att vägverket borde lägga över ansvaret på bilisterna att anpassa farten till väglaget, men bilisterna anses väl vara som "barn" som ska skyddas istället för att vi ska ta vårt eget ansvar men vägverket hamnar i panikläge med deras nollvision och törs inte sluta salta och försöka få folk att använda hjärnan när de kör. Sen kommer nästa idé partiklar från dubbdäck, visst de sliter säkert upp partiklar det gör väl alla däck, men hur mkt skit tror ni inte man andas in ändå, de som bor på ostkusten har väl säkert sett att bilen är kolsvart av sot om man inte tvättar den på ett tag och det är förmodligen från öststaternas kolkraftverk partiklar finns här redan och jag tror inte det minskar även om vi tar bort dubbdäcken. Vad är nästa steg förbjuda grusvägar, grus på gården?

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang