4461
Sök

Förstärka dörrsidan / plastning?

1 634 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#1
Har börjat bygga om ett par dörrsidor till min V40 nu. Har rivit av av orginalklädseln ifrån dörrpanelen, samt kapat upp dörrfacken och skall nu försöka få till en 7-9liters låda här.

Frågan är om jag skall kladda polyester ihop med ex. högtalartyg för att förstärka grunden emot dörrpanelen, eller räcker det att köra på glasfibermatta direkt? Sedan blir det förståss att spänna högtalartyg när baffeln kommit på plats, nu är det som sagt dörrpanelen jag frågar om.

Behöver man staga upp lådan på insidan? Eller blir det starkt nog ändå? Vill inte knycka utrymme i lådan i onödan då varje dl är viktig.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
25 februari 2008
#2
glasfibermatta ett antal lager räcker... förstärk från baksidan då du då får det lättare att klä dörrsidorna smile


1 634 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#3
sir_daniel skrev:
glasfibermatta ett antal lager räcker... förstärk från baksidan då du då får det lättare att klä dörrsidorna smile

Jo dörrsidorna skall förstärkas överallt där det går, men just den delen jag pratar om nu blir ju alltså på dörrpanelen där jag sedan kommer att spänna tyg över för att få lådan. På just detta stället finns det nog ingen plats på baksidan för att förstärka då den ligger kloss an mot mellanplåten i dörren.

Hur länge skall man låta varje lager glasfibermatta härda? Kan man lägga dubbelt lager direkt, och sedan låta det härda x antal minuter? Eller tar härdtiden då ut tidsförtjänsten?

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

8 156 Inlägg
25 februari 2008
#4
Hur hade du tänkt få till lådan? Helt i glasfiber antar jag?
Gör du den bara tillräckligt stabil så borde du klara dig utan stag.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 634 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#5
Ja den blir helt i glasfiber.

Tänkte ta med mig en fryspåse på ca 6 liter imorgon och blåsa upp eller fylla med vatten å lägga för å se om jag kommer i närheten av den volymen jag vill få ut.

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#6
upp!

Numera Saab 9-5 Aero -00

8 156 Inlägg
27 mars 2008
#7
Ett tips kan vara att använda en kondom. Den ska klara 8 liter ungefär. Men en vanlig plastpåse borde ju fungera. Vatten vill du nog INTE använda dig av. Inte kul om det springer läck.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 417 Inlägg
27 mars 2008
#8
andreas_gbg_ skrev:
sir_daniel skrev:
glasfibermatta ett antal lager räcker... förstärk från baksidan då du då får det lättare att klä dörrsidorna smile

Jo dörrsidorna skall förstärkas överallt där det går, men just den delen jag pratar om nu blir ju alltså på dörrpanelen där jag sedan kommer att spänna tyg över för att få lådan. På just detta stället finns det nog ingen plats på baksidan för att förstärka då den ligger kloss an mot mellanplåten i dörren.

Hur länge skall man låta varje lager glasfibermatta härda? Kan man lägga dubbelt lager direkt, och sedan låta det härda x antal minuter? Eller tar härdtiden då ut tidsförtjänsten?

Mvh Andreas

Ang härdningstiden beror det på hur mycket härdare du har i blandningen, och rummets temperatur. Blanda inte i för mycket härdare, ca 2% är bäst.
Och du kan med lätthet lägga 3 lager matta innan du låter det härda, säkert 4 också.
Härdtiden blir såklart lite längre med fler lager, men du slipper slipa mellan lagren och spar kanske lite polyester om du noggran.



Sök