5687
Sök

Motor bygge rallycross

385 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
Hej, jag ska bygga ny motor till rallycrossen, och undrar om ni har några tips på vilken underdel jag ska ha.

Jag ska bygga en motor på 2150cc och jag är inne på en nerstrokad B230 med nersvarvade kolvar och ca 5 kg svänghjul.

Det är bara underdelen jag ska bygga ny, topp och allt nöjer jag mig med

Det består av : 531 med 46/40 ventiler, weber 45, enem 13 kam, ca 13.8 i lyft. timos extraktor m.m ! ( med standard b21 VOLYM så levererade motorn ca 210 hk.)

men frågan är, borrad b21/b200/b19 eller en nerstrokad b230 ?

Någon som har några fina tips ? smile

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
28 mars 2008
borde ju hålla bättre om du har en ner strokad då cylinder väggarna e tjockare men du kanske int ska riktigt den effekten, så du kan nog ta en borrad dom borde ju väga mindre iallafall.....

385 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Nu är jag inte ute efter om det håller eller ej för det gör det utan problem, och nej jag kommer inte upp i så höga HK siffror på 2150cc sugmotor.

det jag undrar är vilket som ger mest effekt borrad b19/200/21 eller nerstrokad 230.

1 311 Inlägg
29 mars 2008
Nedstrokad motor ger lägre vikt på vev, längre vevstake - H-profil? samt möjlighet till lättare kolv vilket gör att du kan varva mer! vad har du för tryckare? oljesystemet är det baserat på orginal oljepump? modifierat tråg? budget?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

385 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Corpze skrev:
Nedstrokad motor ger lägre vikt på vev, längre vevstake - H-profil? samt möjlighet till lättare kolv vilket gör att du kan varva mer! vad har du för tryckare? oljesystemet är det baserat på orginal oljepump? modifierat tråg? budget?

Jag ska köra med nersvarvade kolvar, orginal stakar, orginal pump, ej mod tråg, orginal vev förutom nerstrokningen, ca 5 kg svänghjul, standard koppling med värre tryckplatta.

ungefär dessa grejer. men allt blir ju invägt och ballanserat.

Sök