3868
Sök

Hastighetsmätare fungerar ibland (740)

Avstängd
11 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#1
Min hastighetsmätare fungerar bara ibland. Det är en 740 från 1990!
Borde vara glapp någonstans men jag har ur instrumentpanelen och kan inte hitta någon lös eller sladd med dålig kontakt.

Hittade dock en vit sladd som bara låg , cirka 15 cm lång och gick till en svart liten box ner till vänster.
Någon som vet om den ska gå till något?
Borde dock inte vara den som är felet för hastighetsmätaren fungerar ibland och den vita sladden går inte dit.

Vajern borde vara hel om den kan fungera ibland.

Har fått tips om att kolla givaren på bakaxeln men har inte pallbockarna hemma.

Bild kommer upp snart!

Om någon har tips på var man ska felsöka eller vet något om den lilla vita kabeln till den svarta boxen så säg till!?!?!!?
Senast redigerat av Oscar_C (8 mars 2008)

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 249 Inlägg
8 mars 2008
#2
vad är det för årsmodell???


Avstängd
11 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#3
volvo_245 skrev:
vad är det för årsmodell???

1990

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 249 Inlägg
8 mars 2008
#4
då är det något elfel för efter 85 så är det elektrisk hastighets givare kanske det är så att givaren är dålig eller glapp någon stans


1 196 Inlägg
8 mars 2008
#5
har så på min också fast den funkar inte 0-30 men över 30 funkar den, har fått tips att rengöra givaren på bakaxeln, den är ganska lätt att komma åt, så högt behöver man inte ha bilen smile kollade på min senast idag smile

Avstängd
11 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#6
Okej, jag får väl hasa mig under å kolla givaren då neutral

Sitter den uppe på klumpen eller?

Tack för tipsen, ös på med fler nu wink

1 196 Inlägg
8 mars 2008
#7
t.ex om ligger under bilen från bakifrån så kryper du under till klumben så sitter den där ganska svårt att förklara men den är lätt att hitta, smile

Avstängd
11 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#8
Okej, tack!

Får gå ut å göra det direkt, har pysslat med bilen hela dagen big_smile

Kommer upp lite bilder ikväll smile

1 196 Inlägg
8 mars 2008
#9
som mej alltså hehe, det har varit väldigr bra väder att meka i, men det är ju kul med lite utmaning också hehe lycka till

Avstängd
11 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#10
A d har vart gött väder, men jag håller mig inne i garaget big_smile

Hittade antagligen felet.

Drog ur kontakten å gjorde rent, drog ur den 1 gång till å så lossnade ena kabeln.

Antagligen typ att kabeln nästan varit av å glappat.

Går att löda igop men de kommer bli halvtaskigt om jag inte löder om båda.

Kabeln försvinner ju upp mot baksätet, sitter väl antagligen i stora kablaget, ända fram till hastighetsmätaren.

Antar att man inte kan byta ut hela kabeln utan att löda. Får ge det 1 försök iaf.

Peace!


Sök