Volvo drar olja om man kör "fort"...

Lincoln2
26 juni 2007 · 44 Inlägg

Bilen är en Volvo 965 -92 med B204FT motor (2 liters motor med turbo). När man kör fort eller hårt så drar bilen olja. Inte annars. Vad kan vara fel??? Inget läckage syns.

tecman
26 juni 2007 · 1 741 Inlägg

turbon som inte gillar att ladda?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Xuri One Man Clan
26 juni 2007 · 4 287 Inlägg

hur är det med vevhusventilationen ? be att någon gör en tryckmätning tex

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Majzzen
26 juni 2007 · 177 Inlägg

Någon som vet var man kan tryckmäta turboladdet? var gör man sånt?

SuperGnaget
26 juni 2007 · 569 Inlägg

tURBON E SLUT!

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
26 juni 2007 · 764 Inlägg

plocka bort tryckröret (mellan turbo - insug) och titta om det ligger ngn olja där.. även avgas efter turbo.. ligger det olja i något av rören är turbon slut.

Lincoln2
26 juni 2007 · 44 Inlägg

Ok. Tackar. Ska kolla rören så fort jag kan. Får bli nästa vecka tyvärr. Bilen och jag är inte på samma plats...... Någon som har några fler felsökningstips?

Finns det någon mer som har varit med om något liknande och känner igen symptomerna??? Finns det något annat än turbon som kan vara fel???? 

Kom på en ledtråd till i felsökningen..... Man känner att turbon ger något lite extra drag, men mycket lite. Bra mycket mindre än det borde.

Om det nu är turbon som är kass. Var hittar man lämpligen på en ny sån? Finns det nån som kan rekommenderas?

När man ändå håller på och skruvar så funderar jag på att sätta in ett trimchip. Var kan man kan få tag på såna?

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
26 juni 2007 · 764 Inlägg

du kan ju kolla med några bilskrotar om någon har en turbo liggandes, köp bara inte en som har gått för långt! annars kan det finnas utbytesturbo, hör med www.gikturbo.se eller googla tongue..

trimchip vet jag inte vart det finns, autotech och bsr har till 940, vet inte om det kanske kan gå till 960 också?

silverbird
26 juni 2007 · 666 Inlägg

Min läckte olja genom turbon, men det berodde på litta klantighet, hade råkat få på förmycket olja, det visade sig genom att min öppna dump sprayade olja över motorrummet, men efter litta uttappning av olja så var det löst.. men det verkar intevara så i ditt fall, men som tidigare har sagt ta av antingen insug/avgas anslutningen och känn efter glapp i impellern, är det glapp så är turbon kass och behöverbytas

//Silver

roundcougar
15 mars 2008 · 16 Inlägg

Gäller samma sak för en a4 1.8ts? Den är chiptrimmad hos bsr steg 1+. Bytte ut magnetventilen för ett par dagar sedan och tog då bort avlastningsventilen som satt i vägen (orginal) och då märkte jag att det var lite olja på båda rören.. Bör jag oroa mig eller är det normalt?

Tommy_P
15 mars 2008 · 396 Inlägg

vad ingen tydligen vet, är att alla IC system innehåller olja. dock i måttliga mängder. skulle råda dej att kolla oljetempen först, hardu rätt viskositet? blir det för varmt så blir den som vatten och då fösvinner det lite här o var.

Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
15 mars 2008 · 148 Inlägg

lite kan ju komma från vevhusventen som alltid går in mellan luftmasse och turbo på b230ft. annars börjar ju turbon skuta ur sig olja ner lagrerna är slitna. och det märks STOR skillnad mellan det ytterst lilla som finns när den e shysst. och det som kommer när lagrerna i turbon e dåliga. det är nog största sannorligheten. annars kan ju packboxar vid vevaxeln läcka. ventilkåpans packning top packning oljepump oljeplugg osv. men om det inte syns så är det förmodligen turbon. eller möjligtvis en oljering som är dålig så lite olja kommer över kolven.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang