3713
Sök

Hur gjuter man av en plastskärm?

62 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#1
jag undrar om nån kan ge mig lite tips om hur man ska göra när man gjuter av en plastskärm... vilka olika material man ska använda sig utav???

tacksam för svar

Lite överallt..
612 Inlägg
1 mars 2008
#2
getost skrev:
jag undrar om nån kan ge mig lite tips om hur man ska göra när man gjuter av en plastskärm... vilka olika material man ska använda sig utav???

tacksam för svar

Glasfiber skulle kanske funka bra?

Gjut först av plastskärmen för att få en form, gjut sedan i formen så har du en exakt kopia av din plastskärm..

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

62 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
#3
A_Lindahl skrev:
getost skrev:
jag undrar om nån kan ge mig lite tips om hur man ska göra när man gjuter av en plastskärm... vilka olika material man ska använda sig utav???

tacksam för svar

Glasfiber skulle kanske funka bra?

Gjut först av plastskärmen för att få en form, gjut sedan i formen så har du en exakt kopia av din plastskärm..

joo jag vet att man ska använda glasfiber och ungefär hur man gör när man gjuter... men vad änvänder man sig av när man ska gjuta av en skärm????

288 Inlägg
2 mars 2008
#4
Beror på hur seriös du ska vara. Finns speciell formplast som man använder till formar, de har mindre krymp, men kostar mer. man har också tjockare gelcoatskickt(speciell) i en form än en produkt. Ska du bara göra en så blir det dyrt. Annars så tar du vax och vaxar din skärm(många gånger).

Annars så finns det speciellt slappmedel också. Lägger på vanlig gelcoat och sen plast, gör stag i plyfa som du stagar med o guter in i plasten. sen sitter du några timmar o slipar din form, lägger vax i den, många lager, och guter som vanligt.

Har du många små håligheter, så blanda en så kallad paj, bestående av plast, nått fyllmedel, gelcoat och härdare och lägg i innan du plastar, den ska du lägga efter du lagt på gelcoat.

Och jus det det finns minst två typer av plast, en vanlihg och en snabb, fördelen med den snabba är att man kör låg härdare, och får lång tid på sig att jobba, men när den väl härdar går det snabbt, den vanliga får man ha lite mer härdare, och börjar gela lite snabbare då, men tar längre tid innan den härdat klar.

Hoppas det klarna något, var längesen jag plasta nu, så minnet sviker lite

225 Inlägg
2 mars 2008
#5
När Jag Skulle Göra En NY Huv Till Jeepen Så Tejpade Jag Hela OriginalHuven Med Pakettejp, För Att Sedan Gjuta På Det. Funkade Iallafall För Mej.smile
Senast redigerat av mbfidde (2 mars 2008)

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.

62 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#6
jag har alla skärmar hemma nu så.. de ska användas till en rallycross bil....

de jag har hört är att man första ska lägga nåt släppmedel.. sen nån gelcoat... men va gör man sen då??? lägger glasfiber och plast sen eller???
Senast redigerat av getost (11 mars 2008)


Sök