1984
Sök

Rca problem ( parallell koppling )

778 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Hej!  nu är det så här jag ska koppla mina bassar och dom ska kopplas prallelt med varandra, men sen kommer det här problemet jag har   köpt 2st rca honor till “in put” (anslutning) för jag ska köra på “out puten”  på mitt mono block  så nu när jas ska koppla kablarna till rca honorna gör jag samma sak då? ( + +till+ + och - -till --)

ja bättre kan jag inte förklara vet inte hur jag läger upp bilder …

1 171 Inlägg
5 mars 2008
Jag fattar inte. Om jag tolkar dig tvärtom blir det rätt då?

Du har två RCA-kontakter på huvudenheten eller där du tar signalen från. Utgången helt enkelt. En vit och en röd. Sedan vill du koppla in detta på ingången till en slutstegskanal, alltså en enkel RCA-kontakt? Har jag förstått dig rätt då? Det går absolut inte att göra så, då blir det helt knasigt.

Du behöver på något sätt två ingångar hö/vä som mixas samman internt för att kunna använda både höger och vänster signal, kopplar man dem parallellt så kommer de försöka motarbeta varandra. Annars får du nöja dig med att koppla in ena kanalen och då kan du missa basinformation som är panorerad.

Annars, om monoblocket har två ingångar, en höger och en vänster så är det bara att koppla in RCA-kablarna där. Det är inga problem.
Senast redigerat av zoopåse (5 mars 2008)

13 Inlägg
5 mars 2008
Har du två slutsteg? Förstår inte heller :S

778 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
zoopåse skrev:
Jag fattar inte. Om jag tolkar dig tvärtom blir det rätt då?

Du har två RCA-kontakter på huvudenheten eller där du tar signalen från. Utgången helt enkelt. En vit och en röd. Sedan vill du koppla in detta på ingången till en slutstegskanal, alltså en enkel RCA-kontakt? Har jag förstått dig rätt då? Det går absolut inte att göra så, då blir det helt knasigt.

Du behöver på något sätt två ingångar hö/vä som mixas samman internt för att kunna använda både höger och vänster signal, kopplar man dem parallellt så kommer de försöka motarbeta varandra. Annars får du nöja dig med att koppla in ena kanalen och då kan du missa basinformation som är panorerad.

Annars, om monoblocket har två ingångar, en höger och en vänster så är det bara att koppla in RCA-kablarna där. Det är inga problem.

Så du menar om jag kopplar mina bassar sparat till mina Rca honor, så kan dom spela i takt om jag har två ingångar vänster/höger men höjer man inte ohm då?

1 171 Inlägg
5 mars 2008
Dom lär hur som helst inte spela i otakt.wink

Jag förstår faktiskt inte vad du menar egentligen.

Jag gissar att det du har är:

1 monoblock
1 signalkälla i stereo hö/vä röd/vit
2st basar som du vill koppla in parallellt för att få halva impedansen och få ut mycket effekt ur ditt monoblock.

Monoblocket har troligtvis ingångar för både höger och vänster signal. Både röd och vit. Dessa mixas samman till mono internt i förstärkaren så att allt ljud kommer med. Sedan förstärks signalen i slutsteget och utgångarna driver de högtalare du kopplar in där. Kopplar du tex in 2st 4ohmsbasar parallellt så blir utgången belastad med 2ohm. Är slutsteget stabilt i 2ohm så fungerar detta mycket bra.

Sedan är det ju massor av annat som kan gå fel men just denna kopplingen är inga konstigheter med.

Sök