3680
Sök

Bygga Ny baslåda.

153 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har slitit ur min egenbyggda baslåda ur bilen nu för att jag ska ta och bygga om den till bättre.

Jag har en Infinity 1040W bas som mullrar på fint smile

Baselement 10", 250 mm
Konmaterial Polypropylene

Konupphängning gummi
Användbart frekvensomfång 25-400 Hz
Användbar känslighet 91 dB 2,83 Volt/1m

Effekt 250 Watt RMS, 1000 Watt max
Rek. förstärkare 50 - 400 Watt RMS
Impedans 4 O, Re 3,5 O

Fs 29 Hz
Vas 37,98 liter
Qts 0,44
Xmax +- 11,5 mm

Talspolens diameter 2", 51 mm
Monteringsdjup 116 mm
Monteringshål 232 mm
Ytterdiameter 264 mm

Högtalarens volym 2,3 liter
Rek sluten låda 21 liter
Rek basreflex låda 49 liter

Basen ska ta och sitta i en bil som sagt. Just nu har jag en låda med basreflex.
Jag Lyssnar mesta dels på techno,trance, goa, fysical o lite sånt där skrän
Vad tycker ni jag ska välja? portad eller oportad?

Sen när man bygger lådan ska jag bygga den 2.3L för stor eller ska jag ta rekomenderade mått? För bashögtalaren tar ju som sagt 2.3L.

Jag bygger i 14mm Av en hård jävla träskiva(Kan inte facknamnet på materialet). resonans osv? ska man staddga på något specielt sätt?
Ljudisolera den ?


1 058 Inlägg
16 december 2007
#2
Swec skrev:
Tjenare!

Jag har slitit ur min egenbyggda baslåda ur bilen nu för att jag ska ta och bygga om den till bättre.

Jag har en Infinity 1040W bas som mullrar på fint smile

Baselement 10", 250 mm
Konmaterial Polypropylene

Konupphängning gummi
Användbart frekvensomfång 25-400 Hz
Användbar känslighet 91 dB 2,83 Volt/1m

Effekt 250 Watt RMS, 1000 Watt max
Rek. förstärkare 50 - 400 Watt RMS
Impedans 4 O, Re 3,5 O

Fs 29 Hz
Vas 37,98 liter
Qts 0,44
Xmax +- 11,5 mm

Talspolens diameter 2", 51 mm
Monteringsdjup 116 mm
Monteringshål 232 mm
Ytterdiameter 264 mm

Högtalarens volym 2,3 liter
Rek sluten låda 21 liter
Rek basreflex låda 49 liter

Basen ska ta och sitta i en bil som sagt. Just nu har jag en låda med basreflex.
Jag Lyssnar mesta dels på techno,trance, goa, fysical o lite sånt där skrän
Vad tycker ni jag ska välja? portad eller oportad?

Sen när man bygger lådan ska jag bygga den 2.3L för stor eller ska jag ta rekomenderade mått? För bashögtalaren tar ju som sagt 2.3L.

Jag bygger i 14mm Av en hård jävla träskiva(Kan inte facknamnet på materialet). resonans osv? ska man staddga på något specielt sätt?
Ljudisolera den ?

du bör bygga i minst 19 mm, helst 22 mm MDF/spån. om någon av baslådans väggar blir väldigt stor till ytan ska den stagas. lådmåttet ska vara 2.3l större än rekomenderat och du ska även räkna eventuell port i lådmåttet...

PoLoud =D

21 761 Inlägg
16 december 2007
#3
Testa 50 liters låda med 4" rör som är 35cm långt, sätt dämpmatta på väggarna. Lyssna vilket ljud det blir, låter det för mycket djupbas så kan du prova att korta av röret till ca 24-25cm och höra.

Både basen och röret är inräknat i lådvolymen, 50 liter är alltså den volym som du ska bygga.

669 Inlägg
17 december 2007
#4
annars har jag en baslåda som jag inte använder 50liter.? tongue


bil intreserad anläggare
467 Inlägg
12 mars 2008
#5
måste man ha dämp matrial i lådan? tänkte jag ska bygga en sluten låda till en kicker comp bas 12" men vet inte om man bara ska ha rena trä väggar i lådan eller nått matrial på dem?

//mackan


801 Inlägg
13 mars 2008
#6
weser skrev:
måste man ha dämp matrial i lådan? tänkte jag ska bygga en sluten låda till en kicker comp bas 12" men vet inte om man bara ska ha rena trä väggar i lådan eller nått matrial på dem?

//mackan

sluten låda ska du ha dämpull i, e portad har man dämp matta, som man häftar upp på väggarna.


Sök