uppsägningstid?

racefan
6 mars 2008 · 1 059 Inlägg

En kompis ska säga upp sig för och flytta till Gbg.
HAn har inga skrivna kontrakt eller nått men chefen säger att det är 3 mån uppsägningstid.
Kan det stämma? borde väl ev va 1 mån eller då inga avtal finnes så bör han väl kunna gå på dan om han vill?
Jobbar på verkstad om det gör skillnad.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
LasseMan underordnad allfixare
6 mars 2008 · 696 Inlägg

Har han inga papper alls på att han är anställd där?? isåfall kan han lika gärna sticka på kafferasten!

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
FireTraXX DFFL
6 mars 2008 · 9 020 Inlägg

När jag jobbade på Byggmax så slutade jag helt enkelt gå dit. tongue
Svarade inte på samtal från tjockisen. big_smile

Fast jag tycker att man borde stanna kvar tills de hittat en ersättare eller en månad iallafall, jag har som ursäkt att jag var 15 eller 16 när jag jobbade där. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
racefan
6 mars 2008 · 1 059 Inlägg

tack ,Hade också för mig att han kan gå på dan om han vill.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Magnus9-3 Fukttekniker
6 mars 2008 · 100 Inlägg

Jag sade upp mig från en fast anställning för ett par årsen o då hade jag en månads uppsägningstid. Finns inga anställningsbevis eller nånting så måste han väl, som LasseMan säger, kunna sticka på kafferasten??

Volvo V70 D5 "BSR" (2005)
Madhouse
6 mars 2008 · 1 079 Inlägg

nja har man arbetat 6mån eller mer under heltidsförhållanden så är man automatiskt tillsvidare anställd och har 1mån uppsägningstid enligt Lagen om Anställningsskydd. Iaf vad jag vet, kan ha fel men är rätt säker på det.

Senast redigerat av Madhouse (6 mars 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
racefan
6 mars 2008 · 1 059 Inlägg

Madhouse skrev:
nja har man arbetat 6mån eller mer under heltidsförhållanden så är man automatiskt tillsvidare anställd och har 1mån uppsägningstid enligt Lagen om Anställningsskydd. Iaf vad jag vet, kan ha fel men är rätt säker på det.

Det stämmer det du säger men då ska företaget va anslutet o anställningspapper skrivna.Så fatta jag det när jag surfa runt bland fackförbunden.
tack alla för hjälpen,en mån e ju oki och jobba

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Evolution_6SiC6 MitsuNörd
6 mars 2008 · 880 Inlägg

Själv sa jag upp mig från mitt kneg i tisdags!
Jag har inte haft några skriva papper eller så men har han jobbat i över 1 år(Tror jag det är) på det företaget så har han automatiskt tillsvidare anställning å måste tyvär stanna kvar en månad om inte han å chefen gör en deal att han kan sluta tidigare.
Annars kanske det finns semester att ta ut ?

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida
Mitsubishi Eclipse GSX "Total Eclipse" (1998)
Lexus GS 430 "Dailyfresh - VIP" (2002)
Mitsubishi Colt GLX "Carosund.se" (2000)
biltemaanstalld badboy for life
6 mars 2008 · 356 Inlägg

finns det inget anställningsavtal så kan han sluta när han vill men finns det ett anställningsavtal så varierar uppsägningstiden från 1-6 mån(har jag för mig inte riktigt säker kan vara längre)beroende på hur länge han varit anställd men då ska han ringa facket för det varierar även från fack till fack sen kan han även få gå på stuts om dom kommer överens om det big_smilebig_smile

leva bör man ändå dör man
Volvo v40 T4 fas2 "the wilde one" (2003)
Phaetoon
6 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Det bästa är väl om man kan komma överens med chefen direkt?
Kanske leta reda på någon annan som är lämplig för jobbet och sen stanna kvar som åt den nyanställde ett par veckor? Nu har jag ingen aning om vad din kompis sysslar med, men någon lösning kan man väl ändå diskutera sig fram till?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
LasseMan underordnad allfixare
6 mars 2008 · 696 Inlägg

Phaetoon skrev:
Det bästa är väl om man kan komma överens med chefen direkt?
Kanske leta reda på någon annan som är lämplig för jobbet och sen stanna kvar som åt den nyanställde ett par veckor? Nu har jag ingen aning om vad din kompis sysslar med, men någon lösning kan man väl ändå diskutera sig fram till?

Jo men om chefen nu säger att han ska vara kvar 3månader till utan att han är tvungen till det så tycker jag att chefen får skylla sig själv.. finns det inga papper så har han ingen skyldighet alls att stanna kvar

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
LasseMan underordnad allfixare
6 mars 2008 · 696 Inlägg

Madhouse skrev:
nja har man arbetat 6mån eller mer under heltidsförhållanden så är man automatiskt tillsvidare anställd och har 1mån uppsägningstid enligt Lagen om Anställningsskydd. Iaf vad jag vet, kan ha fel men är rätt säker på det.

Jo men nu när det inte finns nå papper så kan killen i fråga lika gärna börjat jobba där för 1v sedan..

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
Hamilton
6 mars 2008 · 8 873 Inlägg

För det första så beror uppsägningstiden på hur länge han har jobbat.
Att bara dra är ingen bra idé då han kan bli stämd av arbetsgivaren (Blir dyrt som f*n)
Att det inte finns avtal på papper är inte bra, men inte helt avgörande.
Han har väll inte jobbat svart?
Löne specar visar hur länge han har jobbat och det lär arbetsgivaren dra upp om det blir rätts sak av det hela.

Be din kompis ta sig en funderare på hur han ska göra, ingen bra merit att bara dra om nästa arbetsgivare kollar referenser.

Fotograf på tierpidag.se
Andreas_o_r
6 mars 2008 · 229 Inlägg
--Some people wine about their best, I go home and f-ck the prome queen--
Volvo V70 2,5 FT "Polestar" (2009)
Kia Picanto "Special Edition II" (2015)
biltemaanstalld badboy for life
7 mars 2008 · 356 Inlägg

jo men oavsett tycker jag att han ska kolla upp vad han har för rättigheter så han inte gör något han som kan vara skadligt för han i framtiden när han söker jobb:D

LasseMan skrev:

Madhouse skrev:
nja har man arbetat 6mån eller mer under heltidsförhållanden så är man automatiskt tillsvidare anställd och har 1mån uppsägningstid enligt Lagen om Anställningsskydd. Iaf vad jag vet, kan ha fel men är rätt säker på det.

Jo men nu när det inte finns nå papper så kan killen i fråga lika gärna börjat jobba där för 1v sedan..

leva bör man ändå dör man
Volvo v40 T4 fas2 "the wilde one" (2003)
SaaB_Turbo
7 mars 2008 · 336 Inlägg

1 månad brukar det vara och jag har inte hört något om 1-6 månader, och då jobbar jag lite i facket.

John87 Stolt Volvoägare
7 mars 2008 · 4 913 Inlägg

Det värsta som kan hända om han bara drar är att han inte får några bra referenser från den arbetsplatsen.

Bryr han sig om sitt CV så stannar han en månad.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
LasseMan underordnad allfixare
7 mars 2008 · 696 Inlägg

zorro skrev:
jo men oavsett tycker jag att han ska kolla upp vad han har för rättigheter så han inte gör något han som kan vara skadligt för han i framtiden när han söker jobb:D

LasseMan skrev:

Madhouse skrev:
nja har man arbetat 6mån eller mer under heltidsförhållanden så är man automatiskt tillsvidare anställd och har 1mån uppsägningstid enligt Lagen om Anställningsskydd. Iaf vad jag vet, kan ha fel men är rätt säker på det.

Jo men nu när det inte finns nå papper så kan killen i fråga lika gärna börjat jobba där för 1v sedan..

Jo det är sant, men jag menade om att chefen hittade på att han skulle vara kvar 3månader.. skulle det ha varit jag hade jag då dömt ut chefen och stuckit men är det så att det går bra för killen att jobba kvar kanske 1 månad så är ju det bra, tänkte om killen kanske hade ordnat nytt jobb osv på det nya stället som han ska börja att jobba på snart osså skiter det sig för att nuvarande chefen vill ha kvar honom 3månader..

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
TTTTT
7 mars 2008 · 945 Inlägg

säger man upp sig själv så är uppsägningstiden 1 månad.Så tillvida att man inte är tjänsteman, då är den generella upsägningstiden 3 månader.Eller har ett särskilt avtal.
Om arbetsgivaren säger upp en anställd så är uppsägningstiden 1 månad per inarbetat år dock högst 6 månader har jag för mig.
Jag har två kompisar som jobbar med just såna här frågor, om du vill så kan jag höra med dom för att få ett xakt besked.
Det här är regler som är instiftade i arbetsrättslagen.
Så det har ingen betydelse ifall arbetsgivaren är ansluten tull facket eller inte, reglerna gäller hur som helst.

blinka blått om du vill rejsa!
biltemaanstalld badboy for life
7 mars 2008 · 356 Inlägg

okej men om du tittar litte längre ner på vad TTTT skrev så ser du att det jag säger stämmer.
Efter som du jobbar litte fackligt borde du okså känna till detta.
Som han sa så är det 1 mån per intjänat är men högst 6 mån som längst mad

SaaB_Turbo skrev:
1 månad brukar det vara och jag har inte hört något om 1-6 månader, och då jobbar jag lite i facket.

leva bör man ändå dör man
Volvo v40 T4 fas2 "the wilde one" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang