4827
Sök

Generatorfel Renault Clio?

2 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Jag har en Renault Clio 1991. För ett tag sedan började laddningslampan att lysa, men slocknade lika fort igen. Så en morgon var batteriet helt urladdat. Laddade det igen och kunde köra en månad till.

Nu har det blivit allvarligare. Bilen tvärdog när jag körde, all ström försvann och batteriet helt urladdat.

Har laddat batteriet igen och mätt spänningen på batteripolerna från generatorn som visar 12.2V. Laddningslampan lyser. När jag varvar upp till 3000 varv slocknar lampan och jag mäter 13,8 även vid tomgång. Det verkar som den laddar lite som den vill. När jag åker börjar laddningslampan lysa igen.

Är det generatorn som det är fel på eller vad kan det annars vara?

/Helly

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 mars 2008
Generatorn är ett typfel på dessa bilar.
Kolla remmen till generatorn också så den inte är sliten, torr, sprucken eller liknande.
Du kan ju även testa med ett friskt batteri så inte felet sitter där.
Men generatorn är som sagt ett problem som är återkommande för just Renault Clio/19.

Du hittar en renoverad begagnad för under tusenlappen.
Köp och byt.

Själva bytet är inget avancerat heller smile

Tillägg:
För att göra det enklare att hitta en begagnad generator så kan jag säga att det sitter samma i Renault 19.
Senast redigerat av John87 (2 mars 2008)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

21 761 Inlägg
2 mars 2008
Kan vara kolen på regulatorn som inte är bra, de har kanske kontakt ibland och ibland inte. Att generatorn inte laddar från början men börjar ladda när du varvar upp motorn, är ett tecken på att det inte har kommit någon förmagnetiseringsström till dioderna från laddlampan.

Orsaken att förmagnetiseringsströmmen inte har kommit fram till dioderna kan tex bero på dålig kontakt i kolen. Om laddregulatorn går att ta loss så kan du göra det och kika på hur kolen ser ut, de ska sticka ut minst 3-4mm men helst mer.

Fast om generatorn brukar vara ett typiskt fel på de där bilarna så är det kanske lika bra att fixa en annan förstås, har ingen aning om hur det brukar vara.
Senast redigerat av Drönirettab (2 mars 2008)

2 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
Svårt.. den sitter ju hur jävligt till som helst ju.
Tänkte höra hur många skruv som ska skruvas bort. Skruvade bort 2st på ovansidan men den sitter fortfarande stenhårt. Det enda sättet är att skruva bort den underifrån? Den satt verkligen stenhårt..

Sök