Skiljerelä - koppla hur?

jonatk Smart chimps talk Swedish
27 mars 2008 · 289 Inlägg

Hej!
Fick hem mitt skiljerelä till mina batterier idag. Det är av märket autoleads, ett kit med allt som skulle behövas för att koppla det. Men när jag tittar på beskrivningen så förstår jag inte riktigt...

1. Har fått med en strömkabel (10-16mm2) och det står i instruktionen att kabeln mellan batterierna inte behöver vara större än 16mm2 stor, men den jag har liggandes i bilen är 50mm2, menar dom alltså att jag ska dra en till? och varför i så fall?

2. På skiljerelät finns det 4 kontakter. 86, 85 och 30, 87. Har förstått det som att 30 och 87 skall strömmen kopplas på, sen skall 86 och 85 vara de som styr relät, är det rätt?

3. Fick med två säkringsdosor, vart skall dessa sättas?  Tror säkringarna jag fick med är runt 40A stora, står inte på dem.

4. Fick även med en slags strömbrytare. Vart kopplar jag den och varför behöver jag en strömbrytare?

Uppskattar verkligen hjälp, ska försöka bli klar med bilen nu i helgen och detta är det sista av "bilstereon" som skall in typ... smile

Drönirettab
27 mars 2008 · 21 761 Inlägg

1. Om du redan har 50mm2 kabel i bilen så behöver du inte dra en till kabel, om den nuvarande kabeln räcker förstås.

2. Stift 30 ska vara ansluten till batteriet i motorrummet, stift 87 ska gå till bakre batteriet. Stift 85 och 86 är reläspolen, dvs styrningen av relät. Stämmer bra smile.

3. En säkringsdosa vid vardera batteri.

4. Är lite osäker, men jag tror att man med hjälp av strömbrytaren kan koppla ihop batterierna manuellt om det skulle behövas. Då aktiverar man relät med strömbrytaren alltså. Fast någon annan får väl skrika till om jag har fel.

jonatk Smart chimps talk Swedish
27 mars 2008 · 289 Inlägg

1. Okej, men då behöver jag inte dra den kabeln jag fick med då smile

2. Bra, bra.. låter inte allt för komplicerat de tongue Men det spelar ingen roll vilket av dem jag jordar? Alltså av de två som är relä styrning.

3. En säkringsdosa vid varje batteri? Men då behöver jag inte dem, eftersom jag redan säkrat av kabeln med 200A vid varje batteri? Låter inte så bra att säkra av den med 40a tongue

4. Okej, men det är nog inget som skall behövas, får fixas i framtiden i så fall..

Tack för svaren, blir att koppla imorgon då!

Senast redigerat av jonatk (27 mars 2008)

Drönirettab
27 mars 2008 · 21 761 Inlägg

2. Du har rätt, spelar ingen roll vilken du jordar eftersom en reläspole är polaritetsoberoende (fint ord wink ).

3. Jaha, då behövs inte de där två säkringsdosorna eftersom du redan har såna, helt klart.

jonatk Smart chimps talk Swedish
27 mars 2008 · 289 Inlägg

Okej smile så bra! tack för hjälpen! Kanske bilen kan hinna att bli klar i helgen.. hoppas!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang