3680
Sök

Hur fasiken koppla detta? fundering kring brytare med flera ledare

2 911 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
Tänkte se om någon här har en idé.

Jag har idag en sak med 32st kabelstumpar på.

Håller på att bygga en lösning med en knapp så att jag kan välja mellan 2st olika konfigurationer.
På kretskortet blir det således 64st punkter, med en knapptryckning väljer jag mellan de två olika kretsarna, 1 eller 2. Varje krets är på 32 pinnar.

Jag tänkte slippa ha 32st brytare att behöva slå om smile

Lösning?

250 Inlägg
10 mars 2008
lägg dit en vipp brytare med till-från-till funktion och så drar du 32 punkter till ena till läget och dom 32 andra till det andra till läget. om du inte behöver kunna stänga av så finns det brytare med till-till funktion
Borde funka om jag fattade ditt inlägg rätt.
Senast redigerat av gorre (10 mars 2008)

2 911 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
Skickas olika info i varje unik pin. så att dra ihop dom alla vetefasiken om de blir så bra.

2 911 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
För att förtydliga, så är det alltså kretsar som ska lödas dit. 28F512 heter dom mer exakt, 32 pins eeprom.
2st att välja på med en brytare/switch smile

250 Inlägg
10 mars 2008
lär ju inte finnas en brytare som har så många poler smile
men borde ju eventuellt finnas nån lämplig ic ska prova kika runt lite efter nån bra lösning.

250 Inlägg
10 mars 2008
Decibel skrev:
Tänkte se om någon här har en idé.

Jag har idag en sak med 32st kabelstumpar på.

Håller på att bygga en lösning med en knapp så att jag kan välja mellan 2st olika konfigurationer.
På kretskortet blir det således 64st punkter, med en knapptryckning väljer jag mellan de två olika kretsarna, 1 eller 2. Varje krets är på 32 pinnar.

Jag tänkte slippa ha 32st brytare att behöva slå om smile

Lösning?

Som jag ser det har du 3 alternativ
1. en drös 4poliga kretskorts reläer
2. ngr analogswitchar t.ex MAX 333(sök på ELFA) som du i sin tur styr med knappen.(borde funka om jag tänker rätt)
3.  om det är denna krets du har http://www.romservice.ru/datashee/290204.PDF
så borde det ju funka att styra in spänningen (VCC) på kretsarna med en knapp med till-till funktion för att välja vilken krets som är tillslagen.
Senast redigerat av gorre (10 mars 2008)

2 911 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
Japp, endera den kretsen eller 27c512, vilket är 28 pins, blir lite färre att hålla reda på.

Tack för tipsen, ska kika lite.

250 Inlägg
10 mars 2008
Decibel skrev:
Japp, endera den kretsen eller 27c512, vilket är 28 pins, blir lite färre att hålla reda på.

Tack för tipsen, ska kika lite.

Personligen skulle jag kört på alt 3 lättast och billigast.
samma gäller även den andra kretsen.

10 287 Inlägg
10 mars 2008
Vad skall du göra Decibel? Är det det gamla vanliga att kunna byta mellan två program i e-prom? Då är ena standardlösningen att ta ett dubbel så stort e-prom (27c1024) , dela upp programmet och byta genom att sätta en brytare på mest signifikanta adressbiten.
Andra är att koppla dom helt parallellt och plocka ut OE från respektive krets och swappa krets genom att lägga OE = H = Disable på den krets man vill stänga av. Kör med pull-up motstånd bara så att man inte riskerar att enabla båda samtidigt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 911 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Vad skall du göra Decibel? Är det det gamla vanliga att kunna byta mellan två program i e-prom? Då är ena standardlösningen att ta ett dubbel så stort e-prom (27c1024) , dela upp programmet och byta genom att sätta en brytare på mest signifikanta adressbiten.
Andra är att koppla dom helt parallellt och plocka ut OE från respektive krets och swappa krets genom att lägga OE = H = Disable på den krets man vill stänga av. Kör med pull-up motstånd bara så att man inte riskerar att enabla båda samtidigt.

/Göran

Ska ha två chip i kärran och vill kunna byta simpelt i handskfacket istället för att dra ur boxen och jäklas.

Din sista idé där lät ju faktiskt rätt okej.

Sök