3474
Sök

Fråga ang. ampere etc.

Saab raggare : )
887 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
#1
Hallojsan!

nu är ett litet projekt på gång, och behöver lite hjälp på traven.

Har en maskin som drar ca 1 ampere jämt.. betyder det att om jag har ett stort batteri på 75 ah , att jag kan ha igång maskinen 75 h?.. eller är det en fallande skala allt efter minskad ah?..

kan man få en förklaring på hur det där fungerar... hmm vore väldigt tacksam!

Turbo.. Because Im worth it :)

10 287 Inlägg
3 mars 2008
#2
I runda slängar ja. När den drar så pass lite som 1A så kommer du att få bra batterispänning länge.
Om du skulle lasta med 150A startmotor så kan du inte stå och gnugga 30 minuter. Så där faller batteriet av snabbare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 050 Inlägg
3 mars 2008
#3
zwich skrev:
Hallojsan!

nu är ett litet projekt på gång, och behöver lite hjälp på traven.

Har en maskin som drar ca 1 ampere jämt.. betyder det att om jag har ett stort batteri på 75 ah , att jag kan ha igång maskinen 75 h?.. eller är det en fallande skala allt efter minskad ah?..

kan man få en förklaring på hur det där fungerar... hmm vore väldigt tacksam!

Har du en förbrukare som drar 1A, så kan du driva den med 1A i 75 timmar. Eller med 75A i en timma.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 mars 2008
#4
E-30 skrev:
zwich skrev:
Hallojsan!

nu är ett litet projekt på gång, och behöver lite hjälp på traven.

Har en maskin som drar ca 1 ampere jämt.. betyder det att om jag har ett stort batteri på 75 ah , att jag kan ha igång maskinen 75 h?.. eller är det en fallande skala allt efter minskad ah?..

kan man få en förklaring på hur det där fungerar... hmm vore väldigt tacksam!

Har du en förbrukare som drar 1A, så kan du driva den med 1A i 75 timmar. Eller med 75A i en timma.

Teoretiskt ja, praktiskt nej... Som Sharky skriver, batteret tappar strömkapacitet ju mer urladdat det är...


21 761 Inlägg
3 mars 2008
#5
Om man ska vara noga så är det inte riktigt så enkelt. Kapaciteten på bilbatterier mäts under en viss tid, det kan vara olika mättider men den vanligaste tiden för bilbatterier är 20 timmar. Batteriet belastas under 20 timmar med en konstant ström tills polspänningen har sjunkit ner till 10,5V (1,75V per cell).

Sedan multipliceras strömmen med tiden för att få fram Ah. Tar vi då ett 60Ah batteri så kan det ge 3A i 20 timmar innan spänningen sjunker till 10,5V.

Ju mer ström man belastar batteriet med, desto snabbare faller polspänningen. Det förhållandet är dock inte linjärt, dvs om batteriet är på 60Ah så kan man inte belasta det med 60A i en timme. Spänningen kommer att sjunka till 10,5V snabbare än på en timme.

Det finns ett annat mätvärde som brukar användas på startbatterier mest, det värdet heter "RC" och står för "Reserve Capacity" (reservkapacitet). Det testet går till så att man belastar batteriet med 25A tills spänningen sjunker till 10,5V.

Den tid som det tar innan spänningen har sjunkit till 10,5V blir alltså RC, mätvärdet anges i minuter. Ett batteri med ett RC-värde på 100 minuter kan med andra ord ge ut 25A i 100 minuter innan spänningen har sjunkit till 10,5V. Detta värde ska tydligen simulera hur länge man kan köra bilen när generatorn inte fungerar, så var det iaf tänkt när mätmetoden kom till.

En annan viktig sak att komma ihåg är att alla saker som jag har skrivit om här ovanför, det gäller bara vid fulladdat batteri och vid en mättemperatur på ca +25 grader.

zwich: I ditt fall, med 1A förbrukning, så kan batteriet ge ström lite längre tid än 75 timmar (om det handlar om 75Ah batteri alltså).
Senast redigerat av Drönirettab (3 mars 2008)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 mars 2008
#6
Drönirettab skrev:

Jag tror de flesta är nöjda nu smile


21 761 Inlägg
3 mars 2008
#7
Det är ju så kul att skriva om sånt wink.

10 287 Inlägg
3 mars 2008
#8
Hmmm.. Det tog dig 2 timmar och 17 minuter. Du börjar bli långsam...wink

/Göran

Drönirettab skrev:
Det är ju så kul att skriva om sånt wink.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
3 mars 2008
#9
Åldern.... wink.

1 050 Inlägg
3 mars 2008
#10
Drönirettab skrev:
Åldern.... wink.

Det tar väl tid att ta reda på alla frågorna, samt skriva av från boken..big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
3 mars 2008
#11
Hehe, det där har vi gått igenom förut som du minns wink.

1 050 Inlägg
3 mars 2008
#12
Drönirettab skrev:
Hehe, det där har vi gått igenom förut som du minns wink.

Nja..det kommer jag ej ihåg. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.


Sök