5397
Sök

remskivan wobblar

Wallraff
319 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
Hej!

Remskivan wobblar på min 740..

Är det farligt att åka så?

Kan det hända något med motorn? killen som bytte kamremmen slog remskivan vind och jag orkar inte bry mig.. så.. kan man åka så ändå? vad kan hända?

Mvh

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 mars 2008
har du otur så låssnar skivan å du blir stående vid vägkanten sad skulle jag vara du skulle jag fixa det snarast  smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Wallraff
319 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
hehe ok.. men den sitter ju fast bara det att den blivit vind..

Men det kan inte hända så mycket med själva motorn då?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 mars 2008
så länge den inte lossnar så ska det inte hända nått:) men tack vare att den vobblar så kan det uppstå vibrationer som får bulten att lossna å har du otur så lossnar kamremen då sadå då blir det lite pillande smile
men det är lungt det är inge som tar stryk i motorn i alla fall smile

Wallraff
319 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
så bra smile då åker jag tills det rasar eller tills orken kommer ;P

Tack för svar smile

The one and only
1 091 Inlägg
7 mars 2008
Vilken remskiva är det som är vind? Är det den som sitter på vattenpumpen alltså den där fläkten sitter så är den bara pressad så det kan räcka med att knacka dit den med liten hammare.
Om du kör så kan skivan lossna och med mycket otur, förstöra lite andra saker på sin väg wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

bitter besserwisser
644 Inlägg
7 mars 2008
turboforssen skrev:
så länge den inte lossnar så ska det inte hända nått:) men tack vare att den vobblar så kan det uppstå vibrationer som får bulten att lossna å har du otur så lossnar kamremen då sadå då blir det lite pillande smile

Jag hoppas att jag missförstod dig, men är det inget som tar stryk i motorn om kamremen hoppar av??

Du som har problemet, har du haft den inne på verkstad för att få remen byt?? i så fall ring dem och säg till dem att hämta bilen och göra jobbet rätt.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 mars 2008
Muz skrev:
så bra smile då åker jag tills det rasar eller tills orken kommer ;P

Tack för svar smile

haha ja volvo bygger bra motorer, det lär hålla ett tag så det är bara att tutta å köra smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 mars 2008
niclas_swe skrev:
turboforssen skrev:

Jag hoppas att jag missförstod dig, men är det inget som tar stryk i motorn om kamremen hoppar av??

Du som har problemet, har du haft den inne på verkstad för att få remen byt?? i så fall ring dem och säg till dem att hämta bilen och göra jobbet rätt.

nopp det är inget som tar stryck ner kamremem hoppar av

Wallraff
319 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
niclas_swe skrev:
turboforssen skrev:

remskivan kör runt generatorn m.m.

Kamremmen kan väl inte hoppa av? den har ju inget med remskivan att göra? eller?:S

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
7 mars 2008
jag antog att det va remskivan som sitter på vevaxeln som är skev
å den håller fast ett kugg som kamremmen sitter på smile å då i värsta fall kan den glida ut så myckat att kamremen lossnar eller går av smile

Wallraff
319 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
turboforssen skrev:
jag antog att det va remskivan som sitter på vevaxeln som är skev
å den håller fast ett kugg som kamremmen sitter på smile å då i värsta fall kan den glida ut så myckat att kamremen lossnar eller går av smile

jaha ok.. aja skitsamma.. det är som sagt inget som går sönder på F motorerna=)
Den gick ju av det var därför jag bytte kammen smile

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
7 mars 2008
Volvos gamla 8v motorer tar ingen skada om kamremmen hoppar eller går av. Ventiler och kolvar möts aldrig (förutom på B230K, där förbränningsrummen sitter i kolvarna). Men är remskivan på vevaxeln skev borde det bli mer vibrationer på vevaxeln och det är ju aldrig nyttigt. Jag hade bytt remskivan direkt, men bryr du dig inte om bilen får du väl köra tills det rasar wink
Senast redigerat av Marcus_89 (7 mars 2008)

Sök