5766
Sök

Kan man höjja basen på stereon vid inspelning?

237 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
hej!

jag spelar in mina 2st 12" basar, det var någon som sa till mig att man inte ska höjja basen vid inspelning, kan man det?
räcker det att basarna rör på sig ca 5mm?
Det är på 300w , hur många timmars inspelning ?
Vad hade hänt i fall jag tror att dom är inspelade fast dom inte är det och jag höjer på går dom sönder då?

Tacksam för svar:)

Abaaaaaaaaa

RM-operatör
667 Inlägg
23 mars 2008
Jag spelar alltid in alla mina högtalare,vare sig det rör sig om i bilen eller hemma, i minst 25 timmar, på cirka halv effekt.
Men det finns säkerligen lika många läror som det finns basar vad gäller dylikt=)

Vad som händer? Jag antar att det är som med en motor,dom nyper/skär om de pressas för hårt direkt.

1 058 Inlägg
23 mars 2008
jag har iaf aldrig spelat in någon högtalare, har aldrig haft några problem. men skulle nog rekomendera att spela in lite dyrare element, då risken att dom pajjar är garanterat mycket mindre.

PoLoud =D

Lössenbo racing
35 Inlägg
24 mars 2008
för bästa inspelning så ha dom på radio brus i 40 timmar sen så an du börja spela men maxa in på en gång

146,1 db med 1 impac 15 tumare i renaulten. skall gå att finna fler db

666 Inlägg
24 mars 2008
som ssagt finns det oändligt med läror om detta, det jag själv har märkt med min bas, alpine 12" type R, är att den spelade både djupare och fylligare efter inspelningen, ja gjorde så att jag spelamusik som vanligt men inte på så högvolym den första tiden, räkna ca 20h innan man ska maxa den, jag märkte förbättreingar upp till en ca 30h spel tid, sen så efter det så har det låtit lika, det du kan göra är att ta några låtar blandat techno, rock, klassiskt osv starta sterion i bilen övernatten med en laddare ansluten till batteriet och så är de inspelade på 2 nätter:)

//Silver

med lem
1 925 Inlägg
24 mars 2008
jag värmde upp mina i ett par minuter o sen bara fläskade jag på smile tävlade dagen efter dock så skjilde ( stavning ) det över 3 db efter jag hade spelat en timme ..

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 634 Inlägg
24 mars 2008
Det går att söka om "inspelning".  Det har bara att göra med att högtalaren måste spelas x antal timmar innan den låter som den ska. Den går inte sönder bara för att du höjer volymen, såvida den inte börjar slå igenom och låta fan, vilket den kanske lätt gör i början. EFter ett tag märker du att du kan spela högre och högre.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Smålänning
7 887 Inlägg
24 mars 2008
Jag gör som bilstereonahdlarn säöger här i stan:

Kör som vanligt, men den får inte dista, och man ska ABSOLUT INTE använda MP3 musik vid inspelningen. För dålig kvalité helt enkelt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
24 mars 2008
Inspelningen handlar egentligen mest om att konens upphängningsdetaljer ska "mjukas upp" eftersom det är helt nya saker som inte har blivit "motionerade", därför är det mer effektivt att spela så att konen får röra på sig några millimeter.

För att vara säker på att inte skada basen så bör man hålla sig till högst 3-4mm konrörelse, det klarar i princip alla dagens bilbasar av utan problem. Naturligtvis får man fläska på med massa effekt så att konen nästan vänder sig ut-och-in om man vill, men då får man också skylla sig själv om basen pajjar wink.

När ett högtalarelement spelas in så kommer parametrarna att ändras en del och ljudet ändrar karaktär. De parametrar som anges för elementet brukar gälla vid ett inspelat element, därför kan ett oinspelat element låta annorlunda och rent av dåligt ibland innan det har blivit riktigt inspelat.

237 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
Tackar, för alla svar, då spelar jag in då smile

Abaaaaaaaaa

801 Inlägg
25 mars 2008
mina rockford tior lät fruktansvärt innan dem va inspelade. spelade dem 50 timmar på "låg" volym, kanske med typ 2 mm konrörelse, blandat både djup och snärt bas, och jag spelade med Mp3 musik, och det är inga probs alls, låter helt underbart.

Sök