5215
Sök

Läckage Opel Omega V6 2,5 -95

6 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
Hej!!

Jag äger en opel omega V6 som på senare tid läckt ånga i motorrummet. Jag har inga möjligheter att själv granska bilen i verkstad men undrar vad felet skulle kunna vara!? Det kommer en ljus rök från den delen av motorblocket som ligger precis under oljepåfyllningen. Jag befarar att topplockspackningen skulle vara trasig men är osäker på hur oljan ska se ut om den blivit vattenblandad. När jag inspekterade stickan verkade oljan ok. Mörk men transparent.

Jag kör nästan uteslutande korta sträckor och undrar i fall det kan ha något med saken att göra? Samtidigt vill jag inte ge mig ut på en rejäl rensare då jag inte vill riskera motorhaveri.

Hjälp och råd mottages med stor tacksamhet

/en novis

Volvo-Beroende
289 Inlägg
3 mars 2008
Drar den vatten?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

6 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
jag har varit tvungen att fylla på.. Men det inga mängder. Och inte heller särskilt ofta. Men det läcker ju helt klart.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
4 mars 2008
Kika så att ingen kylar slang spruckit och läcker. När ångar bilen? Hela tiden = avgaser + vatten, m.a.o. en topp packning eller när den blivit varm som då skulle kunna indikera en mängd andra saker.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

6 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Den ångar bara då den blivit varm.

Sök