2461
Sök

Lyset blinkar när jag spelar

23 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
Tjenare.

Det är så här att nu när jag har kopplat in ett av mina steg, provesorisk bara för att pröva basarna, så blinkar ljuset i bilen när jag höjer volymen till hyffsat mycket. Steget jag har är ett GAS Silver C2 och jag ska in med ett GAS Silver C4 med som ska driva framsystemet och jag tror knappast att det lär sluta blinka när ja kopplar in det, tvärtom skulle ja tro.

Så min fråga är då följande; What should I do?

en annan sak ja tänka fråga är om jag har kopplat mitt 2 kanals steg rätt om jag har kopplat såhär:

+*********** Till + på baslådan.
         | + och - med varandra från chnl 1 och chnl 2.     
+****             
-*********** Till - på baslådan.

Bilen jag har är en BMW 328i E46 -99.

Är väldigt tacksam för svar av någon som vet
//Haggan

263 Inlägg
24 februari 2008
spänningsfall är det problem du har. Har du ordentliga kablar till steget? Har du någon kondensator? Är din generator frisk? När du har hög volym hur mkt laddar den då?

Bjuuuu han!!

23 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Du ska inte koppla ihop några utgångar med varandra utan last.
För att brygga kopplar du in channel 1 + till basen/basarnas plusplint och channel 2 - till basen/basarnas minusplint.
Vad är det för högtalare och hur många samt vad är det för impedans på dessa?

Ok tackar, fixar till det omedelbart smile
Dom är på 8 ohm styck, så det blir en total impedans på 4 ohm då. Det är en passiv baslåda, Rockford Fosgate 2x12 tum.

23 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
_Jacob_ skrev:
spänningsfall är det problem du har. Har du ordentliga kablar till steget? Har du någon kondensator? Är din generator frisk? När du har hög volym hur mkt laddar den då?

aa jag har ordentliga kablar, knappt så de får plats i steget.
Har inte köpt någon kondensator.
Vad menar du med frisk?
Hur kollar jag hur mycket den laddar?

263 Inlägg
25 februari 2008
börjar generatorn att ge med sig så laddar den inte något vidare bra och kan inte producera nog med ström för att orka driva allt elektriskt i bilen, kolla även generatorkolen dessa sitter i laddningsregulatorn som sitter fast på generatorn. Du får ta och kika på hur mycket den laddar med en ampermeter

Bjuuuu han!!

23 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
_Jacob_ skrev:
börjar generatorn att ge med sig så laddar den inte något vidare bra och kan inte producera nog med ström för att orka driva allt elektriskt i bilen, kolla även generatorkolen dessa sitter i laddningsregulatorn som sitter fast på generatorn. Du får ta och kika på hur mycket den laddar med en ampermeter

aha ok ska kolla det. Men det kanske kan vara för att jag inte har kört bilen på ett tag med då jag har hållit på att sätta in ljudet och prov spelat en del. Om det nu skulle vara något fel på generatorkolen hur ser man då det?

tokfrans
982 Inlägg
25 februari 2008
ärligt hur fan har du kopplat?

Darth Vader
1 644 Inlägg
25 februari 2008
Jag tyckte att skissen var lite knepig, förklara gärna lite bättre

Braaaaap?

23 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
Har redan fixar det där med kopplingen mellan kanalerna.
Fortfarande problemet med att lyset blinkar dock ..

21 761 Inlägg
25 februari 2008
Som andra har skrivit så bör du kolla att generatorn laddar som den ska, du borde också kolla batterijordkabeln ner till karossen och att generatorhöljet har bra kontakt i sina fästen i motorn. Sedan bör laddkabeln från generatorn också kollas upp så att den sitter ordentligt.

Batterijordkabeln tas loss och sedan ser du till att kontaktytan i karossen är helt plåtren, rengör kabelskon också innan du skruvar tillbaka den i karossen. Efteråt kan du spraya litegrann med rostskyddsfärg på kabelskon och området runtomkring på karossen, då skyddar det mot rost.

För att kolla laddspänningen så har du motorn på tomgång (helst minst 900-1000 varv) och mäter spänningen dels vid generatorn och dels på batteripolerna (om du kommer åt batteriet förstås) med endast halvljuset påslaget, spänningen bör vara 14-14,4V.

Öka sedan motorvarvet till minst 2000 varv och slå på tex fläkten+elbakruta+extraljus (2 st 100W räcker, kan bli för mycket annars), spänningen borde vara åtminstone 13,5V men helst högre. Fast det beror ju lite på hur stor generator som din bil har, enligt Yourex.se så kan den ha 80A eller 120A.

Hur gammalt är batteriet och hur många amperetimmar är det på?
Hur stor plats finns det för batteriet, ryms det ett större?

Sök