6461
Sök

Gnista problem volvo 740 - 88 b230f

11 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Hej . Jag fick lite problem med min volvo. Bilen vill inte starta eftersom gnistan direkt från tändspolen är dålig ( gul - vit ). Jag har byttat tändspolen , tändkablar , tändmodul , hallgivare . Har kollat spänning vid tändspolen när jag vrider på startmotorn så får jag bara 8 V . De 2 jordkablar som är på topplocket sitter fast .
MVH LUKAS
Senast redigerat av dudziu56 (19 mars 2008)

Driifter;)
1 630 Inlägg
19 mars 2008
sitter bra lossa o kolla.. ..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

11 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
Amazon_123GT skrev:
sitter bra lossa o kolla.. ..

Det gjorde jag. Har rensat de till o med .

The one and only
1 091 Inlägg
19 mars 2008
Testa o lägg direktström på tändspolen

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Överladdad!
530 Inlägg
19 mars 2008
dålig kontakt i fördelarlocket?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

11 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
Volvo Knugen skrev:
Testa o lägg direktström på tändspolen

Vad menar du ? Jag har kopplat minus från tändspolen direkt till  batteriet men då fick jag ingen gnista alls

21 761 Inlägg
20 mars 2008
Ajaj, det får man inte göra, då överbelastas tändspolen och kan gå sönder. Han menade att koppla en direktplus, tex från batteriet.

När man kör startmotorn så blir det inte 12V på tändspolen, spänningen sjunker vid starten. Hur mycket spänningen sjunker beror bla på hur mycket startmotorn drar, i vilket skick batteriet är i och vilken yttertemperatur det är. Dock tycker jag att 8V låter för lite.

Spänningen på tändspolen ska vara ungefär samma som på batteriet vid starten. Som referens kan jag ta min 240-86 med B230E när jag körde startmotorn i 15 sekunder och yttertemperaturen var runt 15 minusgrader, motorvärmaren hade inte varit inkopplad.

Batterispänningen låg på strax över 10V efter 15 sekunder, värt att påpeka är att då var batteriet inte fulladdat när jag testade. Utifrån den mätningen så tycker jag att 8V på din tändspole låter lite väl lågt, kan ju vara halvtaskigt batteri eller dålig kontakt någonstans.
Senast redigerat av Drönirettab (20 mars 2008)

11 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ajaj, det får man inte göra, då överbelastas tändspolen och kan gå sönder. Han menade att koppla en direktplus, tex från batteriet.

När man kör startmotorn så blir det inte 12V på tändspolen, spänningen sjunker vid starten. Hur mycket spänningen sjunker beror bla på hur mycket startmotorn drar, i vilket skick batteriet är i och vilken yttertemperatur det är. Dock tycker jag att 8V låter för lite.

Spänningen på tändspolen ska vara ungefär samma som på batteriet vid starten. Som referens kan jag ta min 240-86 med B230E när jag körde startmotorn i 15 sekunder och yttertemperaturen var runt 15 minusgrader, motorvärmaren hade inte varit inkopplad.

Batterispänningen låg på strax över 10V efter 15 sekunder, värt att påpeka är att då var batteriet inte fulladdat när jag testade. Utifrån den mätningen så tycker jag att 8V på din tändspole låter lite väl lågt, kan ju vara halvtaskigt batteri eller dålig kontakt någonstans.

Har kollat det idag med det hjälpte inte. Exakt samma problem fortfarande , någon som kan hjälpa mig med fler tips ?
Senast redigerat av dudziu56 (23 mars 2008)

Sök