3371
Sök

Bi-ampa framsystemet med bilstereon?

2 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#1
Jag skall installera en ny bilstereo, Pioneer DEH-4000HB. (http://www.pioneer.se/eur/products/25/1 … index.html).
Samt Rockford Fosgate´s 5.25" Power kit (http://www.rockfordfosgate.com/products … ;p_status=).big_smile

Så till frågan...
Delningsfiltret som är med i högtalarpaketet tillåter bi-amping. Eftersom jag inte har några högtalare bak, är det smart att använda alla 4 utgångarna på bilstereon till att driva framsystemet? Alltså typ köra diskanterna på bilstereons "Front"-utgångar och 5.25" på bilstereons "Back"-utgångar. På så sätt utnyttjas ju kraften i bilstereon bättre. Sen är det ju bara att justera nivån mellan 5.25" och diskanterna på bilstereon. Eller skiljer sig "Front" och "Back" utgångarna från varandra på något sätt (ex tidsförskjutning)?

Finns det någon stans jag kan få ett kvalificerat svar borde det vara här!wink

1 171 Inlägg
7 mars 2008
#2
Det är en bra fråga och jag har ett rakt svar som kanske kan verka förvånande med tanke på gängse uppfattningar.

Bi-ampning lönar sig i princip aldrig.yikes Att använda separata slutsteg för bas och diskant lönar sig bara om man delar aktivt. Så länge båda slutstegen förstärker samma spänning (dvs har samma insignal) så kommer man inte få någon extra kraft eftersom stegen inte avlastas någonting spänningsmässigt. Inte heller impedansmässigt avlastas stegen iom att du kommer belasta stegen med samma låga impedans genom det frekvensområde som slutstegets inkopplade högtalare spelar. Den totala strömmen som slutstegen matar ut kommer delas upp mellan slutstegen men strömmen är nästan aldrig en begränsningsfaktor och är den det så har man andra mycket större problem som man borde lösa med en bättre matchning mellan högtalare och slutsteg. Krångligt?tongue


2 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#3
Jahopp!
Där ser man. Å jag som tyckte att jag var så smart... wink
Vilken tur att det alltid finns någon som vet bättre!

Krångligt och krångligt... Jag förstår inte riktigt anledningen till att man inte ska bi-ampa, men det spelar ju ingen roll. Nu vet jag att jag inte ska göra det! big_smile

Tack för svaret!


Sök