3560
Sök

Basports frågor.

240 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#1
Tjena.
Jag håller på och ska bygga en baslåda till min S60R och har lite frågor angende en portad låda.
det är 2 basar och det är 2 st Alpine SWR 10" och de drivs utav ett alpine mrp 850 steg på 850 wrms.
Enligt alpine så ska en låda för 1 bas vara på 45,3 L och porten ska ha en diameter på 7 cm (2,75") och vara 38,1 cm långt.
Nu när jag har 2 basar dubblar jag alltså lådvolymen och har 2 portar.
men nu till min fråga.

Kan jag ersätta 2 st 2,75" portar som är 38,1 cm med en 4"? Hur långt ska det röret vara isf?

Tacksam för snabb hjälp.
Senast redigerat av Fivi (19 februari 2008)


21 761 Inlägg
19 februari 2008
#2
Du kan göra 4" röret ungefär lika långt.

Förresten, den där portlängden på 2,75" röret kan inte stämma. I en 45 liters låda så blir avstämningen runt 25 Hz och det är galet.
Senast redigerat av Drönirettab (19 februari 2008)

240 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Du kan göra 4" röret ungefär lika långt.

Förresten, den där portlängden på 2,75" röret kan inte stämma. I en 45 liters låda så blir avstämningen runt 25 Hz och det är galet.

Har ingen aning om hur man räknar på detta, därför litade jag på alpine tongue
en skulle du kunna ge ett förslag på hur långt röret ska vara om det ska vara bra avstämt till en låda på 90L och 4".
Väldigt tacksam för hjälp.


21 761 Inlägg
19 februari 2008
#4
Jag kikade i manualen till SWR-1042D/1044D på Alpines hemsida och där stod det att rekommenderad låda var 1,3 kubikfot, dvs ca 37 liter. Porten som rekommenderades var en fyrkantig port, inte rund. Avstämningen skulle vara 36 Hz.

Exakt vilken modell av SWR är det du har?

240 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Jag kikade i manualen till SWR-1042D/1044D på Alpines hemsida och där stod det att rekommenderad låda var 1,3 kubikfot, dvs ca 37 liter. Porten som rekommenderades var en fyrkantig port, inte rund. Avstämningen skulle vara 36 Hz.

Exakt vilken modell av SWR är det du har?

jaha, fyrkantig. antog bara att det skule va runda. himla tur att jag frågade då.
jag har 1022D. anta att avstämningen ska va 36Hz och diametern på röret är 4" då bli längden ?
hur ska ma räkna på detta, vore kul att kunna.
Tur att det finns sånna som dig på diverse forum, som har svar på allt big_smile


21 761 Inlägg
19 februari 2008
#6
Nja, jag "fuskar" ju och använder ett beräkningsprogram för lådor wink.

Har iaf räknat ut en låda dels utifrån de uppgifter som du har och dels de uppgifter som står i manualen. Gör lådan på 80 liter och sätt två stycken 4" rör som är 35cm långa, sätt dämpmatta på lådans innerväggar. Både basar och rör är inräknade i lådvolymen, 80 liter är den volym som du ska bygga.

Den här lådan får lite högre avstämning, runt 40 Hz, och det är en ganska vanlig avstämning som brukar passa till allroundmusik.

240 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#7
nu är det ju så att jag har volvos största anläggning i bilen och det sitter 2 st 8" basar i hatthyllan som jag måste säga är hyffsade för att vara orginal så den snärtiga finns det litegrann utav iaf. jag är mer ute efter lite mer djupbas. lyssnar mycket på rnb. ska lådan anpassas annorlunda då tycker du?
Senast redigerat av Fivi (19 februari 2008)


424 Inlägg
20 februari 2008
#8
Fivi skrev:
Tjena.
Jag håller på och ska bygga en baslåda till min S60R och har lite frågor angende en portad låda.
det är 2 basar och det är 2 st Alpine SWR 10" och de drivs utav ett alpine mrp 850 steg på 850 wrms.
Enligt alpine så ska en låda för 1 bas vara på 45,3 L och porten ska ha en diameter på 7 cm (2,75") och vara 38,1 cm långt.
Nu när jag har 2 basar dubblar jag alltså lådvolymen och har 2 portar.
men nu till min fråga.

Kan jag ersätta 2 st 2,75" portar som är 38,1 cm med en 4"? Hur långt ska det röret vara isf?

Tacksam för snabb hjälp.

gör basarna i sluten låda. spelar grymt mycket bättre

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

tokfrans
982 Inlägg
20 februari 2008
#9
joliba_01 skrev:
Fivi skrev:
Tjena.
Jag håller på och ska bygga en baslåda till min S60R och har lite frågor angende en portad låda.
det är 2 basar och det är 2 st Alpine SWR 10" och de drivs utav ett alpine mrp 850 steg på 850 wrms.
Enligt alpine så ska en låda för 1 bas vara på 45,3 L och porten ska ha en diameter på 7 cm (2,75") och vara 38,1 cm långt.
Nu när jag har 2 basar dubblar jag alltså lådvolymen och har 2 portar.
men nu till min fråga.

Kan jag ersätta 2 st 2,75" portar som är 38,1 cm med en 4"? Hur långt ska det röret vara isf?

Tacksam för snabb hjälp.

gör basarna i sluten låda. spelar grymt mycket bättre

säker på att alpine basarna spelar optimalt i sluten låda?

då killen har en s60 skulle jag rekomendera portad låda och på bästa sätt försöka att få in så mkt bas det bara gå ri kupen..


424 Inlägg
20 februari 2008
#10
k1mm0 skrev:
joliba_01 skrev:
Fivi skrev:
Tjena.
Jag håller på och ska bygga en baslåda till min S60R och har lite frågor angende en portad låda.
det är 2 basar och det är 2 st Alpine SWR 10" och de drivs utav ett alpine mrp 850 steg på 850 wrms.
Enligt alpine så ska en låda för 1 bas vara på 45,3 L och porten ska ha en diameter på 7 cm (2,75") och vara 38,1 cm långt.
Nu när jag har 2 basar dubblar jag alltså lådvolymen och har 2 portar.
men nu till min fråga.

Kan jag ersätta 2 st 2,75" portar som är 38,1 cm med en 4"? Hur långt ska det röret vara isf?

Tacksam för snabb hjälp.

gör basarna i sluten låda. spelar grymt mycket bättre

säker på att alpine basarna spelar optimalt i sluten låda?

då killen har en s60 skulle jag rekomendera portad låda och på bästa sätt försöka att få in så mkt bas det bara gå ri kupen..

Jo jag har en 12" av samma serie och den spelar mycket bättre i sluten än portad och de låter mycket bättre. men de kanske hänger på hur mycket effekt man trycker in i den kanske
min sitter i en sedan och en skidlucka i mitten av baksätet.
mycket dämpning ska de vara.
och fördelen med en sluten låda till dom är att total volymen på den är 18,4L styck.
och avstämningen är då på 49hz Qtc 0,65ft3
Senast redigerat av joliba_01 (20 februari 2008)

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

263 Inlägg
21 februari 2008
#11
Jag kan rekommendera http://www.bilstereoipraktiken.se/ där finns det svar för en hel del faktiskt.
Senast redigerat av _Jacob_ (21 februari 2008)

Bjuuuu han!!


Sök