5996
Sök

Magnetventil vid förstärkt wastegate

4 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
Tjena! Jag har bytt ut min orginal wastegate på min v70 t5 98 till en lite mer förstärkt i orginal utförande. Får sken ladd när jag har magnetventilen i kopplad typ 1,6 eller mer. men har jag wastegaten kopplad direkt på insuget som på en gammal 740 så har jag bra ladd på 1,2 bar (beror ju hur jag ställer stången). nu till frågan e de skadligt o köra utan magnetventil? eller finns det nåt sätt o lösa de på o ha den kvar? köpa nån annan sort? pratade me autotech o dom redde nåt om nån stllbar ventil... uppfattade de som en pysventil men de ju samma sak som o ställa laddet på stången, dvs samma ladd hela tiden o ingen laddstyrning från chipet/boxen. Hör gärna av er! e vädligt tacksam för hjälp!

10 287 Inlägg
23 mars 2008
Skall du köra med reglerbart laddtryck så förstår jag inte varför du skall byta till en hårdare wastegate. Programvaran måste anpassas efter hur hård wastegaten är för annars riskerar man att reglersystemet får spunk och du får...tja, skenladd - vilket du just har bevisat.

Och i en modern bil med modernt styrsystem skall man i princip alltid låta laddtrycksregleringen jobba på avsett sätt. Annars sätter du alla säkerhetsfunktioner ur spel och dessutom så är många moderna mappar uppbyggda så att laddet skall minska på höga varv därför att man höjer tändningen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 mars 2008
Varför bytte du från första början?

4 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
Varför bytte du från första början?

min orginal var dålig som fan o jag fick tag på en förstärkt o tänkte att den måste va bättre, men de kanske va et dåligt val sad

8 297 Inlägg
24 mars 2008
Är den inställd på rätt grundtryck då? Med magnetventilen urkopplad så ska den ladda 0,4 bar.

4 Inlägg
24 mars 2008
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Är den inställd på rätt grundtryck då? Med magnetventilen urkopplad så ska den ladda 0,4 bar.

kan nog inte få så lågt ladd med den wastegaten sad den e för stark... kanske kan få 0,7 0,8 typ, sen e typ luckan öppen i tubon. får nog skippa magnetventilen tror du de e farligt? jag har ju 1,2 nu (steg 3 chippad)
Senast redigerat av Figge_1984 (24 mars 2008)

406 Inlägg
24 mars 2008
Magnetventilen är ju en säkerhet så att styrsystemet har kontroll över laddtrycket, skulle själv åka och anpassa programvaran, visst går det att köra utan men det kanske inte är så bra om den börjar spika,

:DPlattan i mattan:D

Bamse940Ltt
24 mars 2008
ska du köra utan magnetventil så skaffa en lambdamätare så du ser lite hur blandningen blir, så den inte går snålt.

Sök