6221
Sök

Saab 9000 Turbo: Varvmätare går ner till noll

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Tjo

Jag har ett "litet" problem på min 9000. För några veckor sen när jag åkte som vanligt till jobbet (åkte väl i cirka 100 på landsväg) så ryckte det till i bilen, precis som man tryckte ner bromsen snabbt och släppte igen och jag såg att varvmätaren hoppade till (jobbar natt så jag såg inte exakt hur mätaren hoppade, bara såg att den rörde sig ovanligt snabbt). Tänkte inte så mycket mer på det eftersom bilen gick felfritt resterande mil hem och sen hela tiden efter det.

I alla fall. Idag när jag åkte runt lite i stan och stannade till vid ett övergångsställe på 2ans växel och låg väl i 10-20 km/h och skulle accelerera upp igen så hände det i stort sett ingenting, det bara hoppade till i bilen på samma sätt som några veckor innan men denna gången höll det i sig längre än nån sekund. Blev nästan stående så jag tryckte ner kopplingen och gav lite gas för att se men varvmätaren var i bott. Bilen gick dock "som vanligt" och varvade när jag gasade (dock inte lika mycket som den brukar, men motorn var inte död i alla fall) men mätaren hängde inte med och släppte jag upp kopplingen och försökte åka iväg så orkade bilen knappt inte röra sig.

Efter 5-6 sekunder av ren panik i rusningstrafiken så hoppade varvmätaren igång igen och då gick även bilen som vanligt och jag kom iväg och åkte genast hem och hela vägen (1-2 kilometer) så gick bilen som vanligt igen.

Eftersom jag inte kan så mycket om bilar så känns det som att detta kan vara ett ganska allvarligt fel... men kanske även ett väldigt barnsligt enkelt fel. Vad tror ni?

Tilläggas kan väl att vi nyss bytt ventilkåpspackning (efter att bilen hoppade första gången så det bör inte bero på det) och för cirka 1,5 år sen bytte vi dom flesta packningar i motorn utom blockpackning.
Senast redigerat av rickylicious (26 mars 2008)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
27 mars 2008
låter som du ha fått någe elfel någon stan....e väll någon glappkontakt någon stans....du kan kolla om kablarna som hör ti sprutet o tändningen sitter som dom ska o får kontakt ordentligt....

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
29 mars 2008
Trådstartare
Jag har kikat runt lite bland alla kablar och det verkar helt och rent överallt. Glapp är ju inget man ser, men kablarna känns inte direkt glappiga heller.. Väldigt konstigt detta. Bilen har ju bara betett sig så 2 gånger på 4-5 veckor och sen fungerar den ju bra igen. Är rädd att den brakar ihop helt en dag och det vore ju trevligt om man kunde förebygga det... smile

Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
2 april 2008
verkar lite mysko faktiskt, kan int komma på något så här som de sku kunna vara...kolla fördelar lock o tändkablar om de där de spökar då....

med lem
1 925 Inlägg
2 april 2008
Toffe10 skrev:
verkar lite mysko faktiskt, kan int komma på något så här som de sku kunna vara...kolla fördelar lock o tändkablar om de där de spökar då....

finns inga sånna  !

kolla med en annan tändkasett, min bill betedde sig så ett tag sen dog den helt,, det var tändkasetten som vart paj då .

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

1 207 Inlägg
2 april 2008
Jag råkade ut för något liknande efter att jag fått min topplockspackning bytt. Jag hann köra ca:3mil sedan skulle jag ge fullgasacc på tvåan från låga varv och då fick min varvräknare frispel och bilen tappade all ork och högg till som satan. Bilen startade inte ens för mig igen så jag tog kontakt med en bekant som jobbar på SAAB så han fick komma med en Tech2'a men när han kopplade in den fick hela bilen frispel. Vi misstänkte att det var DI-kasseten som djävlades och efter att vi demonterade och monterade DI-kasseten så har den fungerat klockrent (förutom lite annat gjäff som gör att den står nu sad) .

2 164 Inlägg
2 april 2008
Finns ingen DI på den bilen.
Men kolla upp vevaxelgivaren som kan vara problemet eller om du har hallgivaren i fördelaren.
troligen är de vevaxelgivaren som är felet.

MVH

F

1 207 Inlägg
2 april 2008
Fredrik-79 skrev:
Finns ingen DI på den bilen.
Men kolla upp vevaxelgivaren som kan vara problemet eller om du har hallgivaren i fördelaren.
troligen är de vevaxelgivaren som är felet.

MVH

F

Min bekant som är saabmekaniker trodde ursprungligen att det var vevaxelgivaren som farit på min när den betedde sig så konstigt så det du säger kan mycket väl stämma...

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
En kille på STC sa att min bil (jag citerar:) "har ett Bosch system som är helt annorlunda, ingen vevaxelgivare alls"

Stämmer detta eller är han ute och cyklar? Tändkassett tror jag inte heller att jag har någon... smile Han nämnde även något om en "Hall givare"?

Två andra förslag är tändmodulen och fördelarlocket.

Vad är en DI-kassett?

Det konstiga är ju att bilen har bara gjort så två gånger på några hundra mil.

2 164 Inlägg
2 april 2008
Du har nog hall givare som jag med har för mig.
Den sitter i fördelaren.
Fördelarlocket skulle jag inte säga eller tändmodulen.
De är nog att byta hela fördelaren till en annan om de ska funka.

MVH

F

5 710 Inlägg
3 april 2008
rickylicious skrev:
Vad är en DI-kassett?

Samma sak som en tändkasett (Direct Ignition).
Tändfördelare, tändspole, tändmodul och tändkablar i samma "låda".
Dök upp första gången på 9000 -88.

MVH Jonas
..............

Sök