2628
Sök

SAAB Aero X, Info & Bilder

1 414 Inlägg
27 februari 2006
Trådstartare
#1
Här kommer lite bilder o info om bilen.

Snabb info:
100% Etanol alltså ingen E85 här inte smile, den har en 7 växlad automatlåda med manuell funktion (sentronic) med dubbla kopplingar, 4 hjuls drift, dubbla turbo med varierande geometri (max 1 bar/turbo), Torr-sumps oljesystem (fristående oljesump som i flygplansmotorer), Stålram med kolfiberskal, 400 Hk / 500 Nm. Eldrivna och styrda dämpare, främre dämparna pratar med bakre och varnar dom för kommande gupp m.m.,

Info ifrån GM:


•    Next step in Saab BioPower technology
•    400 bhp, 2.8-liter V6 engine
•    100% bioethanol for zero fossil CO2 emissions
•    Saab Active Chassis for greater driving safety
•    All-wheel-drive with variable front/rear torque split
•    Seven-speed, double clutch automated manual transmission

Chassis:
Sports Coupé two-seater format, monocoque steel construction
Rear opening cockpit canopy, carbon fiber bodywork

Engine:
Front, longitudinally-mounted behind front axle
Saab BioPower 2.8-litre V6 turbo. 24-valve, four OHC.
All aluminium construction. E100 fuel. 12:1 compression ratio.
VVT, exhaust and inlet. SIDI (Spark Ignited Direct Injection).
Twin VGT (Variable Geometry Turbine) turbochargers. 1.0 bar max. boost
Dry sump lubrication.
Max. power: 400 bhp @ 5,000 rpm (EEC)
Max. torque: 500 Nm @ 2,000 - 5,000 rpm (EEC)

Engine management:
32-bit, ignition timing, fuel injection, turbo boost pressure, air mass measurement, throttle setting. Secondary air injection for quick catalysts warm up

Transmission:
Seven-speed, automated manual transmission with double clutch system.
Sequential gear changes via the steering wheel paddles.
All-wheel-drive through multi-plate clutch, variable front/rear torque split.


Suspension:
Front: Double wishbones, coil springs, elec.adj. dampers, anti-roll bar.
Rear: Multi-link, coil springs, elec. adj. dampers, anti-roll bar.
Saab Active Chassis: continuously adjustable damping control.

Steering:
Rack and pinion, hydraulic power-assisted.

Brakes:
380 mm ventilated discs front/rear
ABS, MBA, EBD, electronic stability control.

Wheels/Tires:
Front: 22 x 9.0 inch, multi-spoke alloy / 265/30 mm
Rear: 23 x 11.5 inch, multi-spoke alloy / 325/25 mm

Kerb weight:
1,500 kilos (projected). F/R distribution: 50/50 %

External dimensions:
Length:        4675 mm
Width:        1918 mm
Height:        1276 mm
Track:        1599 mm (f), 1579 mm (r)
Wheelbase:    2795 mm

Performance (projected):
0 - 100 kph:    4.9 secs
Top Speed:      250 kph (limited)

http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-1.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-2.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-3.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-4.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-5.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-6.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-7.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-8.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-9.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-10.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-11.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-12.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-13.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-14.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-15.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-16.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-17.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-18.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-19.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-20.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-21.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-22.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-23.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-24.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-25.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-26.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-27.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-28.jpg
http://homepage.mac.com/trokka/aerox/pictures/picture-29.jpg

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
27 februari 2006
#2
jepp, filmen var bra.. synd bara att den där asiaten inte var så påläst.. stammade lite grann... Annars.. det är ju bilen som ska bedömmas... Jättefin bil, och skönt med en riktig sportbil smile


1 414 Inlägg
27 februari 2006
Trådstartare
#3
lustgasen skrev:
jepp, filmen var bra.. synd bara att den där asiaten inte var så påläst.. stammade lite grann... Annars.. det är ju bilen som ska bedömmas... Jättefin bil, och skönt med en riktig sportbil smile

Vad jag förstod så var det en av chefsdesigners för bilen, han är ung och var nog väldigt nervös smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

356 Inlägg
28 februari 2006
#4
grymt cool bil
undra vad priset på en sån kommer att ligga


clubjdm.se
462 Inlägg
1 mars 2006
#5
Det är väll bara en demo bil

www.clubjdm.se

1 414 Inlägg
1 mars 2006
Trådstartare
#6
Det är en konceptbil det betyder att man låter tekniker och designers leka fritt för att ta fram vad dom vill se att framtida bilar ska se ut som. Tittar du på tex 9-3X så är nuvarande 9-3 Kombi nästan en identisk kopia. Tittar man på bägge bakifrån så ser man knappt någon skillnad... Även 9-5 har fått väldigt mycket ifrån 9X dock valde man att inte gå så långt med just den bilen.

Vad gäller den här bilen så håller SAAB på att ta fram en ny sportbil som ska troligtvis ska få namnet 9-1 och även bära det stolta namnet Sonett. Detta har genom tiderna varit en 2 sits sportbil med hög prestanda. Tänker man då på Aero X så ser man ju just en 2 sits sportbil med hög prestanda...

Peter Forester har sagt att om Aero X får ett bra mottagande så ska den leda till vad som vi tror blir nya SAAB 9-1 Sonett någon gång mellan 2008-2010. Den sportbilen skulle i så fall ersätta 9-5 i produktionen i Trollhättan enligt uttalandet ifrån Peter i Landvetter på våren 2005...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
2 117 Inlägg
1 mars 2006
#8
Founder skrev:
Det är en konceptbil det betyder att man låter tekniker och designers leka fritt för att ta fram vad dom vill se att framtida bilar ska se ut som. Tittar du på tex 9-3X så är nuvarande 9-3 Kombi nästan en identisk kopia. Tittar man på bägge bakifrån så ser man knappt någon skillnad... Även 9-5 har fått väldigt mycket ifrån 9X dock valde man att inte gå så långt med just den bilen.

Vad gäller den här bilen så håller SAAB på att ta fram en ny sportbil som ska troligtvis ska få namnet 9-1 och även bära det stolta namnet Sonett. Detta har genom tiderna varit en 2 sits sportbil med hög prestanda. Tänker man då på Aero X så ser man ju just en 2 sits sportbil med hög prestanda...

Peter Forester har sagt att om Aero X får ett bra mottagande så ska den leda till vad som vi tror blir nya SAAB 9-1 Sonett någon gång mellan 2008-2010. Den sportbilen skulle i så fall ersätta 9-5 i produktionen i Trollhättan enligt uttalandet ifrån Peter i Landvetter på våren 2005...

Cool att linan får nya vagnar...


1 414 Inlägg
1 mars 2006
Trådstartare
#9
lustgasen skrev:
Hur kan du veta allt detta? tongue

Det lönar sig att titta på nyheterna och faktiskt lyssna på vad dom säger ibland tongue och jag har lite kontakter wink

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se


Sök