Bättringslack?

Haxxel JDM
13 mars 2008 · 593 Inlägg

Tja, lacken på min civic är rätt så illa åtgången, har fått tillbaka lite lyster med polering. Men den är stenskott överallt och vissa delar är äkligt fult lagade, även lite rost. Planerar att lacka om helt i sommar, men sålänge har jag hört att jag kan köpa färg på spray i min färgkod. Om jag nu ska laga lite här och där över hela bilen, hur går jag till väga? Ska jag bara spraya på, slipa? Spackla? Primer? Hur stora ytor kan jag göra?, när det är flera sår på samma ställe, ska jag spray över alla samtidigt? Slipa bort mellan skråmorna?

Tack på förhand // Axel


EDIT: Har en sån där liten bättringsburk med färg och en liten pensel, är den att föredra på små skråmor?

Senast redigerat av Haxxel (13 mars 2008)

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
Kesler
13 mars 2008 · 3 650 Inlägg

Slipa bort rosten, så det är plåtrent, rostskydda, grunda, spackla, slipa så det blir jämt, på med färgen (använd pensel, beror på hur stora skadorna är) på med klarlack,rubba ytan, klart smile

Du måste slipa överallt där du vill att färgen ska fästa..

Senast redigerat av Kesler (13 mars 2008)

zshoe Kokar ris
13 mars 2008 · 923 Inlägg

ska väl ändå rubba efter klarlacken om man nu vill ha det?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Kesler
13 mars 2008 · 3 650 Inlägg

cenoxide skrev:
ska väl ändå rubba efter klarlacken om man nu vill ha det?

jo de kanske är bäst, va lite osäker på det..

Haxxel JDM
13 mars 2008 · 593 Inlägg

Klarlack? Blir inte den delen klarare än resten av bilen då? Finns det på burk?

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
Syst3m
13 mars 2008 · 1 079 Inlägg

Haxxel skrev:
Klarlack? Blir inte den delen klarare än resten av bilen då? Finns det på burk?

Resten av din bil har också klarlack så skillnaden blir inte så stor. Det finns på burk, ja.

Kesler
13 mars 2008 · 3 650 Inlägg

om bilen redan är matt så behöver du inte klarlacka lol

ne, men klarlacken är som ett skyddslager också

zshoe Kokar ris
13 mars 2008 · 923 Inlägg

jo 1-komponents finns ju på burk, men det är sant att du ska ju inte ha klarlack då du har en solid lack, men gör i ordningen kessler sa fast utan klarlack bara smile

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
zshoe Kokar ris
13 mars 2008 · 923 Inlägg

lacker som blir matta har ingen klarlack (solida färger)

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
lackemyr
13 mars 2008 · 6 Inlägg

Du kan köpa riktig 2k billack på sprayburk, även epoxy primer och slipgrund. men prima inte innan du spacklar då kan du få problem med vidhäftningen, utan slipa, spackla om de behövs sen prima plåtrena ytor sen slipgrund sen slipar du den o sen lackar.

Ingen opel i mitt garage
Volvo 945 Turbo "Mammas blåa bil" (1995)
Haxxel JDM
13 mars 2008 · 593 Inlägg

2k? Var kan jag köpa det då? För över mina hjulhus så är det värdelöst lagat (antagligen rost tidigare) med bucklig spackel och sträv färg med rinningar, tänkte slipa bort allt det och göra om.
Men var köper jag allt jag behöver? 2k färg, spackel, primer mm

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
Kesler
13 mars 2008 · 3 650 Inlägg

På biltema har dom allt sånt smile

fuzzydoo
14 mars 2008 · 4 Inlägg

ska du lacka om hela så e de inte att tänka på att göra de ute för de kommer bli fullt me damm..ska du göra en ordentlig bättring så ska du slipa ner rosten sen spacka för spackel fäster inte på rostskydd sen rostskydd på övriga genomslipningar å sen grund och de där som folk skriver att solida färger inte har nån klarlack stämmer inte, nästan alla bilar har idag klarlack på solida färger. men efter du har lagt grund så ska du slipa ner där du har grundat och matta ner den lackerade ytan bredvid skadan me fint slippapper eller mattgel(en vätska som gör små fina repor) sen sprayar du å om de e klarlack på bilen så lägger du de sen efter de efterförtunning så att de flyter ut bra där du har dimmat ut å sen polering men om du aldrig har gjort det så försök inte ens utan att nån ha nån kunnig me.. jag skulle bara lägga i lite färg där de saknas me pensel eller slipa ner bilen å maskera den så får du den lackad på en lackfirma för några tusen men då kommer minsta lilla bula synas när de blir blankt .. så lägg bara i me pensel!!!!! annars kommer de bara se för jävligt ut

Haxxel JDM
14 mars 2008 · 593 Inlägg

Hmm får många olika svar. För jag hade tänkt lacka om bilen i candy red. Men jag vet inte när det blir av, så jag tänkte bättra på den jag har. Så vad gör jag åt de lite större ytorna jag pratat om, jag vill inte betala en lackerare massor med pengar för att fixa det om jag ändå ska lacka bilen i annan färg i ett senare skede. Kan jag göra något åt de fula lagningarna själv? Jag tycker det bör gå att göra det snyggare än vad det är nu, nu ser det förjävligt ut.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
sir_daniel www.kudoz.se
14 mars 2008 · 3 802 Inlägg

som jag sa igår så är det bättre att vänta med det hela tills du har råd med en hellack och göra det ordentligt på en gång.

Turbomatte Lackerare/Rekondare
14 mars 2008 · 834 Inlägg

cenoxide skrev:
lacker som blir matta har ingen klarlack (solida färger)

Nya solida lacker har klarlack då det ej är 2k lack. gammla solida lacker är 2k dvs klarlacken inblandad i färgen, nu tas det bort då alla ska gå över till vattenbas

kiiiimpa
14 mars 2008 · 287 Inlägg

jag har bättrat på på min bil och jag tyckter det är duglit... har ej råd med en helt ny lack så jag bättrar på där det behövs.. är ju en gammal bil så det duger.. du kan kika in på mina bilder på min bil så får du se hur det ser ut för mej, jag andvänder orginalfärgkod på sprayburk... slipar först ner all färg/rost till ren plåt, sen grundar jag plåten och lägger sedan på spackel och slipar till det jämnt, sen så lägger jag på sprutspackel och slipar ner det sen på med vanlig orginalfärg=) sen polerar man upp där man lagt i färg så syns det knappt att man lagt i färg..

men som sagt, du kan kika in på mina bilder på min bil så får du se hur det vart för mej, fast har ej polerat upp än..

volvo ska de va :)
Volvo 945 turbo "turboskåpet" (1992)
Haxxel JDM
14 mars 2008 · 593 Inlägg

Tror jag bättrar på, kan inte bli sämre än vad det är nu.
Men grunda? med vad då?

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
kiiiimpa
14 mars 2008 · 287 Inlägg

jag sprutade på sprutspackel som jag slipade ner så ytan vart jämn och fin, sen så la jag på den riktiga färgen...

volvo ska de va :)
Volvo 945 turbo "turboskåpet" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang