Kapa Ljuddämparen?

orginal_740GL
29 januari 2008 · 4 Inlägg

Jag har en polare som kapade sitt bakre avgasrör alldeles innan sista ljuddämparen, och kör nu med rakt rör ut i miljön. Jag är väldigt sugen på att göra det med min bil oxå för det låter väldigt fint. Men jag undrar om det ens är lagligt...Visst, snutarna bryr ju sig inte. Men kanske människans fiende nr.1 bryr sig, bilprovningen. Jag tror att om det där raka röret håller ljudkraven och CO halten så är det nog inga problem. Men om deras måtningar tyder på att det är för håg halt av CO eller något liknande. Ger dom fan i det då eller blir det en beryktad 2a då? Bilen är en -89 så den måste ju besiktas var år.

Så jag undrar om det är nån som har en bil i liknande år som kör med rakt rör kan väl tala om hur det gick på besiktningen.

Volvo Är Bilarnas Rolls Royce!!!!!!
740 Ska Det Vara!!!
ironhead volvoraggare
29 januari 2008 · 4 776 Inlägg

det beror på vad du får fär besiktningsman jag slet bort min bakre dämpare och besikta den så och dom sa inget

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Raggerkung_ VolvoRaggare
29 januari 2008 · 55 Inlägg

Dom kommer inte säga något, om resten av dämparna är bra, så ligger bullret under laglig nivå
så det är inga problem, men om du slänger på 3 tums sista biten kan det bli problem, då ökar resonansen och ljudet blir högre

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
29 januari 2008 · 991 Inlägg

Varför skulle man få en 2a på det ?? co halten har ju inget med det att göra !! jag har besiktat med borttagna bakre dämpare på alla mina bilar och dom har inte sagt ett ljud om det smile   så det är inga problem !   finns ju sportsystem som låter mycket värre och dom kommer tillochmed inom gränsen så smile

Senast redigerat av Klorin_Elvis (29 januari 2008)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Raggerkung_ VolvoRaggare
30 januari 2008 · 55 Inlägg

ja co halten har inget med saken o göra, men för specifikt fordon finns det gränser för buller, co halt med mera med mera, har bilen katalysator måste co halten som känt vara lägre, men det kan vi bortse ifrån nu,
de flesta bilinspektörerna ignorerar ljudet men de finns dem som tar det i akt, och kommer då fram o mäter med sin db mätare och konstaterar att ljudet från bilen är på tok för högt på ett givet varvtal, då får man en 2a på bilen och är välkommen på ombesiktning när man snällt satt på dämparna igen.
(jag har själv varit med om detta, så ingen poäng i att tjöta emot smile )

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
20 februari 2008 · 991 Inlägg

Raggerkung_ skrev:
ja co halten har inget med saken o göra, men för specifikt fordon finns det gränser för buller, co halt med mera med mera, har bilen katalysator måste co halten som känt vara lägre, men det kan vi bortse ifrån nu,
de flesta bilinspektörerna ignorerar ljudet men de finns dem som tar det i akt, och kommer då fram o mäter med sin db mätare och konstaterar att ljudet från bilen är på tok för högt på ett givet varvtal, då får man en 2a på bilen och är välkommen på ombesiktning när man snällt satt på dämparna igen.
(jag har själv varit med om detta, så ingen poäng i att tjöta emot smile )

Ja men inte kommer man utanför gränsen om man tar bort den sista dämparen på en 740 -86 med 3 dämpare orginal =/  hmm     låter inte mkt på min alls och då har jag bara en dämpare + katt !

Senast redigerat av Klorin_Elvis (20 februari 2008)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang