5025
Sök

Vad fäster på kromlister? Alla tips är välkomna...

Mannes
16 februari 2008
Trådstartare
Min 740 ser så tafflig ut med kromlisterna, jag försöker få den lite elak och tidigt 90talsaktig ut.
Jag ska ha dem svarta eller röda, och jag vet att det är ett helvete att slipa eller ta bort krom.

Men ändå så ser man folk med 740 som lyckats, även om jag vet att det finns såna där det är orginalsvarta fönsterlister.
Hur ska man göra för att få det att fästa då? Nåt kladd eller dekalmaterial är väl det troliga att landa på om ingen har nåt bra tips alltså...

Såhär önskar jag att det såg ut:

http://www.stylad.nu/index.php?page=vie … ar_id=1164

Bilplåtslagare
160 Inlägg
16 februari 2008
har gjort så på min 740. jag tog och slipade kromet med slip-duk (vet ej exakt namn. men ser som svinto typ) och sen la jag vanlig grund på och slipade det och sen lackade. provade utan grund ett par ggr. men då släpper det typ efter första tvätten. men mitt verkar hålla nu. har gjort det en sommar iaf smile

finns säkert ett mer "rätt" sätt att göra det på men men.

Hellre frisk och rik än sjuk och fattig!
träffansvarig och styrelse medlem på
www.draminbil.nu

Mannes
16 februari 2008
Trådstartare
Vilken typ av grund, för att vara mer exakt?
Jag är inte haj på hur och vilken grund man brukar ha...
Tack för svar!

Bilplåtslagare
160 Inlägg
16 februari 2008
Mannes skrev:
Vilken typ av grund, för att vara mer exakt?
Jag är inte haj på hur och vilken grund man brukar ha...
Tack för svar!

jag körde med riktig bilgrund. alltså 2-k. men färgen var vanlig biltema svart smile
funkar säkert likabra med sprayburks grund också- men lägg ganska många lager så det finns lite att slipa på innan du lägger lacken

www.draminbil.nu

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
16 februari 2008
Det grundfärgen gör är att fungera som ett lim mellan matrialet och färgen. Slippa ner listerna med scotch-bright duk, sen minst två lager grund, funkar bra med hagmans rostskyddsprimer, sen om du vill ha en bra finish på listerna så ska du våtslipa grundfärgen, annars struntar du i det. efter det så är det bara att lacka listerna i valfri färg, tänk bara på att inte lägga på för mycket färg åt gången, bättre att lägga 2-3 tunna lager en ett tjockt

Hoppas det hjälper

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

Bilplåtslagare
160 Inlägg
16 februari 2008
Trozzo skrev:
Det grundfärgen gör är att fungera som ett lim mellan matrialet och färgen. Slippa ner listerna med scotch-bright duk, sen minst två lager grund, funkar bra med hagmans rostskyddsprimer, sen om du vill ha en bra finish på listerna så ska du våtslipa grundfärgen, annars struntar du i det. efter det så är det bara att lacka listerna i valfri färg, tänk bara på att inte lägga på för mycket färg åt gången, bättre att lägga 2-3 tunna lager en ett tjockt

Hoppas det hjälper

så hette det ja smile satt och trodde jag var full redan som glömt av det tongue

www.draminbil.nu

Mannes
16 februari 2008
Trådstartare
Tack till Trozzo och Xal3!
Det verkar som om att det kan funka ändå:D
Då ska eländet få bli helrött förutom den feta kromlisten längst ned, den ska vara mattsvart,
som den lilla baksidorutavdelaren....

Men jag måste vänta till bättre tider med det,sad

Bilplåtslagare
160 Inlägg
16 februari 2008
Mannes skrev:
Tack till Trozzo och Xal3!
Det verkar som om att det kan funka ändå:D
Då ska eländet få bli helrött förutom den feta kromlisten längst ned, den ska vara mattsvart,
som den lilla baksidorutavdelaren....

Men jag måste vänta till bättre tider med det,sad

så lite så wink kul att komma till andvänding någon gång big_smile

www.draminbil.nu

Sök