5859
Sök

Få loss bulten till vevaxelskivan? Hur?...Golf-99

3 235 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Hej,

planerade byta kamremmen idag, men kom inte långt: den förbannade bulten som håller remskivan ville inte ge sig. Sitter jävligt hårt åt, och ingenting jag gjorde verkade vara till nån hjälp.

Jag sprayade med olja, värmde upp, skaffade längre skaft..., men icke:(

Finns det andra sätt att få loss den på?

Extremt tacksam för alla tips!

288 Inlägg
29 mars 2008
Muttermaskin

leo_m83
29 mars 2008
mutterdragare....det enklaste sättet. Annars om du kan hålla fast vevaxelskivan på nåt sätt och dra....dock enklaste med mutterdragare. kostar 249:- på jula...wink

3 235 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Muttermaskin? Menar du luftdriven?

Har inte det...sad

3 235 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Jag höll fast remskivan och försökte allt möjligt, men den ville inte ge sig.

Får väl bara skaffa en mutterdragare.

Tack!

288 Inlägg
29 mars 2008
Sen ska den bytas mot en ny bult och dras vissa moment, men det har du la koll på?

3 235 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Bultarna till motorfästet ska enligt boken bytas, men inte till remskivan.

Momentnyckel har jag.

288 Inlägg
29 mars 2008
Men det e la en sträckbult?

3 235 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
På remskivan?

Hittar ingenting om det i boken.
Har aldrig hört om att den ska bytas.

var har du det ifrån?

288 Inlägg
29 mars 2008
Alla dieslar VW byter bulten(eller man ska byta bulten), den håller vevaxeldrevet på plats. Antar att att man byter på bensin också? Kostar 50 kr på VAG annars. En sträckbult är förbrukad när den har använts.

4 001 Inlägg
29 mars 2008
sätt fast ett spärrhandtag mot ramben eller nåt liknande och klicka till på startmotorn så lossnar den, bara se till att du sätter den rätt så du inte drar åt bulten mer för då kan den gå av och då har du stora problem

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Administratör
2 997 Inlägg
29 mars 2008
Centrumbulten behöver du inte lossa. Räcker att lossa dom 4a insektskruvarna runtom den så får du loss remskivan man får lirka loss den då den brukar kunna kärva lite på axeln.... Vet man inte det så kanske man inte ska byta kamrem själv.. bara en tanke...

En kopp av den svarta såsen...

3 235 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Goffen skrev:
Centrumbulten behöver du inte lossa. Räcker att lossa dom 4a insektskruvarna runtom den så får du loss remskivan man får lirka loss den då den brukar kunna kärva lite på axeln.... Vet man inte det så kanske man inte ska byta kamrem själv.. bara en tanke...

Det är bara en bult, och den håller både remskivan och kamaxeldrevet på plats.

Kamremmar har jag bytt x antal gånger, så det bör jag klara den gången också.

Jobbigt bara när man inte lyckas få loss bultar och sånt...sad

Sök