2768
Sök

Förstärka blocket/toppen

906 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
Goddag, nu kanske jag kommer låta lite okunnig, men jag frågar för att jag inte riktigt förstått.

När någon säger att man ska förstärka blocket/toppen, är det bara då att man tex byter kolvar,stakar. Ventilfjädrar,ventiler, osv? eller är det något helt annat man gör när man förstärker? Tacksam för svar:)

=)

1 311 Inlägg
27 mars 2008
toppen kanske är svår att förstärka men visst kan du svetsa toppen, men om du inte ska ta ut onödigt stora effekter så är det inte ett krav, blocket däremot kan vara idé att stärka om du ska ta ut över 550-600hk med betongfyllning och ev. gör om kylsystemet! antar att det är till ett rödblock? kolvar, stakar, ventiler, fjädrar, skaltryckare, laschcaps, nya kammar samt nytt sprut, spridare, pumpar, kopplingar, växellåda, lameller, inte att förglömma nytt grenrör, turbo.

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

90 Inlägg
27 mars 2008
hej vad menar du med att svetsa toppen ? villka kanaler i toppen ? eller vad menar du med det mvh robin

1 311 Inlägg
27 mars 2008
man brukar svetsa på extra aluminium ovanför kanalerna så man kan "resa" dem, dvs. slipa ur dem i ovankant så det blir en mer rak linje för insugsluften och bränlset ner till förbränningsrummet vilket medför enn större fyllnadsgrad! är främst insugskanalerna man brukar resa men även avgassidan!

10 287 Inlägg
27 mars 2008
Och detta samt andra saker som nämns är typ inte helt gratis...

/Göran

Corpze skrev:
så man kan "resa" dem,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 311 Inlägg
27 mars 2008
nej absolut inte gratis, nu snackar vi 100.000 kr och uppåt, men det har aldrig varit gratis att trimma som en del tycks tro... men är man händig med svarven kan man göra mkt själv!

10 287 Inlägg
27 mars 2008
Då fortsätter vi upp över 100.000 då..:-)
- Foder
- Gördel
- Pyramidringat block
- vev
- Coata kolvarna

Det är bara fantasin och plånboken som sätter stopp.

/Göran

(Groucho Marx).

1 311 Inlägg
27 mars 2008
haha, ja det finns iaf ingen övre gräns för hyr mycket trimning kan kosta, det som de flesta dock inte räknar med är de små prylarna te.x slangar, kopplingar, el-tillbehör, oljor, filter, bult, packningar som kan tendera till att rusa iväg lätt över 10.000 bara det!

men för att gå tillbaka till topic så vad gäller toppen så det jag har läst mig till så finns det väl inga egentliga sätt att "stärka" toppen på, men man kan ju byta ut bulten till 12:9 stål, då minimerar man ju iaf risken för att toppen lyfter vid höga komp/ladd

10 287 Inlägg
27 mars 2008
Man måste också hålla isär om man vill förstärka för att klara högt laddtryck i en turbomotor och förstärka för att klara höga varv på en sugmotor. Det behöver inte vara alls samma sätt man förstärker på. Förstärkning för höga varv handlar väldigt ofta om att byta ut rörliga delar mot lätta - och därmed dyra - material.

/Göran

(Groucho Marx).

906 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
Corpze skrev:
toppen kanske är svår att förstärka men visst kan du svetsa toppen, men om du inte ska ta ut onödigt stora effekter så är det inte ett krav, blocket däremot kan vara idé att stärka om du ska ta ut över 550-600hk med betongfyllning och ev. gör om kylsystemet! antar att det är till ett rödblock? kolvar, stakar, ventiler, fjädrar, skaltryckare, laschcaps, nya kammar samt nytt sprut, spridare, pumpar, kopplingar, växellåda, lameller, inte att förglömma nytt grenrör, turbo.

Ja okej, jag tackar för svaret, dock vet jag varken vad skaltryckare eller laschcaps är för något. Så toppen behöver man inte göra så mycket med så länge man ligger under typ 500 hk?

=)

10 287 Inlägg
27 mars 2008
Topp till vad då?
(Man skulle ju kunna gissa att du avser din Volvo 740 men det är bättre att du berättar än att vi gissar).

Och om det nu är så att det är din 740 - då kostar den en bra slant om du vill att din orginaltopp skall lira upp till 500Hkr på ett vettigt sätt.

/Göran

740Fors skrev:
Så toppen behöver man inte göra så mycket med så länge man ligger under typ 500 hk?

(Groucho Marx).

1 311 Inlägg
27 mars 2008
är det en 531 du ska preppa för 500hk så blir det till att porta, byta till större ventiler och bearbeta om förbränningsutrymmet så du tar bort alla squishytor, räkna på 15.000 kr iaf!

10 287 Inlägg
27 mars 2008
Du får svara ja eller nej Fors, men jag har en känsla av att när du skriver "förstärka" så menar du "klara högre effekt än orginal", dvs trimma.
Nu är det ju så att kostnad i att trimma ligger både i att klara högre effekt i sig och att förstärka delar som inte hänger med över vissa effekter/varvtal.

/Göran

(Groucho Marx).

906 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Du får svara ja eller nej Fors, men jag har en känsla av att när du skriver "förstärka" så menar du "klara högre effekt än orginal", dvs trimma.
Nu är det ju så att kostnad i att trimma ligger både i att klara högre effekt i sig och att förstärka delar som inte hänger med över vissa effekter/varvtal.

/Göran

Altså, ja när jag tänker så tänker jag på min 740 men när jag ville veta om själva frågan, så var det i största almänhet,var inte min mening att ni skulle få gissa, ber om ursäkt för det. Men så det här med ex antal hästar var inte något jag undrade över egentligen, utan bara om förstärkning var att man bytte vissa delar eller var nått helt annat för var ej säker på om folk menade byta delar, eller göra någon påbyggnad, men jag tackar för svaren och när corpze förklarade så förstod jag vad man gjorde:)

=)

10 287 Inlägg
28 mars 2008
Det behöver du inte alls! Det var en absolut vettig fråga och att vi som svarar se saker från olika vinklar är inget du behöver be om ursäkt för.

Det finns en beskrivande fabel från vetenskapens värld:

" Tre forskare: en astronom, en fysiker och en matematiker åkte tåg genom Skottland. Helt plötsligt passerade tågen en äng där det alldeles nära banvallen gick ett blått får och betade.
Astronomen utbrast : - Titta! I Skottland har dom blåa får!
Då suckade fysikern och sa att: Ja ett blått får ja...
Matematikern tittade upp i taket...tillbaka på sina kollegor - harklade sig och sade:
- I den begränsningsmängd som utgörs av begreppet "äng" med ytterligare randvillkoret "Skottland" så finns det minst ett djur av gruppen "får" som åtminstone på ena sidan har en färg som definieras som "blå".

/Göran

740Fors skrev:
ber om ursäkt för det.)

(Groucho Marx).

Sök