3865
Sök

Stereon bara dog, behöver akut hjälp!

Skaune
21 mars 2008
Trådstartare
Eftersom det e Elmia imonn, tänkte jag ta tjejebns cd o slänga in i min volvo 740, där sitter en bandare, hade ett par universal ISO kontakter, klippte skiten till bandaren, vart nått tidigare hammabygge tror jag, men iaf, satte kabelhylsoor o skor på alla lösa ändar, kopplade in strömmen och jorden, super, nu vart dör ström, hittade vilka som vart hötalarna fram med, men sen heltplötsligt när jag skulle koppla in antennen dör allt, tror att jorden och strömmen kom i kontakt med varandra då jag var så ivrig att jag glömde o isolera med tejp. Nu e jag ju verkligen urusel på el, men säkringen bakom askoppen e hel, och ¨ån annan säkring hittar jag inte! Dessumtom funkar cd i tjejens bil forfarande där, men min bandare funkar inte längre i min bil heller! O jag som bara ville kunna lyssna på cd 60 mil, nu e jag helt utan!! E grymt tacksam för hjälp om de e nån som vet nått!

654 Inlägg
21 mars 2008
Det brukar ibland vara så att det sitter säkringar vid batteriet som är uppdelade på olika mottagare, t ex den centrala säkringsboxen. Där kan en stor (typ 40A) gått? Är det fler saker än stereon som inte fungerar?

Har du voltmätare?

1. Är + sladden strömsatt till stereon? Om den är, kolla att jorden fortfarande fungerar så att det inte är brott på någon av dessa kablar.
2. I instruktionsboken brukar det stå vilka ytterligare funktioner som säkringen till stereon använder, t ex innerbelysning, fungerar dessa som de ska?
3. Kommer det någon ström till centralsäkringsdosan?

Skaune
21 mars 2008
Trådstartare
säkringen till radion går ju även till ciggtändaren, och den funkar! Nej jag har tyvärr ingen multimeter, men är ju ändå tämligen säker att inget händer fram till radion, då den funkar i den andra bilen!

654 Inlägg
21 mars 2008
ok, lite svårare då. Är du riktigt säker på vilken tråd som är vilken? Pröva att klippa kabeln till cigg-tändaren och testa den annars.

Jag känner att jag är ute på hal is.

Någon annan som har tips?

Skaune
21 mars 2008
Trådstartare
nej jag har inte varit 110% säker, men testat mig fram, jord, batteri etc vet jag, men de andra var ju bara till högtalarna! måste hitta min haynesbok! fler tips?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
21 mars 2008
du kan ju testa med en provlampa, ta en liten glödlampa med kabel på som du kan jorda på lämpligt ställe så kan du ju mäta dig fram mha dem. funkar ju precis lika bra som multimeter. (ska dock inte användas på känsliga kretsar! i databox o sånt...) för o kolla jorden så ta ström i ex cigguttaget o jorda på stereojorden.

EDIT: du skrev medans jag skrev... funkar stereon men inte högtalarna ellar är den oxå död?
Senast redigerat av henke_99 (21 mars 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Skaune
21 mars 2008
Trådstartare
Sterion är död men precis innan den dog kom det ljud från högtalarna.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
21 mars 2008
kollat säkringen på stereon? brukar ju sitta en på baksidan av den.

Skaune
21 mars 2008
Trådstartare
hittade en säkring lååååångt in bakom instrumentpanelerna! En liten 7 amepre, vart så säker på att där inte fanns nån då jag letat men inte hittat den.

MEN, nu har jag fått allt o funka, men av någon lustig anledning tappar den minnet så fort jag slår av tändningen? misstänker att det är för attt jag kopplat battery/Ignition tillsammans till battery? men annars ville den ju inte gå igång.. hmm
Hatar el...

Offroad Racing
3 123 Inlägg
21 mars 2008
gul kabel på stereon är minnesström, ska ha konstant ström. röd kabel ska kopplas på tändning (för auto på/av). många förväxlar dessa två med varandra. annars koppla påda på konstant ström så får du slå på/av den manuellt
Senast redigerat av henke_99 (21 mars 2008)

Skaune
21 mars 2008
Trådstartare
problemet är bara att de inte finns fler kablar o koppla minneströmmen med? vad kan den ha för färg i bilenskabelstam? Störigt är oxå att varningslampan för trasig glödlampa börja lysa utan anledning eftar att säkringen gick? hmm

Offroad Racing
3 123 Inlägg
21 mars 2008
okej. dra då enklast en ny kabel från batteriet eller nån annanstans där du har konstant ström då. du skrev nåt om cigguttag innan, du har inte konstant ström där? (vet inte hur dom har kopplat på 740...) glödtrådsvakten vet jag inget om.

Skaune
21 mars 2008
Trådstartare
nja icke en aning om jag har konstant ström vid cigguttaget, men får nog göra en dubbelkoppling annars! Men de e ingen risk att batteriet laddas ur om den står ett tag?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
21 mars 2008
kan vara lite olika, har fått uppfattningen av att en del vill dra ur batteriet om man kopplar båda på konstant ström. men eftersom du redan har tändning fram till stereon så fixa bara en kabel till minnesströmmen så behöver du inte vara rädd för att ladda ur batteriet.

Skaune
21 mars 2008
Trådstartare
Men jag behöver väl inte dra en kabel från själva batteriet, finns de inte nån annan sladd jag kan "låna" ström från som kommer från batteriet? shit jag måste verka helt bombad, men el e min riktigt svaga sida!tongue

Offroad Racing
3 123 Inlägg
21 mars 2008
vet många som knappt kan koppla in en glödlampa utan att lyckas koppla den fel... ja det finns ju klart nån du kan låna från nånstans. gäller bara att hitta en tongue har själv inte grejat med 740 så jag svarar ganska "universal". på min bil så finns det extra uttag vid säkringarna man kan koppla in sig på med en kabelsko. borde väl annars inte vara så svårt o dra en kabel från batteriet (men kom ihåg säkring). gör du detta så har du ju dessutom en kabel med konstant ström för eventuella framtida inkopplingar av nåt annat...

Skaune
21 mars 2008
Trådstartare
jepp får väl bli så! känns inte som om jag kommer orka ställa in kanalerna varje gång! det lsutiga är att man är utbildad lastbilsmekaniker med mvg i alla ämnen utom just el, där ble de knappt godkänt, har av nån anledning sjuuukt svårt för det! wink Men jag tackar ödmjukast för all hjälp! ill let you know när jag klantat mig igen o behöver hjälp!

Sök