6609
Sök

Varför dumpar min saab ut all laddtryck?

1 207 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
Hej. Jag äger en SAAB 9000 2,3llt (steg2 chippad) från -97 som börjat bete sig annorlunda.

Det hela började med att turbon började leva om, ni vet hur det låter som när en turbo laddar, fast mycket högre så jag tänkte direkt "Fan, turboras...". Vid det tillfället var jag ca: 3 mil hemifrån så jag stannade på en parkeringsplats och varvade motorn för att höra efter hur den lät och då hörde man turbon ganska tydligt men inte alls så högt som tidigare men jag fick reda på en annan sak - dumpen öppnade sig inte. Jag har hört att det inte är livsfarligt om dumpen inte öppnar sig så jag tog mina chanser och körde hem. Väl hemma kunde jag inte lokalisera problemet men jag kunde iaf konstatera att packningen mellan turbon och grenröret har farit, den rök nämligen mycket därifrån.
Mellan en till två veckor senare gick det hål på vattenkylningsröret till turbon och den är nu ersatt.

Problemet nu är att när jag försöker adaptera bilen eller bara ger full gas så laddar turbon upp men man hör direkt hur dumpventilen öppnar sig upprepade gånger, med sådan takt att man tror att det är meningen, och släpper ut mycket laddtryck...

Vad kan detta bero på?

Ett annat problem som jag fått är att blinkerserna vägrar fungera, de blinkar varken när man; för blinkersspaken i det läge där de skall blinka, när man sätter igång varningsblinkers eller när man låser bilen. Är det något relä som gått i graven?

2 911 Inlägg
5 april 2008
Vad är det för dump? Låter som du har haft ett smygande fel på turbon vad gäller tryck och dumpen är ställd efter det, och nu när den gör som den ska blir fjädern i dumpen för slapp.
Händer ju också att fjädern går av eller försämras, dock mindre sannolikt.
Kan också, långsökt, vara att turbon tagit skada.

5 710 Inlägg
5 april 2008
maco skrev:

Problemet nu är att när jag försöker adaptera bilen eller bara ger full gas så laddar turbon upp men man hör direkt hur dumpventilen öppnar sig upprepade gånger, med sådan takt att man tror att det är meningen, och släpper ut mycket laddtryck...

Vad kan detta bero på?

Hmmm....har du kompletterat bilen med laddtrycksmätare?
Isf....står den på 0bar på tomgång?
Troligt är att:
• Din avlastningsventil är trasig, membranet är paj (provblås/sug i den lilla anslutningen på AV:n, det skall vara tätt)
• Vacum/tryckslangen har gått sönder. Följ slangen från AV-->insug och inspektera noga.

maco skrev:
Ett annat problem som jag fått är att blinkerserna vägrar fungera, de blinkar varken när man; för blinkersspaken i det läge där de skall blinka, när man sätter igång varningsblinkers eller när man låser bilen. Är det något relä som gått i graven?[/b]

Troligt ja.

MVH Jonas
..............

Better than God \o/
1 886 Inlägg
5 april 2008
hehe en självöppnade ladtrycksallergisk AV lät ju annorlunda. Testa att vända på den till att börja med, den SKA inte kunna öppna utan vacum i styrslangen....

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Better than God \o/
1 886 Inlägg
5 april 2008
Är du säker på att det är ventilen btw. Kan vara en sprucken tryckslang? beror iofs på hur det låter...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

1 207 Inlägg
5 april 2008
Trådstartare
MrTurbo skrev:
Är du säker på att det är ventilen btw. Kan vara en sprucken tryckslang? beror iofs på hur det låter...

Du hade rätt där. Jag öppnade huven nu idag och såg att det var en större spricka på undersidan av slangen, jag var väl helt enkelt för trött för att se den igår. Men nu när den är utbytt dumpar den som den skall.

Tack för hjälpen allesammans!

p.s. blinkers fungerar nu med, jag bytte säkringen trots den tillsynes var hel och nu fungerar det, varninsblinkersen vill dock inte fungera, men förhoppningsvis behöver jag inte använda det på ett tag.tongue

Sök