2973
Sök

Magnetiskt steg? :S

801 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#1
Kollade glapp kontakter häromdagen på mitt gammla GAS steg som driver framsystemet hade ett litet problem, skruvmejseln fatsnade i steget hela tiden, någon som vet vad detta kan bero på, är nyfiken, OBS provade med andra verktyg med, dem fastna också.

4 554 Inlägg
15 februari 2008
#2
de va inte så att skruvmejseltoppen va magnitiserad ?

801 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#3
nej, provade med andra verktyg med. fattar ingenting

dock bara sidorna där kontakterna/ inställningsrattarna sitter som var magnetiserade
Senast redigerat av Roundcube (15 februari 2008)

4 554 Inlägg
15 februari 2008
#4
ah men de e vanlig plåt så de har väl blivit magnetiska vid nått tillfälle

1 050 Inlägg
15 februari 2008
#5
Det kan vara högtalarna/basarnas stora magneter som fungerar som en "elektromagnet" via högtalarekablaget vidare in till slutsteget. Har du hört om det tjuter högt när du startar stereon?
Magnetismen kan i vissa fall även gå över till Huvudenhetens frontpanel om den är tillverkad i metall.
Har du kompass eller GPS i bilen, så kan dessa påverkas av magnetfältet.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

801 Inlägg
15 februari 2008
Trådstartare
#6
okej, ja, det tjuter i högtalarna när man har bilen igång, men jag trodde det va kablaget som låg för nära något som har med tändningen att göra?

BilstereoNörd
576 Inlägg
16 februari 2008
#7
Inuti slutsteget så finns det en spänningsomvandlare som transformerar spänningen men hjälp av elektromagnetism.. omvandlaren magnetiserar dina plåtgavlar pga elektromagnetiskt fält...
Att resten av höljet inte blir magnetiskt beror på att det är av Aluminium som inte är magnetiskt ledande.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

801 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#8
okej, tack för bra svar smile


Sök