bil med sovloft?

lila
6 mars 2008 · 9 Inlägg

i somras så stod det en bil parkerad på en gata nära där jag bor, i ett par veckor. jag tyckte den var SKITHÄFTIG. jag är verkligen ingen bil-människa annars alls, men den bilen blev jag verkligen fascinerad av. så himla cool. min drömbil ungefär. dumt nog så tog jag inget kort på den, så långt tänkte jag inte. och tyvärr så verkar det ju inte vara någon som bor i områdets bil heller, eftersom att den försvann efter de där veckorna/veckan i somras. nå, iallafall... om någon bilintresserad här kunde hjälpa mig att klura ut vad det kunde ha varit för nån slags bil så vore det supersnällt.

den var röd (antar att det kan finnas andra färger också) och årsmodell eller märke har jag absolut ingen aning om, eftersom jag är skitkass på det där med bilar... men min extremt grova gissning är att den var från 70- eller tidigt 80-tal. den såg lite amerikansk ut i modellen (kanske) och typ... större bak (vet inte vad det heter, inte kombi men ja... rätt stor och fyrkantig bak iaf) men huven var normalplatt. det exceptionella med bilen är att den hade ett litet SOVLOFT ovanför själva ”vagnen” (eller vad det heter på bilspråk) det var alltså INTE en husbil eller liknande utan en helt vanlig röd jättehäftig bil men med som ett litet sovloft ovanpå! skitcool verkligen. är det nån som fattar mitt helt okvalificerade försök till att beskriva det här röda snygga vrålåket? big_smile ;(

Senast redigerat av lila (6 mars 2008)

Calibra_LKPG
6 mars 2008 · 26 Inlägg

var den hög eller låg?
Jag tror det kan vara en el camino

Senast redigerat av Calibra_LKPG (6 mars 2008)

lila
6 mars 2008 · 9 Inlägg

Calibra_LKPG skrev:
var den hög eller låg?
Jag tror det kan vara en el camino

hög eller låg? hmm... minns inte riktigt. men alltså, den var inte särskilt stor. det var det som kändes lite spektakulärt. det var ingen stor van eller så. utan det var mer som en "vanlig bil" fast med ett sovloft ovanpå! liiite samma känsla som såna där likbilar i usa. en sån som claire i tv-serien six feet under kör omkring med. lite en sådan känsla.

Calibra_LKPG
6 mars 2008 · 26 Inlägg

lila skrev:

Calibra_LKPG skrev:
var den hög eller låg?
Jag tror det kan vara en el camino

hög eller låg? hmm... minns inte riktigt. men alltså, den var inte särskilt stor. det var det som kändes lite spektakulärt. det var ingen stor van eller så. utan det var mer som en "vanlig bil" fast med ett sovloft ovanpå! liiite samma känsla som såna där likbilar i usa. en sån som claire i tv-serien six feet under kör omkring med. lite en sådan känsla.

ok sök på el camino på google o kolla finns många olika modeller

lila
6 mars 2008 · 9 Inlägg

Calibra_LKPG skrev:
var den hög eller låg?
Jag tror det kan vara en el camino

nu var ju det här i somras så minnet är rätt tilltufsat. minns inte exakt hur den såg ut. men efter att ha bild-googlat på "el camino" så KAN det kanske ha varit en sån. fast liksom med sovloft på taket! vill se en bild när den har sovloft på taket! *aah dräggel den var så häftig* tongue

lila
6 mars 2008 · 9 Inlägg

vad heter "sovloft" (eller vad nu den korrekta termen är) på engelska? tongue

Calibra_LKPG
6 mars 2008 · 26 Inlägg

lila skrev:
vad heter "sovloft" (eller vad nu den korrekta termen är) på engelska? tongue

tänkte på dä ja mä har kollat igenom ett ental sidor men har inte hittat någon men ja har också alltid gillat dem bilarna om det nu är den.

Magnus9-3 Fukttekniker
6 mars 2008 · 100 Inlägg

Hmm... Kan det ha vart en vanlig pickup med en camper?
Typ nåt i denna stilen?: http://www.blocket.se/vi/14841902.htm?ca=16_s

Är det som jag kom att tänka på iaf roll

Volvo V70 D5 "BSR" (2005)
lila
6 mars 2008 · 9 Inlägg

Magnus9-3 skrev:
Hmm... Kan det ha vart en vanlig pickup med en camper?
Typ nåt i denna stilen?: http://www.blocket.se/vi/14841902.htm?ca=16_s

Är det som jag kom att tänka på iaf roll

nej, absolut inte!

fick svar på en annan sida att det kanske KAN vara en ombyggd gammal ambulansbil? http://www.jericsmith.com/images/ambulance.jpg

jag tycker faktiskt att den var väldigt lik den där, iaf bilden jag har i huvudet av den. fast den som jag såg var mycket fräschare, helröd och hade inga såna där konstiga ambulans-lampor på sig. hade ambulanser "sovloft" förr i tiden??? (som som att man kan ligga och sova där under det vita på taket är) det var alltså inget stort åbäke-sovloft utan det hängde snyggt ihop med bilen. ungefär som att man hade en vanlig bil och så ett litet litet sovloft ovanpå. ungefär som på ambulans-bilden!

lila
6 mars 2008 · 9 Inlägg

Calibra_LKPG skrev:

lila skrev:
vad heter "sovloft" (eller vad nu den korrekta termen är) på engelska? tongue

tänkte på dä ja mä har kollat igenom ett ental sidor men har inte hittat någon men ja har också alltid gillat dem bilarna om det nu är den.

jag TROR att det var en variant av den här bilsorten iaf: http://www.jericsmith.com/images/ambulance.jpg

det är det mest liknande jag sett hittills. så det kan alltså eventuellt ha varit en ombyggd ambulans jag såg... roll

gaah ja vill ha en sån när jag blir stor! wink

Opelmadness German cars, quality and beyond
6 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Kan det ha varit nåt liknande? smile http://www.car-nection.com/yann/Dbas_ima/55cmprb.jpg

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Snoppen
6 mars 2008 · 543 Inlägg

Har någon sett Napoleon Dynamite? Hans morbror (eller vad det är?) har typ en dodgebuss som man kan sova i. försökte ta en printscreen men vart inget vidare tongue

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.
lila
6 mars 2008 · 9 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Kan det ha varit nåt liknande? smile http://www.car-nection.com/yann/Dbas_ima/55cmprb.jpg

ooh, neeej absolut inte! big_smile

var mer i stil med den här: http://www.jericsmith.com/images/ambulance.jpg fast att det var ett litet fönster där uppe på sidan och så ett minisovloft i taket typ... såg väldigt lik den där ambulansen ut men att den hade som fönster på sidan där uppe...

Opelmadness German cars, quality and beyond
6 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Okej, så det kan vara en gammal amulans. Det är den jag skickade också, fast med påbyggd camper. big_smile

När och var såg du denna skapelse? Tänkte om det kan ha varit i samband med nån bilträff.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
lila
6 mars 2008 · 9 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Okej, så det kan vara en gammal amulans. Det är den jag skickade också, fast med påbyggd camper. big_smile

När och var såg du denna skapelse? Tänkte om det kan ha varit i samband med nån bilträff.

såg den i gubbängen i södra stockholm under några veckor i somras. sommaren 07 alltså. men eftersom den stod där ett tag så antog jag att det var nån som bodde där som ägde den. kanske var nån som hälsade på bara eller så. eller så sålde dom den. :S

tror inte det var i samband med nån bilträff eftersom jag såg den i MINST en vecka i sträck, har för mig att det var under några veckors tid som jag gick och drägglade över den där bilen på väg hem från tunnelbanan. tongue dumt att jag aldrig tog nåt kort på den...

Opelmadness German cars, quality and beyond
6 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Aha... Okej. Annars kan du ju sätta ut några lappar och kolla om nån svarar. Eller i tidningen. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang