4663
Sök

får bara fram 5,5V till slutsteget, vad kan felet vara?

Skogsfan
649 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Hej!

Nu är det så att igår satte jag och en vän in lite bilstereogrejor i kadetten. Hade sedan innan en strömkabel (16mm2)dragen till ett steg. Och det nya steget som sitter på den kabeln är det inga problem med, förutom att det går in i protectmode hela tiden men det ska jag ta med honom jag köpte det av.

Men mitt stora problem är det andra steget. Har dragit 50mm2 kablar bak till det steget(ett sinus live sl a-1500). När jag satteigång det blinkade powerlampan bara.s¨jag mätte spänningen på steget och jag får bara fram 5,5 volt till steget. Vad kan vara felet? Jag tycker att allt verkar vara rätt draget.

bilder finnes här:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=31728

Det blev även något skumt med batteriet tror jag efter vi höll på. Jag startade bilen, den gick i 5 sekunder sen dog allting, lampor och allt. Pillade lite på plus och sen gick det finfint. Nu har samma sak hänt igen. Dock får ena steget 12 volt men sinussteget har bara 5,5.
Senast redigerat av Faniskogen (17 februari 2008)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

21 761 Inlägg
17 februari 2008
Ajajaj, det ser inte bra ut vid pluskabelskon på batteriet, det är ju rostigt. Plocka bort kablarna och rengör ordentligt. Sedan blir det inte så stor kontaktyta på den skruven heller, du skulle behöva byta ut polskon till en bättre tycker jag.

Du bör helst inte spela något mer innan du har fixat det där, finns stor risk för att stegen kan gå sönder pga förluster.
Senast redigerat av Drönirettab (17 februari 2008)

Skogsfan
649 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ajajaj, det ser inte bra ut vid pluskabelskon på batteriet, det är ju rostigt. Plocka bort kablarna och rengör ordentligt. Sedan blir det inte så stor kontaktyta på den skruven heller, du skulle behöva byta ut polskon till en bättre tycker jag.

OK jo jag tänkte på det också, borde ju vara där problemet sitter, och att det verkar glappt osv.
men det jag tyckte var konstigt är att det andra steget får den ström som det ska ha? Även fast kabelskon till nya steget sitter närmare polen än vad det gamla gör.

En anna fråga jag har är väll också ifall detta batteriet kommer orka driva detta?batteriet tror jag heter nordpower och ligger på 65Ah. generatorn tror jag nog är opel kadett -87 original. Det som ska drivas i bilstereoväg är sinus live sl a-1500, mutant steg på 4x65w rms och sen en denver HU.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

Skogsfan
649 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:

Du bör helst inte spela något mer innan du har fixat det där, finns stor risk för att stegen kan gå sönder pga förluster.

jag har inte spelat något med dem än, men har dem dock inkopplade men ej igång. Det finns väll ingen risk att de kan gå sönder som de ligger nu?

Fan i skogen!

4 554 Inlägg
17 februari 2008
hur ser jorden ut från batteriet? om kabelskon e rostig kan man nästan räkna ut att de e ganska ofräshi i andra ändan med tanke på att allt dog

Skogsfan
649 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
loudness skrev:
hur ser jorden ut från batteriet? om kabelskon e rostig kan man nästan räkna ut att de e ganska ofräshi i andra ändan med tanke på att allt dog

Ja jag får nog kolla alla kablarna från batteriet! Nog ingen som gjort något åt det där på ett tag skulle jag kunna tänka mig. Men ni tror att detta är problemet med att steget inte får tillräckligt med ström? Även fast det andra mutantsteget får ström som det ska?

Eller kan det vara fel på min kabeldragning? Tycker allt ser ut som det ska och borde fungera, var väldigt noga med det. Jordat har jag gjort i apparaturen där sättet sitter fast i, alltstå där man kan trycka så att man kan fälla ned baksätet och där det hakar i när man fäller tillbaka det.

Fan i skogen!

21 761 Inlägg
17 februari 2008
Eftersom spänningen bara är 5,5V vid steget så handlar det om dålig kontakt någonstans, då spelar det ingen roll om det andra steget har rätt spänning. Det måste vara ordentligt rengjort där strömkabelns kabelsko ska sitta fast, annars blir det spänningsförluster, så är det bara smile.

Eftersom det är en lite äldre bil så bör du nog också se över jordkabeln från batteri ner till karossen, som Loudness skriver, risken att det även finns rost och/eller oxid vid kontaktytan i karossen är ganska stor tror jag.

Skogsfan
649 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Eftersom spänningen bara är 5,5V vid steget så handlar det om dålig kontakt någonstans, då spelar det ingen roll om det andra steget har rätt spänning. Det måste vara ordentligt rengjort där strömkabelns kabelsko ska sitta fast, annars blir det spänningsförluster, så är det bara smile.

Eftersom det är en lite äldre bil så bör du nog också se över jordkabeln från batteri ner till karossen, som Loudness skriver, risken att det även finns rost och/eller oxid vid kontaktytan i karossen är ganska stor tror jag.

Ok, då ska jag kolla över alla kontakter överallt! Köpa bättre pluspol med bättre anslutningsmöjligheter.

och ifall det inte blir bättre av det får jag väll kolla över min kabeldragning. Tack för alla svar! om ni kommer på något mer skriv gärna:)

Fan i skogen!

21 761 Inlägg
17 februari 2008
Faniskogen skrev:
En anna fråga jag har är väll också ifall detta batteriet kommer orka driva detta?batteriet tror jag heter nordpower och ligger på 65Ah. generatorn tror jag nog är opel kadett -87 original. Det som ska drivas i bilstereoväg är sinus live sl a-1500, mutant steg på 4x65w rms och sen en denver HU.

Batteriet är på 63Ah wink. Men det spelar ingen roll i det här läget, jag ville bara vara lite petig wink.

De där stegen kan dra mycket ström om man lastar ner dem med låg impedans, då är nog batteriet lite väl underdimensionerat tycker jag. Kikar man hos Yourex.se så verkar det som att Kadett-87 kan ha 45-70A generator beroende på modell, även den blir för klen om man spelar ordentligt högt med båda stegen.

Speciellt om bilen bara står på tomgång så kommer inte generatorn att orka ge tillräckligt med ström för att försörja allting.

www.rallyshop.se
551 Inlägg
17 februari 2008
kan vara säkringen som är kass med, hade ett sådant problem innan

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

Skogsfan
649 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Faniskogen skrev:

Batteriet är på 63Ah wink. Men det spelar ingen roll i det här läget, jag ville bara vara lite petig wink.

De där stegen kan dra mycket ström om man lastar ner dem med låg impedans, då är nog batteriet lite väl underdimensionerat tycker jag. Kikar man hos Yourex.se så verkar det som att Kadett-87 kan ha 45-70A generator beroende på modell, även den blir för klen om man spelar ordentligt högt med båda stegen.

Speciellt om bilen bara står på tomgång så kommer inte generatorn att orka ge tillräckligt med ström för att försörja allting.

åfasen, så jag borde skaffa både kraftigare batteri och generator eller går det som det är?
kommer lasta sinussteget i 2Ohm. Det andra ska bara driva på två GAS 6,5or till det att jag köper ett bättre framsystem.
Det jag bara vill undvika är att något av stegen går sönder, det vore katastrof för mig och min ekonomi:P

Fan i skogen!

21 761 Inlägg
17 februari 2008
Det beror ju förstås på hur högt du spelar, men om du krämar på ordentligt med dessa saker så kommer de att dra mer ström än generatorn kan ge med tanke på att bilens övriga saker vill ha lite ström också. Jag tror personligen att batteriet+generatorn inte kommer att orka med vid hög volym.

Det är ju i princip två saker du kan göra:

# Fixa till ALLA kablar vid batteri och generator så att det är riktig kontakt överallt, sedan provspela samtidigt som du mäter spänningen vid stegens kopplingsplintar för att se hur spänningen är. Men ändå vara beredd på att det behövs kraftigare batteri+generator.

# Fixa alla kablar vid batteri och generator, men sätta dit kraftigare batteri+generator nu direkt.

Det är naturligtvis inte säkert att jag har rätt angående att grejorna är för klena, men jag är ganska säker på det.

1 Inlägg
17 februari 2008
Faniskogen skrev:
Ja jag får nog kolla alla kablarna från batteriet! Nog ingen som gjort något åt det där på ett tag skulle jag kunna tänka mig. Men ni tror att detta är problemet med att steget inte får tillräckligt med ström? Även fast det andra mutantsteget får ström som det ska?

Eller kan det vara fel på min kabeldragning? Tycker allt ser ut som det ska och borde fungera, var väldigt noga med det. Jordat har jag gjort i apparaturen där sättet sitter fast i, alltstå där man kan trycka så att man kan fälla ned baksätet och där det hakar i när man fäller tillbaka det.

Just den jordpunkten du valt är extremt kass på opel kadett. Jag försökte också med den när jag drog stereo i mina yngre dagar, men den bulten har alldeles för dålig kontakt med chassie.
Försök fästa kablen i något som är svetsat med resten, alltså skrapa bort färg från något ställe och fäst där. Fast det bästa alternativet är självklart att dra en dedikerad jordkabel direkt från batteriet.

Lycka till!

Skogsfan
649 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
bose skrev:
Faniskogen skrev:

Just den jordpunkten du valt är extremt kass på opel kadett. Jag försökte också med den när jag drog stereo i mina yngre dagar, men den bulten har alldeles för dålig kontakt med chassie.
Försök fästa kablen i något som är svetsat med resten, alltså skrapa bort färg från något ställe och fäst där. Fast det bästa alternativet är självklart att dra en dedikerad jordkabel direkt från batteriet.

Lycka till!

åfasen, bra att du sa det! har du något annat tips på en bra jordpunkt som redan finns eller borde jag göra en egen någonstans?
Finns det något vis man kan kolla hur bra jordpunkt man valt?

batterinörd:) :
jag testar att köra på alternativet med att fixa alla kablar osv först då detta inte är bilen som ljudet ska sitta i i slutändan så vill inte kosta på denna alltför mycket:)
Men vad bör spänningen ligga på vid tomgång för att allt ska vara som det ska och inget ska ta skada?

en annan fråga jag har, har sökt men har hela tiden sett olika svar, så frågar dig. Vad ska först kopplas av respektive på batteriet? plus eller minus? Alla säger olika så vore skönt att få höra ett ordentligt svar ifrån någon som har koll.

Fan i skogen!

21 761 Inlägg
17 februari 2008
Rent generellt brukar det rekommenderas att koppla bort minuskabeln från batteriet när man ska göra någonting med elsystemet i en bil.

Men när det gäller stereosystemet så rekommenderas att ta ur säkringen på pluskabeln först. Orsaken är att om man tar bort minuskabeln först och sedan glömmer att sätta tillbaka kabeln, då pajjar signaljorden i stereon (kanske steget) direkt. Om man däremot glömmer att stoppa i säkringen på pluskabeln så händer....ingenting, och det är ju inte "farligt".

Skogsfan
649 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Rent generellt brukar det rekommenderas att koppla bort minuskabeln från batteriet när man ska göra någonting med elsystemet i en bil.

Men när det gäller stereosystemet så rekommenderas att ta ur säkringen på pluskabeln först. Orsaken är att om man tar bort minuskabeln först och sedan glömmer att sätta tillbaka kabeln, då pajjar signaljorden i stereon (kanske steget) direkt. Om man däremot glömmer att stoppa i säkringen på pluskabeln så händer....ingenting, och det är ju inte "farligt".

ah,ok! men om man först då tar bort minus, och sedan även pluskabeln från batteriet är det väll det bästa alternativet?
för det du skriver om att det skulle gå sönder är ifall jag försöker spela med systemet när minuskabeln är borta?

Fan i skogen!

21 761 Inlägg
17 februari 2008
Jo, visst är det bäst att ta bort båda kablarna, så länge man kommer ihåg att sätta tillbaka dem. Men det är ju egentligen minuskabeln till slutsteget som man inte bör ta bort, tar man bort batteriets minuskabel från karossen så kan ingenting hända då heller. Glömde att skriva det.

Orsaken till att man bör ta bort minuskabeln på batteriet vid arbete med elsystemet är att om man råkar komma åt pluspolen på batteriet med ett verktyg, så kan det bli kortslutning fastän man har tagit bort själva kabeln från batteriet.

Men om man tar bort minuskabeln från batteripolen så kan det inte bli kortslutning. Såvida man inte kommer åt båda polerna förstås, men då spelar det ju ingen roll hur man än gör wink.

Skogsfan
649 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jo, visst är det bäst att ta bort båda kablarna, så länge man kommer ihåg att sätta tillbaka dem. Men det är ju egentligen minuskabeln till slutsteget som man inte bör ta bort, tar man bort batteriets minuskabel från karossen så kan ingenting hända då heller. Glömde att skriva det.

Orsaken till att man bör ta bort minuskabeln på batteriet vid arbete med elsystemet är att om man råkar komma åt pluspolen på batteriet med ett verktyg, så kan det bli kortslutning fastän man har tagit bort själva kabeln från batteriet.

Men om man tar bort minuskabeln från batteripolen så kan det inte bli kortslutning. Såvida man inte kommer åt båda polerna förstås, men då spelar det ju ingen roll hur man än gör wink.

ok, tackar jättemycket för dessa svaren! har gjort det hela klarare i mit huvud!
Minus viktigast och först alltså, dock inte på steget. Alltid trott att det var pluskabeln som skulle bort först:)

Fan i skogen!

Sök