4406
Sök

Vilken del är antennen?

1 688 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
Vilken del är antennen på detta kretskort? Kretskortet är från en fm-sändare.
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/28566DSC00626.JPG

Tack på förhand!
Senast redigerat av Losgard (25 februari 2008)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

volvoraggare
4 776 Inlägg
25 februari 2008
huva det där var ju ine lätt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

202 Inlägg
25 februari 2008
Är det inte femte från vänster och tredje uppefrån?lol

Lastbilschaufför
123 Inlägg
25 februari 2008
Metall grejen i mitten är iaf kristallen. Sen hur du menar med sändaren vet jag inte eftersom en fm sändare måste ha en antenn och det är många delar i en sändare som gör det till just en sändre. Leta fram ett krets schema så blir det mycket lättare då det är on-board komponenter som inte är helt enkla att identifiera på kortet.

1 688 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
Lundgren_85 skrev:
Metall grejen i mitten är iaf kristallen. Sen hur du menar med sändaren vet jag inte eftersom en fm sändare måste ha en antenn och det är många delar i en sändare som gör det till just en sändre. Leta fram ett krets schema så blir det mycket lättare då det är on-board komponenter som inte är helt enkla att identifiera på kortet.

Menar såklart antennen ja, vad menar du med krets-schema, och vart får jag tag på ett sådant? Jag är helt borta när det gäller elektronik på kretskort neutral

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Lastbilschaufför
123 Inlägg
25 februari 2008
Om jag frågar så här. Vad exakt är det för sändare? Utan att veta exakt skulle jag nästan gissa på koppar slingan uppe till vänster är antennen. Men jag är inte säker. Men logiskt för att få mottagning så behövs en längre sträcka ledare för att skicka signalen med. Så leta efter den del som har längst koppar tråd. Då har du nästan garanterat hittat antennen. Men antennens längd varierar även med vilken frekvens den ska sända.

1 688 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
Det verkar som att jord-kabeln som går till stereo-pluggen som man stoppar in i laptopen/ipoden/whatever är  antennen, och att koppar-lindningen är någon radiofrekvens-skiljare. Så sa en i alla fall roll

Sök