3944
Sök

Val av baslådetyp?

Allansson
27 februari 2008
#1
Har nyligen köpt en Saab 9-3. Och håller så sakteliga på att installera nytt ljud i den. Nu till mitt lilla problem.
Jag har en JBL 12" bas. (http://jbl.com/car/products/product_det … amp;ser=GT)
Men vet inte vilken sorts låda jag ska bygga. Har varit inne på ljudia.com och
testat deras program. När jag valde basreflexsystem och tryckte på optimal
så tyckte den att lådan skulle vara 124 liter, men en sluten skulle endast var
58 liter.
Jag lyssnar mest på rock i bilen så vilken låda tror ni skulle passa min musiksmak bäst?

Jag skulle helst ha nåt liknande som bygget på http://www.ng900.tk

2 201 Inlägg
27 februari 2008
#2
är det en sedan modell, så blir det nog bäst med bandpass
är det en äldre 9-3, halvkombi o den musikstilen så blir nog en basraflex bäst. men 124 liter låter lite för mycket, run 60 liter inklusive port tycker jag låter som ett max

Allansson
27 februari 2008
#3
det är en halvkombi. Fast 124 är vad som rekommenderas. tycker nästan 60 liter låter lite lite.

2 201 Inlägg
27 februari 2008
#4
min låda är på runt 80-90 liter har jag för mig, kommer inte ihåg exakt.
124 liter för en bas, låter mer som det är till hem hifi

21 761 Inlägg
27 februari 2008
#5
Jo, 124 liter är garanterat en låda som passar för hemmabruk. Så kallad "optimal" låda brukar bli stora och har ofta väldigt djup avstämning om Qts ligger över 0,4. I bilen så är 35-45 Hz ganska vanlig avstämning och GT4-12 kommer att passa i 60 liter, som peter_1976 skriver.

Har räknat litegrann på 60 liter netto avstämd till 35-40 Hz med dämpmatta på väggarna inuti lådan, det borde fungera tycker jag. Ett 4" rör som är 25cm långt ger ungefär 35 Hz avstämning och 17cm ger ca 40 Hz avstämning. Konade trattar i båda ändar av röret är dock ett måste, för att inte få flåsljud vid hög ljudvolym.

Observera att 60 liter är nettovolym, dvs varken bas eller rör är inräknade.
Senast redigerat av Drönirettab (27 februari 2008)

Allansson
28 februari 2008
#6
Ok. Men hur långt bör det vara från rörets slut till motstående vägg och hur stor volym ska man räkna med att basen tar ungefär? Typ 3-4 liter? Tack för svaret

21 761 Inlägg
28 februari 2008
#7
Avståndet mellan rörmynning och motstående vägg bör helst vara minst samma som rörets innerdiameter (typ 10cm i ditt fall), det är iaf en rekommendation som jag har sett i högtalarlitteratur.

Tex Kicker L712 tar upp ca 2,5 liter enligt manualen till den basen, kan tänka mig att omkring 3 liter är en ganska vettig siffra som stämmer med många olika 12" basar smile.

Allansson
28 februari 2008
#8
räknade lite på volymen av en kon och fick då fram ca 3.5 liter så kan tänka mig att ca 3 blir bra, antar att man även ska räkna bort volymen som röret tar upp

21 761 Inlägg
28 februari 2008
#9
Ja, den del av röret som är inuti lådan. Jag brukar räkna på 11cm ytterdiameter på 4" rör, i ditt fall blir det lite drygt 2,1 liter med 25cm rör och ca 1,4 liter med 17cm rör. Tog bort 2cm för lådväggen i beräkningarna.

Allansson
28 februari 2008
#10
jo precis. satt här och räknde lite jag också.. så om jag tar 25 cm röret så bör jag dra bort ca 5 liter med basen inräknad

21 761 Inlägg
28 februari 2008
#11
Det låter vettigt, tycker jag. 65 liter bruttovolym då smile.


Sök