Ohm

D_Xarz
13 mars 2005 · 157 Inlägg

Ngn här som kan definiera ordet "ohm" som påträffas vid sökning om bl.a. Förstärkare och Högtalarelement??

Karlzzon The One Evolution
13 mars 2005 · 1 627 Inlägg

motstånd

Fäll ner pungen och landa
D_Xarz
13 mars 2005 · 157 Inlägg

ok, men på vilket vis? spelar en högtalare "bättre" (renare, klarare, högre) vid högre ohm-tal?

V8Rules
13 mars 2005 · 76 Inlägg

ohm [åm] talar om vilket motstånd det är i elektronikprylar och ledningar... Om du tex har en förstärkare som ska ha 8 Ohms högtalare och du kopplar in 4 Ohms högtalare brinner upp! ju högre Ohm-tal en högtalare har desto tyngre är den att driva. de flesta bilslutsteg gissar jag klara ner till 4 Ohm... de dyrare klara oftast ända ner till 1-2 Ohm... de vanligaste högtalarna ligger på 4-8 Ohm...

Daniel
14 mars 2005 · 671 Inlägg

Högtalaren och förstärkaren ska ha matchande impedans(ohm tal) för att fungera effektivast.

Sharky
14 mars 2005 · 10 287 Inlägg

Njaaaa, "matchande" impedans mellan förstärkare och högtalare är lite missvisande.
"Effektivast" blir det enligt normal ellära om man matchar pss att källimpedans och lastimpedans är densamma men då en normal förstärkare med dämpfaktor på månne 500 har en nominell inre impedans på 10 milliohm så är det ingen bra lösning.

Förstärkare är anpassade att arbeta mot en viss lägsta impedans, 2 ohm, 4 ohm etc och man skall aldrig gå under detta.
Däremot så kan man ansluta högtalare med högre impedans utan risk men då får man ut lägre effekt.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
D_Xarz
14 mars 2005 · 157 Inlägg

så i mitt fall med en (http://www.mds.se/produkt.phtml?id=2943 … %5C%27%5C%) baslåda, och ett (http://www.mds.se/produkt.phtml?id=1626 … mp;styling) slutsteg. Egentligen det jag undrar mest över är infon om slutsteget "1 x 350 WRMS (4 Ohm) : 1 x 500 WRMS (2 Ohm) : 1000 WATT" fattar typ noll av det.. :S

V8Rules
14 mars 2005 · 76 Inlägg

det betyder att har du en högtalare på 4Ohm så levererar slutsteget 350 watt nominell effekt och har du en högtalare på 2Ohm så levererar det 500 watt nominell effekt... nominella effekten är vad den levererar under kontinuerlig drift (WRMS).

Theo
14 mars 2005 · 859 Inlägg

Det betyder att om du ansluter en högtalare på 4 ohm så kan steget ge 350watt. ansluter du en på 2 ohm kan det ge 500watt.
Om det stämmer eller ej vet jag, men täker inte uttala mig om det.
Dedär 1000W är rent! försäljningstrick av MDS, dom menar kanske "max-watten" men det är ett i princip helt ointressant värde.

Theo
14 mars 2005 · 859 Inlägg

du va en minut före:-)

D_Xarz
15 mars 2005 · 157 Inlägg

oki, som jag trodde då, tack för hjälpen! alltid kul att veta att man får hjälp av folk som kan! keep up the good work! smile

loudness
15 mars 2005 · 4 554 Inlägg

ohm är som sagt resistansen.. i högtalar samanhang är resistansen den induktiva resistansen i motståndet... resistansen kan mätas men är inte alltid konstant... resistansen varierar med frekvensen med en formel söm är följande Xr=2*"pi"*f*r f är frekvensen och r är reaktansen i henry... reaktansen ändras givetvis av temperaturen med..

Sharky
16 mars 2005 · 10 287 Inlägg

Ehhhh...not...

Resistansen är den del i den totala impedansen som är konstant.

Det är den induktiva komponenten som ändrar både värde och fas som funktion av både frekvens och konutslag.

Resistansen ändras bara pga temperaturänding i spolen och det kan man i princip bortse från.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
loudness
16 mars 2005 · 4 554 Inlägg

den induktiva komponenten är väl endå spolen? den konstanta resistansen är väl den resistansen i kopparledaren som beror på längden...?? eller?

Sharky
17 mars 2005 · 10 287 Inlägg

Se nedan vad du skrev.

"resistansen varierar med frekvensen" - vilket den alltså inte gör.

"resistansen den induktiva resistansen i motståndet" - resistans är resistans och begreppet "induktiv resistans" är nytt för mig. Mig veterligt så är all resistans rent resistiv och utgörs av den del i induktansen som har fasvinkel noll.

Men jag kan ju ha fel efter 40 år i elbranschen med bla lång erfarenhet som elektronikkonstruktör av bla slutsteg, PA tekniker, högtalarbyggare mm...;-)

Mvh
Sharky

--------------------

Sharky


loudness skrev:
ohm är som sagt resistansen.. i högtalar samanhang är resistansen den induktiva resistansen i motståndet... resistansen kan mätas men är inte alltid konstant... resistansen varierar med frekvensen med en formel söm är följande Xr=2*"pi"*f*r f är frekvensen och r är reaktansen i henry... reaktansen ändras givetvis av temperaturen med..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
loudness
18 mars 2005 · 4 554 Inlägg

kanske jag som rör ihop de lite då.. har bara 3 års erfarenhet av de här..

ray___
5 april 2005 · 5 Inlägg

Sharky skrev:
Se nedan vad du skrev.

"resistansen varierar med frekvensen" - vilket den alltså inte gör.

"resistansen den induktiva resistansen i motståndet" - resistans är resistans och begreppet "induktiv resistans" är nytt för mig. Mig veterligt så är all resistans rent resistiv och utgörs av den del i induktansen som har fasvinkel noll.

Men jag kan ju ha fel efter 40 år i elbranschen med bla lång erfarenhet som elektronikkonstruktör av bla slutsteg, PA tekniker, högtalarbyggare mm...;-)

Mvh
Sharky

--------------------

Sharky


loudness skrev:
ohm är som sagt resistansen.. i högtalar samanhang är resistansen den induktiva resistansen i motståndet... resistansen kan mätas men är inte alltid konstant... resistansen varierar med frekvensen med en formel söm är följande Xr=2*"pi"*f*r f är frekvensen och r är reaktansen i henry... reaktansen ändras givetvis av temperaturen med..

håller med dej om det.. hade slutprov i ellära b för ett tag sen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang