3830
Sök

Hur väljer man högtalare?

312 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
Är i ganska stort behov av att köpa nya högtalare, två par 5,25or till fram och bakdörrarna på min bil och då hamnar jag givetvis i den där jungeln där man inte vet vad man ska kolla efter hmm Kollar bara pris och märken men, vill köpa något jag kommer vara nöjd över och som jag kan ha hur länge som helst utan att börja längta efter ännu bättre diskant och mellanregister.

Vad jag vet är iaf att det ska vara 5,25or koaxial då jag inte vet om jag ska ha kvar min bil och orkar inte börja dra kablar just nu så koax får duga. Sen så kommer jag driva högtalarna rakt på stereon tills jag har råd att köpa ett bra 4-kanals slutsteg.

Det jag kikat på är:

Alpine SPR-13C
http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U1220

Infinity Kappa-52.7i

JBL P562 Power

Ganska dyra tycker jag, men vill ha bra ljud. Sen så är det ju inte bara högtalarna utan måste va rätt anpassat och dämpade dörrar med mera, som kommer. smile

Men iaf, är väldigt sugen på Infinity, ägde ett par reference 5,25 samt 6x9 som lät så sinnesjukt bra men Kappa ska ju vara riktigt bra högtalare. Men vill inte lägga ner onödiga pengar om jag kan få bra ljud billigare än såhär.

Hjälp... smile

312 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
Om ingen annan har något att tillägga så är valet ganska enkelt, Infinity Kappa 52.7i ord. pris är 1700kr men BRC säljer dem för 1135kr. Medföljer delningsfilter osv så går det att köra dessa på bilstereon rakt av? Finns det risk att dem går sönder eller måste man ha slutsteg till bra högtalare?

482 Inlägg
20 mars 2008
skulle sattsa på högtalare från dls, referens i framsytemet o bak helst men vill du spara lite så kan du ta classic serien i bak

just real power
no turbo shit

312 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
990kr är inte illa, dock har ja redan gjort beställning på ett par Kappa 5,25or. Dem ska va jävligt lättdrivna och 2Ohm dessutom så får se hur de lämpar sig för min stereo. Väntar ett tag med baksystemet då ja kanske kör på 6,5or istället. Men blir nya 5,25or nu samt möjligtvis nytt batteri och ny låda till basen.

Nån som vet något om Kappa högtalare?

312 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
Hehe avbeställde Kappa högtalarna efter att ha läst att dem inte duger till annat än diskant ljud. Istället har jag beställt Focal Polyglass V1 5,25 koaxialer. big_smile

Driifter;)
1 630 Inlägg
21 mars 2008
de bästa är ju att åka till en bilstereo butik i din närhet och lyssna på efter högtalare som passar dig..

för iaf för mig så säger alla siffor ingenting .. och även om det är nåt proffs som säger att de e jäkla bra grejjer så kan han ju inte lova att det är det ja är ute efter.. det är som att styla bilen ungefär.. alla gillar inte samma sak.

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

510 Inlägg
21 mars 2008

Dom har ja fast i kittsystemet .. Driver det med ett slutsteg och är det bas som du är ute efter så, Njaa, inte världens bästa .. Trodde dom skulle vara bättre för det priset .. Men när det gäller diskant så skriker dom ja jävlari haha .. Mvh Johan

312 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
Amazon_123GT skrev:
de bästa är ju att åka till en bilstereo butik i din närhet och lyssna på efter högtalare som passar dig..

för iaf för mig så säger alla siffor ingenting .. och även om det är nåt proffs som säger att de e jäkla bra grejjer så kan han ju inte lova att det är det ja är ute efter.. det är som att styla bilen ungefär.. alla gillar inte samma sak.

Enda bilstereo butik som finns här är BRL och dem har bara Infinity, JBL, GAS och Rockford typ. Men jag är övertygad om att jag kommer bli nöjd med dessa så. Inget kan ju va sämre än de ja har nu MDS Fanatic som är riktigt tungdrivna.

huh?
10 427 Inlägg
21 mars 2008
Jag kör två stycken Infinity Reference 5.25" på stegdrift (DLS) och tycker dom lämnar bra midbas och riktigt bra diskant smile

Tror det blir svårt att locka fram riktigt tryck ur högtalarna med bara HU-drift.

Men men, svårt att välja högtalare om man inte provar sig fram.
Blir väl en chansning och sen är man nöjd tills man hör nåt bättre wink

312 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
Hehe jo jag var riktigt nöjd den gång jag hade Infinity reference system helt och hållet. 4-kanals steg, 5,25" och 6x9" det var så sjukt häftigt ljud. Därför ville jag ha Kappa först men sen läste jag på alla möjliga sidor och folk klagade på att dem saknar fyllig midbas men har kristallklart ljud från diskanten. Men jag får köra Focal istället, många säger att dem är riktigt bra för finlir.

Sen att jag bara driver dem på HU är ju en sak, har bara inte råd att köpa ett 4-kanals steg just nu och det ja tänker köpa är DLS Reference RA40.

1 634 Inlägg
21 mars 2008
2600kr har du väl wink http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=41765
lite special-krom på dom också wink Det är ett riktigt bra stegval.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

312 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
Riktigt sugen men måste se över min ekonomi först och främst, bara 5,25orna gick på 1500kr sad

21 761 Inlägg
21 mars 2008
thesvensk skrev:
Enda bilstereo butik som finns här är BRL och dem har bara Infinity, JBL, GAS och Rockford typ. Men jag är övertygad om att jag kommer bli nöjd med dessa så. Inget kan ju va sämre än de ja har nu MDS Fanatic som är riktigt tungdrivna.

I Luleå så har du även Multimedia Import som säljer Orion, i Piteå finns Atlas Import som bla säljer DLS.
Senast redigerat av Drönirettab (21 mars 2008)

312 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
Så sant men köpt är köpt.

huh?
10 427 Inlägg
21 mars 2008
DLS Reference RA40 verkar ju vettigt iaf smile

Jag kör med motsvarande nya CA41 Performance [hette CA41 Classic med annan design för ett halvår sen].
Driver på framhögtalarna mycket bra smile Så jag är riktigt nöjd.. går ju för 2470:- på http://www.nardik.se/ smile
Men det 'duger' inte för herrn? tongue

312 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
Det duger säkert, men hatar den typ av kopplingsplintar som CA41 har. Sedan är ju RA40 ett riktigt bra steg klass AB och inte särskilt dyrt. Men ja tror jag slår till på ett sådant vid nästa löning. Samma serie på alla steg är ju bara vackert! smile
Senast redigerat av thesvensk (21 mars 2008)

Smålänning
7 887 Inlägg
21 mars 2008
DLS Classicserien. Funkar mycket bra smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
22 mars 2008
thesvensk skrev:
..men hatar den typ av kopplingsplintar som CA41 har.

Där sa du nåt som jag inte tänkt på wink Mer än att det är drygt att koppla in kablar osv.
Nej bättre med lite mer påkostat! big_smile Lycka till!

Tyskstuk
466 Inlägg
22 mars 2008
Drönirettab skrev:
thesvensk skrev:

I Luleå så har du även Multimedia Import som säljer Orion, i Piteå finns Atlas Import som bla säljer DLS.

Finns ju även MDS i Luleå!

Sök