3268
Sök

Orion HCCA

1 634 Inlägg
25 mars 2008
#21
BMTech skrev:
Jo att NMI är kunnig på omrädet räder ju inga tvivel.
Dock är han ju inte opartisk wink

Jag provlyssnade i NMI´s bil när han hade 2st sådana 15" tror ja de va. HERREJÄVLAR!!! samma spår 2 ggr, trodde jag skulle vara beredd 2:a gången men icke, axlarna slets upp över huvudet och jag var nära på att hoppa ut genom vindrutan big_smile Kan svära på att jag fick en virvelvindsstorm som dansa runt i nacken på mig.

Har kännt en del djupbas innan, men detta tog priset, trycket i bröstkorgen som gör att man börjar hosta är ju det vanliga, men här levde även luften om som faaen.

Sen hur det låter till "vanlig" musik provade jag aldrig, då framsystemet spelade ... tja, inte så att jag ville lyssna vidare tongue Gick tillbaka till sq-bilarna sen wink Men helt klart en häftig upplevelse med dessa basarna.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

med lem
1 925 Inlägg
25 mars 2008
#22
som sagt .. jag hade valt orion men det är ju jag det smile

här är iaf basen du söker smile http://dbakuten.se/detail.php?item_id=10120

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#24
Tufft smile
Du hade gärna fått skrämma skiten ur mig oxå men det är fan en bit att köra till luleå sad

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

124 Inlägg
25 mars 2008
#25
Bamse940Ltt skrev:
HiFiMick skrev:
Bamse940Ltt skrev:
jag spelar över 140dB med en Kicker L7 10" bas o är grymt nöjd med den. så jag skulle satsa på en soloX bara för att jag är nöjd med den jag har nu.

men orion hcca är inga dåliga grejer så du kommer inte bli missnöjd om du väljer en sådan

Då kan jag säga direkt att du inte mätt dBn med Tearm Lab instrument. Ser ut att vara en sluten färdigbyggd låda du har och den spelar inga 140dB det kan jag säga.lol

jo du termlab har jag tillgång till så det är uppmätt till 140.9dB o det är ingen sluten låda. däremot är det en färdigbyggd låda från kicker som är ändrad invändigt.
transmissionline låda är det.


ta reda på fakta innan påhopp

Ber om ursäkt om du tog det som ett påhopp. Det jag menar är att det krävs oehört mycket effekt och labborerande om du ska spela över 140dB med en sluten låda. Nu är det ju inte så utan du har ju en portad låda och då är det inte omöjligt att komma över 140dB. Han som vann SM i ESPL 1 som är klassen för en 10" bas spelade 142.6dB med portad låda och EMMA tävlingsskivan som är den man mäter med vid dB för att få ett rättvist värde som går att jämföra i hela Europa. Vid valfri musik skulle han kunna prestera runt 144dB så tävlingsskivan sänker ett par dB. I mitt fall 142.2dB med tävlingsskivan och 147.6dB med valfri låt. Dessa noteringar hadde jag i en BMW e39 sedan med en HCCA 12"a.
Hoppas du inte blev tjurig nu i så fall tar jag på mig det.big_smile

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

21 761 Inlägg
25 mars 2008
#26
BMTech skrev:
det är fan en bit att köra till luleå sad

Ni kan ju mötas på halva vägen wink. Har inte lyssnat i NMI:s bli med dubbla HCCA 12, men jag kan nog föreställa mig trycket iaf smile.

Bamse940Ltt
25 mars 2008
#27
Ber om ursäkt om du tog det som ett påhopp. Det jag menar är att det krävs oehört mycket effekt och labborerande om du ska spela över 140dB med en sluten låda. Nu är det ju inte så utan du har ju en portad låda och då är det inte omöjligt att komma över 140dB. Han som vann SM i ESPL 1 som är klassen för en 10" bas spelade 142.6dB med portad låda och EMMA tävlingsskivan som är den man mäter med vid dB för att få ett rättvist värde som går att jämföra i hela Europa. Vid valfri musik skulle han kunna prestera runt 144dB så tävlingsskivan sänker ett par dB. I mitt fall 142.2dB med tävlingsskivan och 147.6dB med valfri låt. Dessa noteringar hadde jag i en BMW e39 sedan med en HCCA 12"a.
Hoppas du inte blev tjurig nu i så fall tar jag på mig det.big_smile

nej då det är lugnt.. blev bara lite trött på kommentaren om att jag inte skulle mätt upp med term lab osv..  men nu är det ur världen. tävlar själv i billjud.. vann bassrace 129.9. synd bara att jag inte kommer upp över 141 dB så ja kan spela i 139.9. skulle vara fränt med en 10" bas. blir nog lite espl också

fina resultat med din bil. vad spelar din v50?

124 Inlägg
25 mars 2008
#28
Jag har inte hunit mäta ännu då det både är ny bil och nytt bygge. Har bara jobbat med att få det att spela över huvud taget. Men mätning kommer inom det snaraste.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

Bamse940Ltt
25 mars 2008
#29
okej.. ser fram emot resultat.

hur går det med valet BMtech?

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
25 mars 2008
Trådstartare
#30
Det är långsiktigt smile
Men det hade varit trevligt att lyssna på en...
Du får skrika till lite nästa gång du kommer förbi BBR eller du kanske rent av är domare vid nästa tävling oxå...?

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 mars 2008
#31
NMI skrev:
andreas_gbg_ hade "bara" dubbla 12" smile

fint med djuuupbas

Å andra sidan så låter Andreas sisådär 140dB bättre... winkbig_smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 045 Inlägg
26 mars 2008
#32
jonash skrev:
NMI skrev:
andreas_gbg_ hade "bara" dubbla 12" smile

fint med djuuupbas

Å andra sidan så låter Andreas sisådär 140dB bättre... winkbig_smile

mvh Jonas

nu är vi där igen, beror på vem du frågar smile

jag säger inte hans bil låter dåligt det gör den inte,

men det jag inte gillar med dom flesta sq bilar, är avsaknaden av bas, samt väldigt mycket diskant,

men är ju en sak spela högt, och en sak hur man kör till vardags, jag har ju inte basen på järnet hela dagarna, körde med subben på -15 ungefär men då spelade jag över 140db i alla fall smile

du förstår nog hur jag tänker, vet va du menar, och tror många fattar det också,

men lyssna välljud i 150 går inte, eller beror på vem man frågar iofs wink

men denna bas i en sq låda låter verkligen sexigt om inte annat.


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
26 mars 2008
#33
NMI skrev:
jonash skrev:
NMI skrev:
andreas_gbg_ hade "bara" dubbla 12" smile

fint med djuuupbas

Å andra sidan så låter Andreas sisådär 140dB bättre... winkbig_smile

mvh Jonas

nu är vi där igen, beror på vem du frågar smile

jag säger inte hans bil låter dåligt det gör den inte,

men det jag inte gillar med dom flesta sq bilar, är avsaknaden av bas, samt väldigt mycket diskant,

men är ju en sak spela högt, och en sak hur man kör till vardags, jag har ju inte basen på järnet hela dagarna, körde med subben på -15 ungefär men då spelade jag över 140db i alla fall smile

du förstår nog hur jag tänker, vet va du menar, och tror många fattar det också,

men lyssna välljud i 150 går inte, eller beror på vem man frågar iofs wink

men denna bas i en sq låda låter verkligen sexigt om inte annat.

Ja jag vet vad du menar. Och jag drev lite med dig helt klart.

Eftersom jag känner han som var ansvarig för Orions och hela DEI's bilstereo-del väldigt väl (vi är vänner sne 10 år tillbaks..) så har jag rätt mycket inside info, och har lyssnat på rätt mycket från inte bara Orion utan hela DEIs sortiment, dels när jag bodde i USA men även nu efteråt.

Och det är inget fel på det, om man gillar den typen utav ljud som de gamla jänkarna vill ha. Det är inte helt korrekt, men det finns en viss charm med det som vissa gillar. 

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Rylander
26 mars 2008
#34
Grymt impad av Orion HCCA 12" basarna iaf .. inte hunnit testa mig fram så mycket eller mätt upp men det kommer isommar smile Bygger i ( viinikka ) ´s biloch är inget utställningsbygge för er som tror det tongue

Men jag tror du blir grymt nöjd vad en HCCA presterar iaf smile ioförsig smaksak som samtliga sagt.

Mvh
Senast redigerat av Rylander (29 juni 2008)


Sök