Som andra har skrivit så bör du kolla att generatorn laddar som den ska, du borde också kolla batterijordkabeln ner till karossen och att generatorhöljet har bra kontakt i sina fästen i motorn. Sedan bör laddkabeln från generatorn också kollas upp så att den sitter ordentligt.
Batterijordkabeln tas loss och sedan ser du till att kontaktytan i karossen är helt plåtren, rengör kabelskon också innan du skruvar tillbaka den i karossen. Efteråt kan du spraya litegrann med rostskyddsfärg på kabelskon och området runtomkring på karossen, då skyddar det mot rost.
För att kolla laddspänningen så har du motorn på tomgång (helst minst 900-1000 varv) och mäter spänningen dels vid generatorn och dels på batteripolerna (om du kommer åt batteriet förstås) med endast halvljuset påslaget, spänningen bör vara 14-14,4V.
Öka sedan motorvarvet till minst 2000 varv och slå på tex fläkten+elbakruta+extraljus (2 st 100W räcker, kan bli för mycket annars), spänningen borde vara åtminstone 13,5V men helst högre. Fast det beror ju lite på hur stor generator som din bil har, enligt Yourex.se så kan den ha 80A eller 120A.
Hur gammalt är batteriet och hur många amperetimmar är det på?
Hur stor plats finns det för batteriet, ryms det ett större?