Laddtrycksproblem V70R 98:a...

Jonnybcool
2 november 2007 · 744 Inlägg

Nu står bilen avställd förvisso men kom och tänka på problemet jag haft med laddtrycket nu när jag va i garaget och varmkörde den. Har steg 3 chip från Autotech vilket ska ge 1,2 bar i ladd sägs de men jag får inte upp mer än 1bar. Sen händer det att den kan va nere på 0,8bar också ibland. Och så rycker den vid snabb gas alltså om man trampar i botten direkt. En grej som jag vet är att jag har inte bra stift i så en uppsättning platina stift ska i vilket förhoppningsvis ska lösa problemet lite i alla fall men det kan väl inte va det enda problemet eller? Eventuellt kanske det är turbon i helhet som börjar ge sig inte vet jag. Har dock för mig att de sa på Autotech att man kunde få justera wg-stången lite själv för att få rätt ladd, kanske finns nån som kan bekräfta de? Man vill ju inte skruva där och sen få helt fel ladd så man haverar nått.... Finns det nått bra knep som man kan använda för att kolla läckage på slangar förresten?

Senast redigerat av Jonnybcool (2 november 2007)

[Turbolover]
billy IT-Tekniker
2 november 2007 · 376 Inlägg

Byt tändstift som du har tänkt, och sedan drar du ner till autotech så de får kolla över turbo, slangar, wastegate. smile

Volvo V70 "Greyline" (1999)
Beeenny
2 november 2007 · 982 Inlägg

klassiska volvo turbo..byt stift..sota ur bilen riktigt..turbo femmorna har förmåga att sota igen..antar att du åker korta sträckor oftast ?

Jonnybcool
2 november 2007 · 744 Inlägg

billy skrev:
Byt tändstift som du har tänkt, och sedan drar du ner till autotech så de får kolla över turbo, slangar, wastegate. smile

Jo jag hade väl tänkt att göra de till våren eventuellt. Så man får svart på vitt vart felet ligger.

[Turbolover]
Jonnybcool
2 november 2007 · 744 Inlägg

Beeenny skrev:
klassiska volvo turbo..byt stift..sota ur bilen riktigt..turbo femmorna har förmåga att sota igen..antar att du åker korta sträckor oftast ?

Nej det blir oftare längre sträckor. Men om jag nu ska bara åka till snabbköpet eller nått sånt så brukar jag ändå ta en extra repa så den ska hinna bli ordentligt varm sen är det ju kul att gasa lite också tongue även om den känns slö. Fick ju ut 269hk i maskin på rullande landsväg. Känns som om man borde få ut lite mer i alla fall, men jag vet inte va laddet hamna på när de körde men det va inga 1,2bar i alla fall. Får bromsa igen nästa år när jag har nya stift och fått den genomgången och se om det går att få ut en skvätt till.

Senast redigerat av Jonnybcool (2 november 2007)

[Turbolover]
Weermets Gasglad
2 november 2007 · 295 Inlägg

Jonnybcool skrev:
Fick ju ut 269hk i maskin på rullande landsväg.

Är du säker på att det inte var 269hk på hjulen?

Opel Vectra "2.0T" (2007)
Jonnybcool
2 november 2007 · 744 Inlägg

Weermets skrev:

Jonnybcool skrev:
Fick ju ut 269hk i maskin på rullande landsväg.

Är du säker på att det inte var 269hk på hjulen?

Jao det vart 269 hk i motorn kommer inte ihåg vad jag fick ut på hjulen. Duktig som man är så har man ju slarvat bort bromspapperet:mad:

[Turbolover]
Weermets Gasglad
3 november 2007 · 295 Inlägg

Jonnybcool skrev:

Weermets skrev:

Jonnybcool skrev:
Fick ju ut 269hk i maskin på rullande landsväg.

Är du säker på att det inte var 269hk på hjulen?

Jao det vart 269 hk i motorn kommer inte ihåg vad jag fick ut på hjulen. Duktig som man är så har man ju slarvat bort bromspapperet:mad:

Låter väldigt lågt med tanke på att steg 3 till S/V70 R ska ge runt 315 hk. Min T4a som är orginal fick jag ut 212hk i motorn.

Min laddar inte heller riktigt som den ska, men jag ska skruva lite på wastgaten för att få till det bättre. Vet dock inte hur mycket hk det rör sig om när den väl laddar rätt. Men stift och lite skruva kanske gör sitt? Jag är dock verkligen ingen trimgud.

Opel Vectra "2.0T" (2007)
Jonnybcool
3 november 2007 · 744 Inlägg

Jo det låter ju lite men de säger att man oftast inte får ut mycket mer men jag vet inte. Man borde ju få ut runt 290hk i alla fall tycker jag... Men får se sen hur den beter sig med nya stift...

[Turbolover]
Vtech
31 mars 2008 · 77 Inlägg

Om du finns i närheten av Sthlm / trosa så kan vi mäta upp din bils effekt på rullande landsväg.

Då är det lättare att se vad som kan vara fel.
vtech.se

/J

Chiptuner ;)
Skoda RS 3 2.0 TSI DSG "STAGE 1 BY V-TECH" (2010)
Volkswagen Caddy 1.9 TDI 105 "Caddy RRI 265 Hk" (2005)
Jonnybcool
31 mars 2008 · 744 Inlägg

Vtech skrev:
Om du finns i närheten av Sthlm / trosa så kan vi mäta upp din bils effekt på rullande landsväg.

Då är det lättare att se vad som kan vara fel.
vtech.se

/J

Gammal tråd men har nu bytt wastegate och fått upp laddet där det bör ligga och nu går den bra smile Dock vet jag inte effekten men borde va mer än de 269 hk jag fick fram i somras... Vad tar ni för en tur i rullande landsväg? Och vart håller ni till? Har släktingar i Strängnäs så är i de trakterna lite då och då....

[Turbolover]
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang