2826
Sök

Trasig turbo saab ng900, utbyte?

90 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Tjenare, som topic så har min turbo med all säkerhet rasat (rycker blått, viner konstigt, laddtrycket svajar m.m.)
Så nu blir det väl till att byta ut den. Som sagt så är bilen i fråga en Saab NG900 2.0T, orginal förutom Nordic Uhr chip. Det är tänkt att sätta på ett helgående 3 tums sportsystem till sommaren så nu är frågan vad ni tycker. Skall jag ersätta turbon med en ny orginalturbo eller är det bättre att sätta i en större direkt. Kommer förmodligen att göras i framtiden ändå. I så fall vilken turbo rekommenderar ni att sätta i den bilen och är det något övrigt som måste bytas ut i samband med det eller är värt att tänka på i så fall.

MVH Freddy

Saabvilde!
1 708 Inlägg
28 februari 2008
Hmm, Sök på Google.. Det finns många kanonsidor som erbjuder Utbytes / uppgraderingsturbo! big_smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

7 100 Inlägg
28 februari 2008
ska dom inte ryka vitt om turbon skärt?

aja sak samma,kolla på speedparts.se smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 februari 2008
Om du nu har planerat att byta till större turbo i framtiden ändå så är ju detta ett gyllene tillfälle.

Bilen måste väl iaf *minst* chippas om eller mappas för att det ska gå riktigt bra, chippet du har nu är ju programmerat för saabs mindre originalturbo så det blir ju fel annars.

Större IC kanske är en bra idé till större turbo ??

Kan inte så mycket om bilar själv men det kommer nog gott om tips här inom kort tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

90 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Okej, hjälpliga svar. men är det någon som kan svara mer konkret, någon som faktiskt gjort det i praktiken. Måste bilen chippas igen om man byter turbo eller avgassystem? Något mer som behövs bytas  i motorn om man sätter i större turbo?

MVH Freddy

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 februari 2008
Ja som jag sa innan så *måste* den mappas eller *minst* chippas om eftersom det inte stämmer längre med turbon, det är inte bara att plocka den gamla och smälla dit den nya.

Bilen lär ju starta och funka men eftersom programvaran är anpassad för en helt annan turbo lär det vara rätt stor risk för att bilen går kasst och i värsta fall kanske man skadar motorn eller turbon (??).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

5 710 Inlägg
29 februari 2008
bmx skrev:
ska dom inte ryka vitt om turbon skärt?

Blårök= olja
Vitrök= vatten
MEN......väldigt mycket olje så kan det ryka vitt oxo.....skillnaden får man då ta på lukten......oljerök luktar APA.

MVH Jonas
..............

2 164 Inlägg
29 februari 2008
Byta turbo finns de många ställen som finns för saab.
speedparts
racestuff
Maptun
Saab
Sen finns de även andra som bara specialicerar sig på turbo.

Sen om du vill ha en bättre turbo är ju en td04 18T#6 som skulle passa fint.
Du måste dock byta programvara i boxen men de finns ju några som kan hjälpa till med de med.
Trollspeed, Maptun, nordic, BSR, Speedparts är väl dom man kan rekomendera.

MVH

F

Better than God \o/
1 886 Inlägg
8 mars 2008
Speedparts och GIK har utbytesturbos men även uppgraderingar.  Mappning skall alltid göra vid byte av hårdvara.
Senast redigerat av MrTurbo (8 mars 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Sök